۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۱۵۴۹۷
رسانه صهیونیست:

با تهدید حزب الله امکان برداشت گاز از میدان کاریش را نداریم

با تهدید حزب الله امکان برداشت گاز از میدان کاریش را نداریم
روزنامه صهیونیستی نوشت که تشدید تنش با حزب الله مانع از استخراج گاز توسط تل آویو در میدان گازی «کاریش» در منطقه مورد مناقشه مرزی واقع بین لبنان و فلسطین اشغالی خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این گزارش آورده است که تشدید تنش با حزب‌الله، بازار جهانی انرژی را ناگزیر خواهد کرد تا به طور موقت به فکر جایگزین‌هایی دیگر برای گازی باشد که قرار بود از میدان کاریش استخراج شود.

این روزنامه در گزارشی که توسط تحلیلگر نظامی خود «آموس هرئیل» تهیه شده پیش بینی کرده که رژیم صهیونیستی تاریخ آغاز استخراج گاز از میدان کاریش را که برای سپتامبر آینده (شهریور ۱۴۰۱) برنامه ریزی شده بود، به تعویق بیاندازد.

بر اساس این گزارش، نگرانی نسبت به تاثیر و پیامدهای تنش با حزب الله بر آینده میدان کاریش، نه تنها موجب هراس تل آویو شده، بلکه اروپایی‌ها را هم که نیاز به جایگزینی واردات گاز از روسیه دارند، نگران کرده است.

به نوشته هاآرتض، تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی به تحولات جبهه شمالی توجه زیادی دارد.

در همین زمینه، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز گزارش داد که تشکیلات نظامی در تل آویو «با جدیت زیاد» به تهدیدهای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله می نگرد.

این روزنامه نوشته است که «گفت و گوهای مهم و حساس» بین آویو کوهاوی، رئیس ستاد ارتش، بنی گانتز وزیر جنگ، یائیر لاپید نخست وزیر و دیگر مقام ها ی صهیونیست انجام شده که طی آنها احتمال و امکان پاسخگویی به حزب الله مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش این روزنامه صهیونیست، سید حسن نصرالله تهدیدهای خود را به ویژه پس از پرواز لاپید بر فراز سکوی گازی کاریش شدت بخشیده و گفته است که اگر لبنان به حقوق خود دست نیابد، رژیم صهیونیستی هرگز نمی تواند در هیچ منطقه ای در سررزمین های اشغالی موفق به استخراج نفت و گاز شود.

یدیعوت آحارونوت با اشاره به اینکه حزب الله آماده جنگیدن است، ادامه می دهد که گزینه های موجود برای حزب الله حمله به سکوی گازی کاریش با پهپادهای انفجاری، استفاده از زیردریایی ها یا ارسال پهپادها برای جمع آوری اطلاعات است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت احتمال داده که در صورت ارسال پهپاد از سوی حزب الله برای جمع‌آوری اطلاعات از میدان گازی کاریش، ارتش رژیم صهیونیستی پاسخ دهد. اما به نوشته این روزنامه صهیونیست، مشکلی که پیش روی تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی خواهد بود، نوع پاسخگویی است که دو طرف را به سوی درگیری و جنگ نکشاند.

یدیعوت آحارونوت در این گزارش نتیجه گیری کرده است که سید حسن نصرالله در موضعی قرار دارد که بدون گرفتن امتیاز کوتاه نخواهد آمد.

پیشتر هم کانال خبری «کان» رژیم صهیونیستی فاش کرد که سیستم امنیتی این رژیم نگران رویارویی نظامی با لبنان در پی بحران در قضیه تعیین مرزهاست.

این کانال صهیونیستی نوشت که تهدیدهای سید حسن نصرالله اوضاع را تشدید می کند و به نظر می رسد بحران با لبنان در موضوع مرزهای دریایی پس از ورود دکل به میدان گازی کاریش ممکن است به یک رویارویی نظامی ختم شود.

سایت صهیونیستی «والا» نیز در این زمینه تایید کرد: ارتش اسرائیل در پی سخنرانی دبیرکل حزب الله به ویژه در موضوع حفاری در بخش متعلق به لبنان، به حالت آماده باش درآمده است .

این سایت خبری نوشت: به رغم هشدارهای گسترده، انتقادها در داخل ارتش اسرائیل درباره میزان آمادگی نیروی دریایی برای سناریوهای احتمالی برای برخورد نظامی افزایش یافته است.

گزارش های میدانی از منطقه نیز حاکی است که ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با تهدیدات دبیرکل حزب الله، چند سامانه پدافند هوایی را در تل آویو و حیفا در شمال فلسطین اشغالی مستقر کرده است.

در همین راستا، مرکز «یروشالمی» رژیم صهیونیستی نیز که در حوزه امور عمومی و دولتی فعالیت دارد، در مقاله ای به انعکاس ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از هدف قرار گرفتن تأسیسات استخراج گاز طبیعی و نفت در دریای مدیترانه پرداخت.

دبیرکل جنبش حزب الله لبنان خرداد گذشته در سخنانی گفت که اقدام رژیم صهیونیستی در اعزام کشتی استخراج گاز به میدان گازی کاریش نقض حاکمیت لبنان است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: اسرائیل قادر به محافظت از سکوی شناور استخراج نفت میدان کاریش نخواهد بود و لبنان حق و قدرت ارتش و مقاومت برای جلوگیری از استخراج نفت و گاز اسرائیل از میدان کاریش را دارد.

وی افزود: دشمن اسرائیلی و سرانش می‌دانند، زمانی که تهدید به جنگ می‌کنند، آنچه از دست خواهند داد، بزرگتر از چیزی است که شاید لبنان از دست بدهد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: ما دست بسته نخواهیم بود و همه گزینه‌ها روی میز است. ما دنبال جنگ نیستیم بلکه دنبال این هستیم که نفت و گاز لبنان، در اختیار لبنان باقی بماند.

سید حسن نصرالله گفت: ما در مقابل دشمنی هستیم که قطعنامه‌های بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها منطقی که از آن تبعیت می‌کند منطق زور و استیلا است. تجربه نشان داده که دشمن به هیچ قطعنامه بین‌المللی پاسخ نمی‌دهد و تنها به فشار و مقاومت پاسخ می‌دهد و با زور هم از نوار غزه خارج شد.

میدان نفتی «کاریش» به گستره ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در خط ۲۹ مرزی آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد. لبنان می‌گوید بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد و از سوی دیگر، رژیم صهیونیسی مدعی است که سراسر این منطقه تحت به اصطلاح «حاکمیت» این رژیم قرار دارد.

لبنان در نامه اخیر خود به سازمان ملل درباره مذاکرات ترسیم مرزهای مشترک با رژیم صهیونیستی، خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع) شده و بدین ترتیب منطقه مورد مناقشه میان دو طرف به ۱۴۳۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف نخستین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف‌های لبنانی روبرو شده است.

بر اساس گزارش ها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسیمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

پیش‌تر نیز «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را تحریک‌آمیز خواند و گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است./۹۸۸

ارسال نظرات