۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۱۵۳۱۸

یادداشت مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بر کتاب نخستین امام + دستخط

یادداشت مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بر کتاب نخستین امام + دستخط
مرحوم حضرت آیت الله صافی پس از مطالعه هر کتابی یادداشتی در ابتدای آن مرقوم می‌کرد و علاوه بر تقدیر از نویسنده برای مطالب خوب نظرشان را در مورد اشتباهات او می‌نوشت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی همیشه می‌فرمود: از پنج‌سالگی یعنی رفتن به مکتب تا به حال، کتاب از دستم رها نشده است.

ایشان بسیار اهل مطالعه بودند حتی تا آخرین روزهای حیات یکصد و سه ساله‌شان که در منزل بودند، اوقاتشان علاوه بر مراجعات مردمی و دیدارهای مسئولان، صرف مطالعه کتب، مجلات علمی، روزنامه‌ها و بولتن‌های خبری می‌شد.

ایشان غالباً پس از مطالعه هر کتابی، یادداشتی در صفحات ابتدایی آن مرقوم می‌فرمودند و علاوه بر تقدیر از نویسنده برای مطالب خوب، نظرشان را در مورد اشتباهات او  می‌نوشتند که اکثر آنها را در کتابی گردآورده‌ام.

از جمله آن کتاب‌ها، کتاب نخستین امام آقای هدایت الله حکیم الهی استاد کرسی زبان فارسی دانشگاه لندن است که معظم له پس از مطالعه آن، یادداشت ذیل را مرقوم فرموده‌اند:

خواننده عزيز! در عين حالي که آقای هدایت الله حکیم الهی نويسنده کتاب «نخستین امام» در بسياري از قسمت‌ها، خوب از عهده بر آمده است، در موارد چندي هم اشتباهات عجيب تاريخي نموده و همچنين گاهي اظهارنظرهايي کرده که بسيار دور از واقع است و اشخاص متتبّع و مطّلع، کاملاً نادرستي آن نظريات را درک مي‌کنند و عمده علّت اين اشتباهات اين است که نويسنده فقط يا بيشتر در نظريات خود به نوشته‌هاي خاورشناسان اتّکا داشته و نتوانسته است از آنچه مورّخين اسلامي نوشته‌اند، حقايق را استنباط کند، در حالي که مبناي اطلاعات مستشرقين هم در هر کجا نظر صحيحي داده باشند همان معلوماتي است که از کتب نويسندگان مسلمان به دست آورده‌اند.

مي‌خواستم در هر مورد، اشتباهات او را تذکر دهم، ولي به واسطه کثرت مشاغل، فرصت کافي ندارم و به اطلاع و سعه معلومات خوانندگان وامي‌گذارم و در خاتمه از نويسنده از آن قسمت‌هايي که توانسته از عهده برآيد قدرداني مي‌کنم و از اشتباهات و سوء عقايد و انحرافات او، ديگران را بر حذر مي‌دارم.

منبع: «محضر آفتاب» نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

یادداشت مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بر کتاب نخستین امام

ارسال نظرات