۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۷۱۵۳۴۴

در اجلاس روند آستانه چه گذشت؟

در اجلاس روند آستانه چه گذشت؟
تهران در یکی از مهم‌ترین شب‌های دیپلماسی میزبان هفتمین «اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه» بود.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، پیش از این ششمین نشست شورای عالی همکاری راهبردی ایران و ترکیه سال ۹۹ به میزبانی تهران و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شده بود. اولین اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه، به‌دنبال برگزاری نشست‌های مقدماتی که با حضور طرف‌های درگیر و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه، به‌منظور برقراری آتش‌بس و یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه در آستانه قزاقستان برگزار شده بود، اول آذر سال ۱۳۹۶ با حضور این سه کشور در سوچی روسیه تشکیل شد.

ایران به حمایت از سوریه ادامه می‌دهد

سید‌ابراهیم رئیسی در هفتمین نشست سران کشور‌های ضامن روند آستانه گفت: معتقدم روند آستانه به عنوان چارچوبی موفق در حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه دستاورد‌های خوبی کسب کرد و حفظ و توسعه آن در ابتدا وظیفه ما کشور‌های دوست به‌عنوان ضامنان آن است.

وی با تأکید بر لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت‌ارضی و احترام و استقلال جمهوری عربی سوریه خاطرنشان کرد: تعیین سرنوشت این کشور باید توسط مردم آن از طریق گفتگو‌های سوری سوری بدون مداخلات خارجی انجام شود. رئیس‌جمهور اظهار کرد: با گذشت ۱۱سال از آغاز بحران در سوریه، جمهوری اسلامی ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران، سیاسی است و راه‌حل نظامی فقط بر وخامت اوضاع می‌افزاید. وی افزود: ما از گذشته به‌عنوان کشور‌های ضامن روند آستانه همواره از راه‌حل سیاسی در چارچوب توافقات انجام شده از‌جمله برگزاری انتخابات قانون اساسی سوریه حمایت و بر عزم خود در مبارزه با تروریسم در منطقه از‌جمله سوریه تأکید کردیم.
رئیسی با بیان این‌که در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم در این روز‌ها سخن می‌گوییم که فداکاری زیادی در این مسیر انجام شده، گفت: از شهدای مبارزه با تروریست و در صدر آن شهید سپهبد سلیمانی یاد و تجلیل می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم تنها راه برقراری ثبات و امنیت در مرز‌های سوریه با کشور‌های همسایه را حضور پرقدرت ارتش این کشور در مرز‌ها و همکاری آن با دولت‌های پیرامونی دانست و گفت: تجربه‌های متعدد نشان داده نقض تمامیت‌ارضی سوریه هیچ کمکی به برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم نکرده، از این‌رو احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه‌ناپذیر است.

پوتین: مذاکرات تهران سبب امنیت در خاورمیانه می‌شود

ولادیمیر پوتین هم در اجلاس روند آستانه اظهار داشت: فکر می‌کنیم بسیار مهم است که ایران، روسیه و ترکیه تلاش بسیار مهمی برای کمک رساندن به مردم سوریه برای ساخت و ساز پسا‌اختلافی داشته باشند. رئیس‌جمهور روسیه اطمینان داد که نتایج مذاکرات ما بسیار عالی و پر‌ثمر خواهد بود و می‌تواند باعث تحکیم ثبات و امنیت نه تنها در سوریه بلکه در همه خاورمیانه شود. پوتین همچنین تصریح کرد که اجلاس بعدی به نوبت قرار است در روسیه برگزار شود و البته بسیار خوشحال خواهیم شد شما را در فدراسیون روسیه ببینیم.

اردوغان: مهاجران سوری باید با کرامت به خانه خود بازگردند

رجب طیب اردوغان نیز در هفتمین اجلاس روسای کشور‌های ضامن روند آستانه تاکید کرد: مهم‌ترین چیزی که امنیت سوریه را تهدید می‌کند، ترور است و باید به شکل مداوم مبارزه با «ی. پ. گ»، «پ. ک. ک» و سایر گروه‌هک‌های تروریستی ادامه یابد، چون آن‌ها به فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه خود ادامه می‌دهند. اردوغان تأکید کرد: در آینده منطقه ما جایی برای تجزیه‌طلبی و شاخه‌های این گروه‌های تروریستی وجود ندارد. ترکیه سعی کرده بخش‌های جنوبی خود را از تروریست‌ها پاکسازی کند که با این کار به امنیت سوریه هم کمک کرده است. ترکیه به مبارزه با تروریست‌هایی که دست‌شان به خون مردم آلوده شد، ادامه می‌دهد و امیدواریم بحران سوریه به‌راحتی رفع شود و بتوانیم در این زمینه با یکدیگر رایزنی داشته باشیم. رئیس‌جمهور ترکیه با بیان این‌که رفع نیاز‌های انسانی سوریه باید ادامه یابد، خاطرنشان کرد: این دغدغه همه ما است و مهاجران سوری باید با حفظ کرامت انسانی و با امنیت به کشور‌های خود برگردند.

ماجرای لیموزین پوتین

این اجلاس، حاشیه‌های جالبی هم داشت؛ از آنجا که ‏لیموزین پوتین معروف‌ترین خودروی سیاسی دنیاست و او به هر کجا که سفر می‌کند با لیموزین خود می‌رود، این‌بار او با همین ماشین به تهران آمد و به دیدار رئیسی رفت، اما برای دیدار با رهبر انقلاب سوار خودروی رئیس‌جمهور کشورمان شد و با آن به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت. البته این همه ماجرا نبود و پروتکل‌ها این‌بار متفاوت اجرا شد. پوتین برخلاف سفر‌های قبلی که ابتدا به دیدار رهبر‌انقلاب می‌رفت و ساعاتی بعد با رئیس‌جمهور ایران دیدار می‌کرد، اما روز ۲۸تیر مستقیما از فرودگاه راهی نهاد ریاست‌جمهوری شد تا با رئیسی گفتگو کند. رؤسای جمهوری ایران و روسیه بیش از یک‌ساعت ملاقات خصوصی، به مذاکرات‌شان در حال قدم زدن در حیاط دفتر ریاست‌جمهوری ادامه دادند و در نهایت همراه یکدیگر به ملاقات رهبر انقلاب رفتند.
در زمان استقبال از پوتین هم وزیر نفت کشورمان به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه به فرودگاه رفت و با این‌که رئیس‌جمهور روسیه معمولا اجازه استقبال فرودگاهی نمی‌دهد کما این‌که ۲۰روز قبل هم در ترکمنستان شخصا از هواپیما پیاده و مستقیم سوار خودروی خود شد، این بار روی فرش‌قرمز توقف کرد و با وزیر نفت ایران مشغول گفتگو شد. مکالمه‌ای کوتاه که البته حرکت دست و صورت پوتین نشان از تایید سخنان وزیر نفت و فضای مثبت این گفتگو داشت. همچنین در پایان اجلاس آستانه و نشست خبری، پوتین با حضور بیش از ۱۵۰خبرنگار، عکاس و تصویربردار از سراسر دنیا، با همراهی رئیسی از نمایشگاه فرش‌های نفیس ایران بازدید و در ضیافت شام رئیس‌جمهور کشورمان شرکت کرد و در نهایت بعد از سفری ۹ساعته در بامداد چهارشنبه تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

مخالفت با ترکی‌سازی سوریه

یک روز بعد از اجلاس روند آستانه، فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه به محل وزارت خارجه آمد و با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.

در این نشست خبری مشترک امیرعبداللهیان گفت: هفتمین نشست سران آستانه شب‌گذشته در تهران برگزار شد و با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به‌سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد تا کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد. ما امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفته است، مورد توجه مقامات کشور ترکیه نیز قرار بگیرد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: بیانیه آستانه در شرایط حساس منطقه‌ای و بحران در اوکراین و همچنین در حوزه امنیت انرژی و غذایی مورد توجه کشور‌های شرکت‌کننده قرار گرفته است. در نشست سه‌جانبه با ترکیه و روسیه بر خروج و پاک‌سازی گروه‌های تروریستی از سوریه تاکید شد. وی افزود: ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم و ایران به‌صورت مستمر با ترکیه و سوریه در حال گفتگو است.
فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه هم گفت: مایلم از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به جهت بیانیه پایانی مبنی بر تاکید بر تمامیت ارضی و استقلال سوریه رضایت خود را اعلام کنم. هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند، نه برای ترکیه و غیرترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرز‌های سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد. وزیرخارجه سوریه تاکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین سوریه هستیم و مخالف ایجاد سکونتگاه‌ها در این کشور و سیاست ترکی‌سازی هستیم.
 
ارسال نظرات