۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۷۱۵۵۲۲

حلبوسی: پارلمان عراق از حل مشکلات میان بغداد و اربیل حمایت می‌کند

حلبوسی: پارلمان عراق از حل مشکلات میان بغداد و اربیل حمایت می‌کند
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در جریان سفر به بغداد امیدوار به یافتن راه ‎حل ریشه‌ای برای حل مشکلات میان دولت مرکزی و اربیل است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگراری تسنیم، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق از مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و هیئت همراه وی در بغداد استقبال کرد.

دو طرف در این دیدار درباره ادامه همکاری مشترک میان بغداد و اربیل، تامین امنیت غذایی و خدمات‌رسانی به شهروندان گفتگو کردند.

الکاظمی و بارزانی همچنین حملات ترکیه علیه عراق به خصوص حمله اخیر به دهوک را به شدت محکوم کردند و توافق برای روی یک دیدگاه مشترک برای مقابله با این حمله و تحقیق در خصوص ابعاد آن به نحوی که حاکمیت عراق را تقویت و مانع از نقض آن در آینده شود را ضروری دانستند.

در این دیدار در خصوص هماهنگی‌های امنیتی میان نیروهای دولت فدرال و اقلیم کردستان و اهمیت ادامه مبارزه با تهدیدات داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و ایجاد تضمین برای عدم تهدید دوباره امنیت شهروندان عراقی گفتگو شد.

نخست وزیر عراق و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در خصوص بررسی پیامدهای بحران‌های اقتصادی در منطقه و جهان و اهمیت ایجاد شرایط مناسب برای رشد اقتصادی به گفت‌وگو پرداختند و بر ضرورت تقویت همکاری‌ و هماهنگی‌ میان بغداد و اربیل برای بهبود شرایط کسب و کار، جذب سرمایه و افزایش درآمدها تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر افزایش گفت‌وگو میان وزارت نفت دولت مرکزی عراق و وزارت منابع طبیعی در اقلیم کردستان برای بررسی مسائل اختلافی و ادامه همکاری برای رسیدن به راه حل‌های مشترک در راستای منافع ملت عراق توافق کردند.

نخست وزیر عراق در پایان بر اهمیت تمرکز بر مشترکات در جهت تحقق امنیت و ثبات همه طیف‌های ملت عراق تاکید کرد.

حلبوسی: پارلمان عراق از حل مشکلات میان بغداد و اربیل حمایت می‌کند

همچنین «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق هم  با «مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و هیئت همراه وی در بغداد دیدار کرد و دو طرف در خصوص قانون نفت و گاز به رایزنی پرداختند.

دو طرف همچنین در خصوص تحولات سیاسی عراق گفتگو کردند.

 الحلبوسی گفت که مجلس نمایندگان از حل مشکلات میان بغداد و اربیل از جمله مساله نفت و گاز از طریق وضع قانون در راستای منافع کشور بر مبنای عدالت میان همه عراقی‌ها، حمایت می‌کند.

بارزانی هم بر آمادگی همیشگی اقلیم کردستان برای رسیدن به راه‎ حل ریشه‌ای برای حل مشکلات از طریق گفتگو میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان بر اساس قانون اساسی تاکید کرد.

دادگاه فدرال عراق در نیمه فوریه با صدور حکمی قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را که در سال 2007 تصویب شده بود را غیر قانونی اعلام و اقلیم را ملزم کرد که همه تولید نفت و گاز خود را در اختیار وزارت نفت دولت مرکزی عراق قرار دهد.

«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق هم بر تصمیم قطعی دولت عراق در انجام اقدامات لازم برای اجرای حکم دادگاه فدرال درباره قراردادهای نفت و گاز اقلیم کردستان تاکید و اعلام کرده بود که همه قراردادهای نفتی اقلیم کردستان غیر قانونی است و همه تحت عنوان قاچاق نفت جای می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات