۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۱۵۶۶۱

واکنش اسرائیل در برابر انحلال آژانس یهود و توقف فعالیت‌های آن در خاک روسیه

واکنش اسرائیل در برابر انحلال آژانس یهود و توقف فعالیت‌های آن در خاک روسیه
در سایه تشدید تنش میان مسکو و تل‌آویو، رسانه‌های عبری از تقلای مقامات صهیونیست برای تدارک یک بسته تحریمی علیه روسیه در واکنش به احتمال انحلال آژانس یهود در این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بنا بر گزارش‌های رسانه‌های عبری، ، عصر روز گذشته (یکشنبه، ۲۴ ژوئیه)، اسرائیل در واکنش به تصمیم احتمالی روسیه برای انحلال آژانس یهود و توقف فعالیت‌های آن در خاک خود به دلیل «نقض قوانین روسیه از سوی آژانس»، در حال تدارک اتخاذ تصمیمات سیاسی علیه مسکو است.

بنا بر این گزارش‌های مذکور، «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی صبح روز گذشته، جلسه‌ای را با حضور وزرا و مقامات وزارت امور خارجه و شورای امنیت قومی برگزار کرد تا درباره بحران روزافزون با روسیه و اقدامات احتمالی اسرائیل برای پاسخ به مسکو رایزنی کند.

پایگاه الکترونیکی روزنامه «یدیعوت آحارانوت» (وای نت) به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی نوشت: در صورتی که روسیه تصمیم نهایی مبنی بر بستن دفاتر آژانس یهود در اراضی این کشور را اتخاذ کند، پاسخ اسرائیل به مسکو در حد فراخواندن سفیر اسرائیل برای رایزنی خواهد بود. اقدامی دیپلماتیک که بیانگر تشدید تنش دیپلماتیک اسرائیل در مواجهه با مسکو است.

این مقام صهیونیست تاکید کرد که بستن دفاتر آژانس یهود در مسکو با حکم دادگاه «مسئله ای سیاسی است که نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد». این اقدام مسکو در صورت اجرا، نشان دهنده «نبرد دیپلماتیک» بین مسکو و تل آویو است.

یکی دیگر از مقامات صهیونیست در گفت‌وگو با وبگاه عبری «واللا»،  بر لزوم آمادگی اسرائیل برای «هر سناریوی احتمالی» تاکید کرد.

در نشست رایزنی روز یکشنبه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «پنینا تامانو شاتا»  وزیر جذب مهاجر، «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی و «زیو الکین» وزیر ساخت و ساز و مسکن که هر دو اصالتا روس هستند نیز حضور داشتند. علاوه بر آن‌ها، «یاکوف هاگوئل» سرپرست آژانس یهود،«نعما شولتز» مدیر کل دفتر نخست وزیری،   آلون اوشبیس» مدیر کل وزارت امور خارجه و ...حضور داشتند.

به نوشته وای‌نت، دستورالعمل های بیان شده از سوی مقامات حاضر در این نشست، بر لزوم «پاسخ شدید» اسرائیل به تصمیم مسکو برای توقف فعالیت آژانس یهود متمرکز بود.

از سوی دیگر، گزارشی که در وب‌سایت والا منتشر شد، نشان می‌دهد که واکنش اسرائیل ممکن است در حد صدور بیانیه‌ها و اظهارات شدیداللحن علیه مسکو تا انجام مذاکرات سیاسی با روسیه در این زمینه  خواهد بود و ممکن است در صورت اجرای تصمیم توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه، این موضع‌گیری به یک اقدام سیاسی «تقابلی و انتقام‌جویانه» علیه مسکو در این زمینه نیز تبدیل شود. 

این سایت به نقل از دو مقام آگاه اسرائیلی در خصوص نشست روز گذشته لاپید، نوشت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دستورالعمل‌هایی را برای آماده‌سازی پیشنهادات برای اقدامات احتمالی سیاسی اسرائیل در پاسخ به روسیه، در دست دارد با این توضیح که تل آویو معتقد است که این تصمیم مسکو، دارای ابعاد سیاسی است که ممکن است بر روابط بین دو طرف، تأثیر بگذارد.

به گفته این مقامات، تل‌آویو، جلسه دادگاه روسیه برای بررسی موضوع انحلال آژانس یهود در روز پنجشنبه آتی را پیگیری خواهد کرد و در عین حال مجموعه‌ اقداماتی سیاسی را در دست دارد تا از پشت پرده با مسکو مقابله کند.

«زیو الکین» وزیر ساخت و ساز و مسکن و متخصص در امور روسیه، پیشنهاد اتخاذ اقداماتی جدی و قاطع در قبال مسکو از جمله تعلیق روند انتقال مالکیت زمینی که کلیسای الکساندر در قدس اشغالی در آن قرار داد، به روسیه را طرح کرد.

به نوشته رسانه‌های عبری، بسته تحریم‌های رژیم صهیونیستی علیه روسیه در واکنش به انحلال آژانس یهود که با حمایت لاپید همراه است، شامل ممانعت از انتقال مالکیت زمینی که کلیسای الکساندر در آن واقع شده به روسیه، اتخاذ گامهای جدید برای کمک به اوکراین و فراخواندن سفیر اسرائیل از مسکو است.

روابط بین رژیم صهیونیستی و روسیه در ماه‌های پس از آغاز درگیری‌ها در اوکراین وارد تنشی فزاینده شده و بارها مقامات دو طرف مواضع تندی را علیه یکدیگر اتخاذ کرده‌اند. پیش‌تر لاپید در سمت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که روسیه در حال ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین است. پس از این اتهام‌زنی بود که وزارت امور خارجه روسیه «الکس بن زوی» سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را احضار کرد. اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم گفته بود هیتلر اصالت یهودی داشته، عصبانیت مقامات صهیونیست را در پی داشت. 

تنش دیپلماتیک میان روس‌ها و صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که منابع رسانه‌ای صهیونیست اواخر خرداد از ارائه پیش‌نویس قطعنامه روسیه علیه رژیم صهیونیستی به شورای امنیت سازمان ملل به دلیل حمله غیرقانونی تل‌آویو به فرودگاه بین‌المللی دمشق خبر داده بودند.

بحران جدید در روابط مسکو و تل‌آویو پنج‌شنبه (۳۰ تیر) زمانی که وزارت دادگستری روسیه درخواست انحلال این سازمان را به دادگاه منطقه‌ای «باسمانی» مسکو داد، تشدید شد که نشان می‌داد مسکو در قصد خود جدی است و از سخنان و هشدار به اقدامات عملی روی آورده است.

این دادگاه در بیانیه‌ای که خبرگزاری روسی «ریانووستی» منتشر کرد، گفت دادگاه طرح دعوی از سوی بخش اصلی وزارت دادگستری (روسیه) مبنی بر انحلال آژانس یهود را دریافت کرد. سخنگوی دادگاه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که این درخواست پس از تخلفات قانونی انجام شده، مطرح گشته و قرار است جلسه مقدماتی این شکایت در ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) برگزار شود.  

آژانس یهود در بیانیه‌ای که ظاهراً به‌دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن نگرانی‌ها بود، گفت که این فقط یک جلسه مقدماتی و ادامه روند قانونی است که از قبل در جریان بوده است. این سازمان همچنین اعلام کرد: همانطور که قبلاً گفتیم، در طول مراحل قانونی هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم و به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

بعد از اعلام تصمیم مسکو، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد هیأتی را برای دیدار با مقامات روسیه به مسکو می‌فرستد. دفتر یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وی پنجشنبه (۲۱ ژوئیه) با مقامات وزارت خارجه و شورای امنیت این رژیم به ارزیابی این موضوع پرداختند.

به ادعای رویترز، این اقدام علیه آژانس یهود که مقر اصلی آن در قدس اشغالی است و بزرگترین سازمان غیرانتفاعی یهودی در جهان است، به دنبال انتقاد اسرائیل از جنگ روسیه در اوکراین بوده است. «ناخمان شای» وزیر امور دیاسپورا (جوامع دور از وطن) رژیم صهیونیستی در پاسخ به اخبار مربوط به تشکیل پرونده در دادگاه گفت: یهودیان روسی در جنگ اوکراین گروگان نخواهند بود. تلاش برای مجازات آژانس یهود به دلیل موضع اسرائیل در جنگ، تاسف‌بار و توهین‌آمیز است. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات