۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۷۱۵۶۰۹
ائمه جمعه تراز؛

از احصای مشکلات و ارائه راهکار عملی برای رفع آن تا ساخت خانه برای محرومان

از احصای مشکلات و ارائه راهکار عملی برای رفع آن تا ساخت خانه برای محرومان
امام جمعه شهر لیلان گفت: ائمه جمعه به عنوان راهبران فرهنگی تمامی ادارات، سازمان ها و تشکل های مردمی را به میدان عمل می آورند تا مشکلات فرهنگی را حل و فصل کنند.

اشاره: قشر روحانیت از مهمترین ارکان انقلاب اسلامی است که بیشترین نگاه ها معطوف به آن بوده و امروزه نیز مورد توجه عموم است؛ قشری که هم در انقلاب اسلامی نقش اصلی و اساسی ایفا کرده است و هم بعد از انقلاب اسلامی در جایگاه ها و موقعیت های مختلف به ایفای نقش خود پرداخته است.

روحانیت همیشه مایه خیر و برکت بوده و به عنوان محور رمز موفقیت جامعه بوده اند و جایگاه امامت جمعه متعلق به همه مردم و جریان‌های دلسوز نظام است و همه موظف به حفظ این جایگاه هستند. روحانیت معظم در طول این سال ها از عمر انقلاب اسلامی در بصیرت افزایی و ارتقاء آگاهی عموم مردم در مسائل گوناگون مذهبی، اجتماعی و سیاسی نقش بسزایی را ایفا کرده اند که نسبت به دیگر اقشار جامعه از رتبه و درجه بالاتری برخوردار است.

در جامعه امروز، مورد وثوق‌ ترین افراد برای مردم روحانیت هستند که بر اساس علم وآگاهی به مسائل و مشکلات و رسیدگی به آنها در سطوح مختلف شهرستان‌ها و استان‌ها و کشور بر افکار و دیدگاه های مردم تاثیرگذار هستند.

نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و نماد مهم همبستگی مسلمانان است که ائمه جمعه پرچمدار آن هستند که این عمل عبادی از برکات انقلاب اسلامی است؛ در واقع وظیفه روحانیت به صورت اخص است که همانطور که در ایجاد انقلاب اسلامی سهم اساسی و کلی داشتند در حفظ و احیاء آن نیز کوشا باشند.

در همین راستا خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام علی غفاری امام جمعه شهر لیلان استان آذربایجان شرقی درباره نقش روحانیت در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و هدایت فرهنگی مردم و ضرورت مردمی بودن ائمه جمعه گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

ائمه جمعه راهبران فرهنگی جامعه هستند

رسا- نقش ائمه جمعه در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و هدایت فرهنگی مردم چیست؟

به نظر من یک نقش ائمه جمعه در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و هدایت فرهنگی مردم جامعه این است که ائمه جمعه به عنوان راهبر فرهنگی، مشکلات و مسائل فرهنگی موجود مردم را احصاء کرده و اقدامات لازم برای حل مشکلات را برنامه ریزی و انجام دهند؛ برفرض مثال امروزه ما برای حل مسائل فرهنگی منطقه یک کار گروه تدوین برنامه در منطقه تشکیل داده و برای حل مسائل احصاء شده برنامه تدوین کرده ایم و زمان اجرای برنامه و مجری برنامه نیز تعیین شده است و در برنامه های تدوین شده، گروه های سنی مخاطبان هم مشخص گردیده است .

به عبارت دیگر ائمه جمعه به عنوان راهبران فرهنگی، تمامی ادارات، سازمان ها و تشکل های مردمی را به میدان عمل می آورند تا با همکاری و همیاری همدیگر مسائل احصاء شده فرهنگی را حل و فصل کرده و مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کنند.

ائمه جمعه راهبران فرهنگی جامعه هستند

رسا- رهبر انقلاب اسلامی بر ضرورت مردمی بودن ائمه جمعه تأکید دارند، به نظر شما این مهم چگونه محقق می شود؟

یقیناً امام جامعه، بدون مردم نمی تواند امامت کند؛ چراکه اصلاً امامت بدون مردم امکان تحقق ندارد و مردم نیز  از امامی پشتیبانی می کنند که همیشه در کنار مردم زندگی کرده و در کنار آنان باشد و از تمامی مشکلات و دشواری های زندگی آنها با خبر بوده و با تمام وجود خود نیز لمس کرده و درک کند و نسبت به حل مسائل شخصی و اجتماعی آنها برنامه داشته باشد

ارتباط با اقشار مختلف مردم (دانش آموزان، نوجوانان،  جوانان و سالخوردگان) و تشخیص نیاز آنان و پاسخ به نیاز آنها طبعاً برکات بسیار زیادی دارد و استفاده از ظرفیت نوجوانان و جوانان نخبه و تاثیرگذار در ستادهای نماز جمعه بهترین شیوه ارتباطی امام با مردم است.

ایجاد تشکل هایی از اقشار مختلف و مسئوليت دهی برای آنها در حل مشکلات منطقه یکی دیگر از راهکار های ارتباطی امام جمعه با مردم می تواند باشد؛ چراکه امام جمعه فقط امام روز جمعه نیست؛ بلکه امام باید در طول هفته امامت کند تا بتواند نماز جمعه با شکوهی در روز جمعه اقامه کند.

ائمه جمعه راهبران فرهنگی جامعه هستند

رسا- لطفا قدری از طرح ها و برنامه هایی که در این مدت داشتید و بازخورد موفقی از آن گرفتید بگویید.

ما بحمدالله طرح های بسیار خوبی را در این مدت توانستیم به اجرا در آوریم؛ اما این که در این طرح ها چه مقدار موفق بودیم را من نمی توانم را بیان کنم و بهترین راهکار این است که این سوال از مردم منطقه پرسیده شود؛ ولی برنامه هایی که در این مدت داشتیم عبارتند از: احصاء مشکلات مختلف منطقه و ارائه برنامه های عملی برای تک تک مسائل، ایجاد گروه های جهادی مسجد محور، ایجاد مرکز نیکوکاری مسجد محور، ایجاد هیئت های اندیشه ورز مسجد محور، ایجاد موسسه قرآنی مسجد محور، مطالبه گری از مسئولین مربوطه جهت حل معضلات و مشکلات منطقه، تشکیل میزهای خدمت در نماز جمعه جهت پاسخگویی مسئولین مربوطه به درخواست های مردمی، تقویت و توانمندسازی مستمندان.

همچنین آزادی زندانیان، ساخت خانه محرومان توسط تشکل های ایجاد شده، ایجاد صلح بین دعاوی توسط هیئت اندیشه ورز مسجد محور، تجلیل از نخبگان در عرصه های مختلف و مسئولین جهادی در نماز های جمعه، ارتباط چهره به چهره با مردم به صورت روزانه و دائمی.

رسا- با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری قرار دادید.

ارسال نظرات