۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۱۵۷۶۰
آیت الله حسینی بوشهری:

شیخ فضل الله نوری دنباله رو واقعی خط شهادت بود

شیخ فضل الله نوری دنباله رو واقعی خط شهادت بود
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شهید شیخ فضل الله نوری را فخر ایران اسلامی و همه مجاهدان جهان و دنباله رو واقعی خط شهادت معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، آیت الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در پیش کنگره شیخ فضل الله نوری که در شهرستان نور برگزار شد، شهید شیخ فضل الله نوری را فخر ایران اسلامی و همه مجاهدان جهان و دنباله رو واقعی خط شهادت معرفی کرد.

وی با بیان این که از نگاه بزرگان ما جهاد به دو قسم اکبر و اصغر تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: اما در این بین جهاد کبیر هم داریم.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: مقام معظم رهبری و برخی مفسران، جهاد فرهنگی در جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر را مصداق مبارزه با نفس دانستند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جهاد اکبر رسیدن به مرحله عشق با رهایی از برهان و استدلال است، بیان داشت: جهاد اصغر رویارویی با دشمن است و اگر کسی از برهان و استدلال رهایی یابد و از مرز جهاد اصغر و اوسط بگذرند، همه وجودشان عشق به ذات الهی می‌شود.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه والای آیت الله شیخ فضل الله نوری، خاطرنشان کرد: شیخ فضل الله نوری به مرحله عشق رسیده بود.

وی در ادامه گفت: آیت الله شیخ فضل الله نوری یک عمر سر سفره دین و رسول الله زیست و چوبه دار را برای ادامه راه شهیدان اختیار کرد.

سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران نیز در این مراسم به تهمت های ناجوانمردانه روشنفکران به شیخ فضل الله نوری اشاره و تصریح کرد: مخالفت با مشروطه مهمترین تهمتی بود که به ایشان زدند و این درحالی بود که وی از پایه گذاران مشروطه بود و فریاد ملت ایران در مخالفت با مشروطه لیبرال منهای اسلام بود.

استاندار مازندران به بیان دو دلیل در رد تهمت آزادیخواه نبودن شیخ فضل الله نوری پرداخت و اظهار داشت: نخست ایشان ۱۵ سال قبل از مشروطه در جریان نهضت تنباکو از رهبران مقابله با انگلیس و قاجار و همچنین از پایه گذاران مشروطه بود.

وی ادامه داد: باید از جریان لیبرال پرسید شما هر اعدام و اعدام کننده را متهجر می دانید و به آزادی عقیده معتقدید چگونه است که کسانی که شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند آزادیخواه و شیخ فضل الله را مخالف آزادی می دانید.

حسینی پور، شیخ فضل الله را تداوم بخش راه عاشورایی دانست که در پایداری و پاسداری راه امام حسین(ع) تا پای جان ایستاد.

وی یکی از علت های مهم به شهادت رساندن شیخ فضل الله نوری را شناسایی قدرت روحانیت در بین مردم مسلمان ایران از سوی غربگراها عنوان کرد و اظهار داشت: دشمنان قدرتمندترین و هوشیارترین عالم را از میان برداشتند.

استاندار مازندران اوج حرکت شیخ فضل الله نوری را انتشار لوایحی دانست که وی خواستار اعمال برخی از اصلاحات در متن متمم قانون اساسی و افزودن متن مشروعه شدن بود.

حسینی پور بیان کرد: تفسیر شعار هیهات منا الذله را شیخ فضل الله در دوران استبداد صغیر داد و حتی حاضر نشد پناهندگی سفارت بیگانگان را بپذیرد.

وی شیخ فضل الله نوری را پرچمدار اسلام خواهی برشمرد و گفت: امروز ایشان یکی از مفاخر دیار علویان است که مقاومت وی الگوه جوانان امروز است که بیش از ده هزار و ۴۰۰ شهید در این مسیر داد.

استاندار مازندران انقلاب مشروطه را از جهاتی شبیه به انقلاب اسلامی دانست و گفت: در هر دو نهضت عالمان دینی، مراجع و مصلحان اجتماعی حضور داشتند که برای استقرار شریعت و حاکمیت دینی بپاخاسته و خواستار احقاق عدالت بودند./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات