۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۱۵۳۳۸
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد مطرح کرد؛

لزوم اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی/ تعامل با همسایگان برای ایران اقتدارآفرین است

لزوم اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی/ تعامل با همسایگان برای ایران اقتدارآفرین است
امام جمعه موقت تهران گفت: اقتدار کشورهای همسایه، اقتدار ایران است که در دولت فعلی تصمیمات ارزشمندی برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه اتخاذ شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به رویداد مباهله گفت: آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران در مقام بیان و تبیین معارف و حقایقی است که نقش تعیین کننده‌ای در نشان دادن حقانیت دین مبین اسلام، جایگاه و منزلت استثنایی پیامبر عظیم القدر و اهل بیت دارد.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام دغدغه هدایت و تبیین حق را دارد و در حالی که در گفتگو، استدلال و برهان نتوانست مخاطب را تسلیم کند، برای تبیین حق، برای مباهله آماده می‌شود؛ اسلام به معنای دانش، معرفت و علم است که حقایق برهانی و معارفی که ریشه در فطرت عقل و جان بشر دارد را بیان می‌کند و اگر افرادی تسلیم علم و معرفت نیستند باید آن‌ها را برای تبیین حق به مباهله دعوت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به باور عمیق و اعتقاد راسخ به اسلام از سوی پیامبر توضیح داد: این ایمان و یقین تکیه‌گاه اهل معرفت برای پیروزی در همه صحنه‌هاست و کسی که ایمان به نصرت الهی دارد، در راه حق استوار و ثابت قدم می‌ماند و سخت در این راه باقی می‌ماند که پیامبر گرامی اسلام به ما می‌آموزد که اهل یقین باشید و راه را با دانش، مشورت، علم، مباحثه به اهل نظر، کارشناسان آن حوزه و ... درست انتخاب کنید و ثابت قدم باشید.

وی ادامه داد: کلیدی‌ترین و محوری‌ترین پیام این کلام مبارک، معرفی شخصیت‌هایی در تراز رسول الله هستند و مصداق روشن آیه تطهیر را مشخص می‌کند که تفسیری بر آیات در حوزه امامت، ولایت، رهبری و زعامت جامعه اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به افتخارآفرینی تیم ملی والیبال ابراز داشت: ما باید در همه میادین ورزشی، رتبه‌های بالا را کسب کنیم که امروز ورزش با سیاست، اقتصاد و فرهنگ گره خورده است.

وی افزود: ایران در روز‌های گذشته به کریدور سیاسی منطقه تبدیل شده بود، نشست‌های دوجانبه رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و نشست سه جانبه آستانه، دیدار‌های بسیار مهم و بیانات الهام بخش رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام، برای امت اسلامی و ملت‌های منطقه و دنیا، پیام‌آور شکل گیری قدرت‌های نو در جهان پیش‌رو است که بدون تردید امروز دنیا با تحولات جدی روبرو است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه هزاره سوم متعلق به قاره آسیا است عنوان کرد: ایران اسلامی و منطقه جنوب غربی آسیا در این تحولات نقش تعیین کننده و بنیادین دارند که تأکید رهبر معظم انقلاب در گفتگو با رئیس جمهور محترم ترکیه بر چند اصل تأکید فرمودند که نگاه ایران در خلقت قدرت برای کشور‌های اسلامی را توضیح دادند که انتظار جمهوری اسلامی این است که مرز سوریه و ترکیه نیز دغدغه ملت اسلامی باشد.

وی افزود: راه ارتباطی ایران و ارمنستان نکته دیگری است که مورد تأکید قرار گرفت و ایران دربرابر تغییرات منطقه‌ای به‌طور جدی حساس است و اجازه نمی‌دهد راهی که هزاران سال قدمت دارد و از عوامل امنیت، صلح و اقتدار ملت‌های منطقه به‌شمار می‌رود، آسیب ببیند و در گفتگو با رؤسای جمهور بحث حضور آمریکا در سوریه را مطرح کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد حذف حضور آمریکا در منطقه را راهکار پدید آمدن امنیت در منطقه دانست و توضیح داد: امروز حضور مؤثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده و نیرو‌های نظامی آن‌ها در منطقه کارآیی ندارند که در عراق، افغانستان و سوریه شاهد این موضوع هستیم؛ اما با حذف حضور فیزیکی آمریکا که یک مسأله جدی در عراق و سوریه است، باید آمریکایی‌ها قبل از روبرو شدن با حادثه‌ای مثل افغانستان که با شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، منطقه را ترک کنند.

وی ادامه داد: تمام کشور‌های همسایه باید بدانند که اقتدار آن‌ها، اقتدار ایران است و ما به تمامیت ارضی، امنیت و اقتدار سیاسی، دفاعی، اقتصادی و ... آن‌ها می‌اندیشیم؛ چرا که اقتدار ایران را در کنار اقتدار ملت‌های منطقه می‌دانیم و این راهبرد قطعی ایران اسلامی است و تصمیمات ارزشمندی در همین راستا در دولت فعلی برای تحکیم روابط با کشور‌های همسایه دنبال شده است که این روابط در این سفر‌ها به‌صورت معناداری ارتقا یافت که امیدواریم شاهد افزایش ارتباط ایران اسلامی با ملت‌ها و کشور‌های دوست و همسایه باشیم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت صنعت برق کشور خاطرنشان کرد: ما در طول چهار دهه خود متأسفانه امروز شاهد هستیم که در شاخص‌های اقتصادی وضعیت خوبی نداریم که قوای سه گانه باید نگاه خود را به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی با استفاده درست از زیرساخت‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و دفاعی معطوف کنند.

وی افزود: در سال ۱۳۵۷ جمعیت ایران حدود ۳۷ میلیون نفر بود که کل صنعت برق کشور حدود ۷ هزار مگاوات می‌شد و معادل با کشور ترکیه بود و کشوری مثل ایران با آن همه ذخائر انرژی این میزان تولید برق داشت، در حالی که شبکه انتقال برق از روستا‌های کشور که هفتاد درصد جمعیت ایران در روستا‌های کشور بودند، فقط حدود هفت هزار روستا از انرژی برق بهره‌مند بودند و بقیه جمعیت ایران از این زیرساخت‌ها محروم بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به ۸۸ هزار مگاوات تولید انرژی برق در کشور ابراز داشت: این تحول عظیم در صنعت برق کشور با وقوع انقلاب اسلامی رخداده است که امروز در منطقه جنوب غربی آسیا، ایران در تولید انرژی برق رتبه اول را دارد و در حوزه فنی و مهندسی در نظام آموزش عالی کشور به خودکفایی کامل رسیده‌ایم که در جایگاه فاخری قرار دارد.

وی ادامه داد: ۹۸ درصد نیاز امروز ما در نیروی انسانی، تجهیزات و منابع داخلی است که جایگاه ایران را می‌رساند و ما جزو پنج کشور دارای تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی هستیم و تنها پنج کشور در جهان این تکنولوژی را در اختیار دارند؛ اما ایران در تحریم و فشار‌های سیاسی، اقتصادی و ایرانی که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده، در این جایگاه قرار دارد و ۹۹ درصد روستا‌های کشور از انرژی برق بهره‌مند هستند در حالی که این نسبت در جهان ۸۵ درصد است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مسؤولیت دولت سیزدهم در یک سال گذشته توضیح داد: دولت حاضر گام‌های بلندی را در زمینه صنعت برق برداشته و اراده جدی دولت سیزدهم به تحول در صنعت نفت به‌عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت کشور و همکاری نزدیک، قانونمند و تحسین‌برانگیز وزارتخانه‌های نفت، صمت و کشاورزی با وزارت نیرو که اگر نبود، ما امروز با مشکلات زیادی روبرو بودیم.

وی ادامه داد: نقش مؤثر وزیر محترم نیرو به‌عنوان مدیرکارآزموده، با تجربه و با اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل اجرا که مورد احترام جامعه نخبگان علمی و کارشناسان برجسته صنعت نفت است در کنار تیم مدیریتی با تجربه، کارشناسان عالم و کارآزموده این صنعت که با تعهد، انگیزه و صرف وقت در سال گذشته، قدم‌های بسیار ارزشمندی را برداشتند و تشکر از این مجموعه را لازم می‌دانم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به عملکرد دولت قبل بیان داشت: دولت جدید در حالی مدیریت کشور را برعهده گرفت که با خاموشی‌های آزاردهنده بلند مدت روبرو بودیم که در همه بخش‌های مختلف وجود داشت و اولین تصمیم کوتاه مدت دولت محترم از ۹ ماه پیش، ساماندهی حوزه مدیریت مصرف انرژی برق به‌گونه‌ای که با هیچ محدودیتی برای مشترکین خانگی و تجاری روبرو نباشیم، انجام شده و باید قدر شناخت.

وی ادامه داد: اول باید با زبان و قلم خود آن‌ها را حمایت و پشتیبانی کنیم و دوم با کاهش مصرف به آن‌ها کمک کنیم و تصمیم بگیریم از همین امروز هر مقدار که می‌توانیم در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و سطحش را ارتقا بخشیم تا به کمک دولت و صنعت برویم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
با سلام و احترام بر همشهری بزرگوارم حضرت حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای ابوترابی فرد وفقه الله طيلة حياته الكريمة، عرض می کنم ، همانطوری که می دانید سر دمداران آمریکا آن اندازه از شعور و عقل برخوردار نیستند تا حرف حق بفهمند ، این خاصیت جاهلان و خود خواهان است در همه جای دنیا ،چه دارای مقام و منصبی باشند وچه نباشند ، هواهای نفسانیتشان در آنان نمی گذارد حرف حق بشنوند و اگر بگوششان هم برسد نمی فهمند و نه باور می کنند ، فقط زور را که ببینند ، ناچار می شوند با ذلت و خفت ، در ظاهر تن به پذیرش بدهند ، این خاصیت بشر جاهل و مغرور است ، لذا سردمداران آمریکا مجبور خواهند شد که بحضور فیزیکیشان نیز در این منطقه خاتمه دهند .گر چه دل ارباب دوستان بیشتر از خود ارباب شکسته و دنیای غم وجودشان را فرا خواهد گرفت که آنگاه در خلوت و جلوتشان زمزمه خواهند کرد :ارباب غم تو بدل گرفتیم __بیشتر زخود تو ما خرفتیم __دیگر به که آوریم پس روی __جاری شده خون بقلب چون جوی __نالان شده ایم به برزن و کوی __کندیم ز سر آنچه داشته ایم موی __ حبت به دل ابلهانه کاشتیم __ ایکاش بجهان وجود نداشتیم __اینک چه کنیم نمانده چاره __جز آن که کنیم پاره پاره __اجسام پلید خود به دستان __چون عقل نداشته ایم چو مستان __
0
0