۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۱۵۰۱۵
حزب‌الله در واکنش به پرواز هواپیماهای اسرائیلی بر فراز عربستان؛

این اقدام «تحریک احساسات» مسلمانان و «خیانت به امت» است

این اقدام «تحریک احساسات» مسلمانان و «خیانت به امت» است
شیخ نبیل قاووق با اشاره به تصمیم عربستان در اجازه دادن به هواپیماهای اسرائیلی برای پرواز در آسمان این کشور گفت: این اقدام، «تحریک احساسات» مسلمانان و «خیانت به امت» است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «نبیل قاووق»، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در سخنانی اظهار داشت:هنگامی که نظام سعودی به هواپیماهای اسرائیلی اجازه می‌دهد تا بر فراز کشور حرمین شریفین پرواز کنند، احساسات یک میلیارد و 800 میلیون مسلمان را تحریک و به آنها اهانت کرد.

وی افزود: هنگامی که نظامی سعودی با رژیم صهیونیستی همکاری امنیتی و نظامی می‌کند، در تجاوزات اسرائیل به سوریه، لبنان و فلسطین شریک می‌شود و این خیانت به امت است.

این عضو شورای مرکزی حزب الله اظهار داشت: لبنان پیش از مقاومت، عنوانی برای ضعف عرب‌ها و حلقه ضعیفی بود اما با معادله مقاومت اکنون تبدیل به نماد قدرت برای همه عرب‌ها و حامی کرامت آنها در سراسر جهان عرب شده است.

وی گفت: مقاومت، دژ استوار حاکمیت، کرامت و منابع لبنان است، ما چشم به وعده‌های امریکایی‌ها و نه نشست سران عرب برای حمایت از حاکمیت‌مان ندوخته ایم و خودمان حق‌مان در منابع زیرزمینی را باز پس خواهیم گرفت.

«جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا روز جمعه گذشته به‌طور مستقیم از اسرائیل به ریاض پرواز خواهد کرد. عربستان دولت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و این اقدام بی‌سابقه ارزیابی می‌شود.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی عربستان در بیانیه‌ای گفت: «رئیس جمهوری امریکا از تصمیم تاریخی رهبران عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی خود به روی همه شرکت‌های هواپیمایی غیرنظامی بدون تبعیض از جمله پروازها “به و از” اسرائیل استقبال می‌کند.»

سالیوان این اقدام را «نتیجه استقامت» تلاش‌های دیپلماتیک جو بایدن توصیف کرد.

عربستان در ابتدای ماه مه اعلام کرد قصد دارد به یک قطب جهانی در حمل و نقل هوایی تبدیل شود و ترافیک هوایی سالانه خود را سه برابر کند و تا پایان این دهه به ۳۳۰ میلیون مسافر برساند.

ریاض همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ رقم ۱۰۰ میلیارد دلار به این بخش تزریق کند و یک خط هوایی ملی جدید را راه اندازی کند و همزمان یک «مگا فرودگاه» جدید در پایتخت بسازد.

با این حال تحلیلگران توانایی شرکت‌های سعودی برای رقابت با دیگر شرکت‌های بزرگ منطقه مانند امارات یا قطر ایرویز را زیر سوال می‌برند./۹۸۸/

ارسال نظرات