۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۱۵۵۷۶
پیامی که نشست تهران به جهان مخابره کرد؛

قدرت جهانی ایران در اوج تحریم‌ها

قدرت جهانی ایران در اوج تحریم‌ها
اجلاسیه تهران نشان می‌دهد در حال گذار از پیچ تاریخی و گردنه مهمی برای ایجاد نظم نوین جهانی هستیم و ایران در این مسیر حرکت می‌کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ما حصل شگفتی رسانه های بین المللی از دستاوردهای مقتدرانه ایران در نشست تهران را می توان در این جمله خلاصه کرد: اجلاسیه تهران نشان می‌دهد در حال گذار از پیچ تاریخی و گردنه مهمی برای ایجاد نظم نوین جهانی هستیم و ایران در این مسیر حرکت می‌کند.

نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران را می‌توان در ابعاد مختلف با نشانه‌های آشکاری از اقتدار و پیروزی و افتخار برای جمهوری اسلامی ایران و شکست دشمنان نظام مورد ارزیابی قرار داد:

در بعد سیاسی تحلیل گران روابط سیاسی، این نشست را برای جمهوری اسلامی ایران نوعی پیروزی و شکست برای دشمنان نظام که همواره تلاش نموده‌اند با تحریم‌ها و فشارهای حداکثری ایران را در انزوا قرار دهند ارزیابی کرده‌اند.

مذاکرات انجام شده میان ولادیمیر پوتین رئیس  جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ایران، حاکی از ابتکار عمل تهران در مسیر حل و فصل مناقشات و کاهش تنش‌های منطقه‌ای و جهانی است. در دیدار مقام معظم رهبری با رئیس جمهور ترکیه، ایشان به صراحت و با اقتدار مواضع و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را در خصوص اهم مسائل فی مابین اعلام کردند. برحذر داشتن ترکیه از حمله به شمال سوریه و همچنین عزم جدی ایران در جلوگیری از اقدامات ترکیه در راستای برهم زدن مرزهای همسایگان ایران از مهمترین این مواضع بود که در این دیدار به صراحت و به طور آشکار بیان شد. سیاست جمهوری اسلامی در قبال سوریه سیاستی کاملا مشخص و استراتژیک بوده است.

در سال 1391مقام معظم رهبری  در دیداری که با رئیس جمهور ترکیه داشتند، در اوج فشارهای غرب علیه سوریه و تلاش دولتهای غربی برای سرنگونی رئیس جمهور قانونی این کشور، هشدار داده بودند که جمهوری اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد بشار اسد -رئیس جمهور قانونی سوریه- به دست قدرتهای غربی و دست پروردگان آنها سقوط کند. در آن زمان گرچه سیاست ترکیه با سیاست جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نبود و همانند قدرتهای غربی خواستار سقوط  بشار اسد بود ولی در ادامه مجبور به عقب نشینی شد؛ در بحران سوریه علیرغم خسارت‌های فراوانی که به این کشور رسید اما غرب هرگز نتوانست به اهداف خود دست یابد. از نگاه تحلیل گران روابط بین الملل سخنان اخیر مقام معظم رهبری با رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه ترکیه نباید به شمال سوریه حمله کند را هم باید در ادامه همان سیاست غیر قابل تغییر مورد توجه قرار داد. از همین رو روزنامه لبنانی الاخبار می‌نویسد: «نشست تهران راه را برای عملیات نظامی ترکیه بر روی سوریه مسدود کرد».

مسئله دیگر در خصوص سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران  بر عدم تغییر مرزهای موجود با کشورهای همسایه به ویژه مرز ایران با ارمنستان است که در گذشته تلاش‌هایی در جهت تغییر آن از سوی ترکیه و آذربایجان صورت گرفته است. مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بارها با تاکید بر تمامیت ارضی ارمنستان هشدار داده‌اند که هرگز اجازه نمی‌دهند تغییری در خطوط مرزی ایران و ارمنستان ایجاد شود. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در این دیدار خطاب به رئیس جمهور ترکیه اعلام کردند «جمهوری اسلامی سیاست‌هایی که منجر به بسته شدن مرز بین ایران و ارمنستان شود را تحمل نخواهد کرد».

در دیدار مقام معظم رهبری با پوتین رئیس جمهور روسیه هم ایشان با صراحت موضع ایران در ارتباط با مسائل منطقه را بیان کردند. از جمله تاکید کردند که آمریکایی ها باید از شرق فرات در سوریه که منطقه‌ای ارزشمند و حاصلخیر برای این کشور است بیرون رانده شوند که این سیاست مورد تایید رئیس جمهور روسیه نیز قرار گرفت.

بسیاری از تحلیل گران بین المللی اتفاق نظر دارند نشست تهران دلیل دیگری بر شکست دشمنان نظام جمهوری اسلامی است که پس از چهل و چهار سال تحریم و فشار از سوی غرب، اکنون با اقتدار به عنوان بازیگر فعال در منطقه به ایفای نقش می‌پردازد.

 از جمله یکی از کارشناسان مطرح ترکیه‌ای با اشاره به نشست سه جانبه تهران می‌گوید: «اکنون ایران یک قدرت جهانی است که نمی‌توان او را نادیده گرفت». از نگاه این کارشناس و سایر تحلیل گران، جمهوری اسلامی ایران در اوج فشارها و تحریمها دستاوردهای مهمی در عرصه نظامی داشته است تا جایی که روسیه به عنوان یک ابرقدرت جهان نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های پهپادی و یا موشکی ایران است. اکنون روسیه به دنبال استفاده از تجربیات ایران در برابر تحریم‌ها و ناکام گذاشتن دشمنان غربی خود می‌باشد.

در بعد اقتصادی نیز این نشست دستاوردهای مهمی داشته است که مهمترین آن، افزایش تبادلات تجاری با استفاده از ارز ملی و کاهش اتکا به دلار است. اتفاقی که می‌تواند تضعیف بیش از پیش دلار را به دنبال داشته باشد و ضربه دیگری به اقتصاد آمریکا وارد کند به همین دلیل سخنگوی کاخ سفید در نخستین واکنش به دیدار سه جانبه تهران نتوانست عصبانیت و نگرانی خود را در خصوص عمق تقویت روابط تهران -مسکو مخفی نگهدارد. عصبانیتی که از نگاه تحلیل گران سیاسی ناشی از تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی در اوج تحریم‌ها و فشارهای غرب علیه ملت ایران است.

محمد ملک‌زاده

ارسال نظرات