۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۱۵۱۳۶
معاون پژوهش حوزه علمیه امام حسین(ع) تهران مطرح کرد؛

انگیزه مرحوم علامه امینی از تألیف «الغدیر»

انگیزه مرحوم علامه امینی از تألیف «الغدیر»
تهران ـ حجت‌الاسلام امامی‌زاده به تبیین انگیزه مرحوم علامه امینی از تألیف «الغدیر» پرداخت و از برکات این کتاب ارزشمند سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت‌الاسلام سيد مصطفی امامی‌زاده، استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) تهران در مراسم گرامیداشت عید غدیر خم که در حسینیه شهید تهرانی‌مقدم کاشانک برگزار شد، با اشاره به جامعیت کتاب شریف الغدیر گفت: یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین کتاب هایی که در مورد جریان غدیر نوشته شده است کتاب شریف الغدیر نوشته علامه جلیل‌القدر امینی است، ایشان برای نوشتن این کتاب به کتابخانه های مختلفی در کشورهای مختلف سفر کرد و خودش می‌گوید من برای نوشتن این مجموعه قریب به ۱۰ هزار جلد کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه کردم و به صد هزار کتاب مراجعه داشتم.

وی ادامه داد: تکیه گاه اصلی علامه امینی در نوشتن الغدیر منابع اهل سنت است، او با انتخاب چنین روشی باب هرگونه بهانه‌جویی را برای اهل سنت بسته است، نوشتن الغدیر اهل‌سنت را به نوعی بر سر دوراهی قرار داده که آنان به ناچار یا باید به مطالب الغدیر اذعان کنند یا با رد آن منابع حدیثی خود را مورد خدشه قرار بدهند.

حجت الاسلام امامی‌زاده درباره انگیزه تالیف کتاب الغدیر گفت: در مورد انگیزه تالیف الغدیر پسر مرحوم علامه امینی می‌گوید: وقتی مرحوم پدرم از تبریز به نجف بازگشت درصدد نوشتن یک تفسیر بود، کتابی تحت عنوان شیعه در مصر انتشار یافته بود که در آن کتاب حملات ناروایی به شیعه و علمای شیعه شده بود که مولف کتاب نوشته بود که شیعیان در طول تاریخ اسلام برای اسلام قدمی بر نداشتند شیعه اصلا گروه کوچکی بوده است شیعه در راه اسلام شهید نداده، شیعه تالیفاتی ندارد. چند تن از علمای بزرگ تصمیم گرفتند که پاسخ این تهمت ها را بدهند. یک نمونه مرحوم آقابزرگ تهرانی بود که پس از خواندن این کتاب تعهد کرد که فرهنگ‌نامه‌ای  را بنویسد که شیعه چه  کتابهایی را تالیف کرده است، ایشان آمد تمام کتاب‌هایی که علمای شیعه از زمان غیبت صغری تا زمان خودش تالیف شده آنها را چند جلد کتاب جمع‌آوری کرد و اسمش رو گذاشت از «الذریعه الی تصانیف الشیعه».

استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) افزود: علامه امینی نسبت به مسئله شهادت علمای بزرگ شیعه کتابی نوشت کتابی با عنوان «شهدا الفضیلة»  که نام ۱۳۰ نفر از علمای شیعه که در طول تاریخ شهید شدند از قرن چهارم تا زمان خودش آنها را جمع‌آوری کرد و بعد از این تصمیم گرفت کتاب الغدیر رو برای پاسخ به این تهمت ها بنویسد، نام کامل این کتاب «اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب» می‌باشد یعنی بحث غدیر و موضوعات مرتبط با آن را در قرآن و سنت و شعر عرب بررسی کند، ابتدا کاری که ایشان در کتاب الغدیر می.کند این است که آیا‌ جریان غدیر ریشه در قرآن دارد یا خیر؟ در جلد اول این کتاب علامه امینی سه آیه از آیات قرآن را اختصاصی غدیر برمی‌شمارد شامل آیه سوم و 67 سوره مائده و نیز آیات ابتدایی سوره معارج است.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به آیات قرآنی مربوط به واقعه غدیر گفت: آیه سومی که علامه پیرامون غدیر آن را نقل می‌کند که آیات ابتدایی سوره معارج است یک به یک شروع می‌کند سند سخن خودش را بازگو کردن، اینکه این آیه چه ارتباطی با جریان غدیر دارد، نزدیک به 30 ماخذ از منابع تفسیری اهل‌سنت یک به یک این مساله را باز می‌کند که اصل قضیه این است که پیامبر وقتی خطبه غدیر را خواند پیام الهی را رساند از غدیر حرکت کردند یک مرتبه در مسیر راه، بزرگی از بزرگان عرب از شیوخ عرب که اسمش در تاریخ آمد بنام «نُعمان بن حارث فهری» گفت یا رسول الله تو ما را به توحید خدا دعوت کردی به نماز دعوت کردی ما را به پرداخت زکات و جهاد کردی اینها را قبول کردیم، آیا الان ما را فراخوانده‌ای که با این جوان بیعت کنیم و او را به عنوان مولا و ولی قبول کنیم؟

حجت‌الاسلام امامی‌زاده در پایان گفت: این را از پیامبر سوال کرد و گفت آیا این تصمیم خودت است یا خدا؟ پیامبر سوگند یاد کرد که این سخن از جانب خداوند است. نعمان گفت: «خداوندا، اگر این سخن حق است و از ناحیه توست، سنگى از آسمان بر ما بباران.» براساس روایات، پس از درخواست وی، سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و کشته شد. سپس این آیه نازل شد. سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ.

ارسال نظرات