۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۱۵۷۷۳
آیت الله سعیدی:

امام جمعه باید با شبهه پراکنی‌ها مقابله کند

امام جمعه باید با شبهه پراکنی‌ها مقابله کند
امام جمعه قم با اشاره به دیدار ائمه جمعه با رهبر انقلاب گفت: ایشان با توصیه‌ها و تذکر‌هایی که دادند گفتند خطیب جمعه باید با شبهه پراکنی‌های دائمی دشمن مقابله کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته قم که در مصلی قدس برگزار شد، عقل و خواسته‌های نفسانی را دو عامل مؤثر بر رفتار‌های انسان دانست و گفت: نحوه تأثیر این دو عامل بر انسان متفاوت هستند و نفس اماره تحت تأثیر القائات شیطانی و عقل تحت تأثیر هدایت‌های رحمانی و الهی است.

وی افزود: تقوا نقش تعیین کننده‌ای در تأثیر این دو عامل را دارد که هم به کمک عقل می‌آید و هم اراده انسان را در برابر هجوم خواهش‌ها و وسوسه‌ها تقویت می‌کند و بنابراین رعایت تقوای الهی ضرورت دارد.

آیت الله سعیدی با اشاره به آیه ۴۹ سوره توبه توضیح داد: این آیه نیز به منافقین ربط دارد که یکی دیگر از بهانه جویی‌های عجیب و غریب منافقین بیان می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه می‌گوید برخی از منافقین ترس افتادن در فتنه را بهانه می‌کردند که در جبهه و جنگ حضور پیدا نکنند، در حالی که با شرکت نکردن در جنگ، بالفعل با حکم خداوند و رسول مخالفت می‌کردند و در چاه فتنه غوطه‌ور بودند و جهنم نیز آن‌ها را احاطه کرده بود.

امام جمعه شهر مقدس قم با بیان ذلت‌آور بودن بعضی از ترس‌ها ابراز داشت: مردمی که می‌گویند جنگیدن با فلان ابرقدرت ما را ضعیف می‌کند، این‌ها نمی‌فهمند که هم اکنون در ذلت فرورفته‌اند.

وی افزود: فتنه‌گری و کارشکنی منافقان صدراسلام به‌ویژه در مسائل نظام و سیاسی به اندازه‌ای بود که خداوند متعال پس از تشریح دسیسه‌های آن‌ها، در گرایش به کفر و حکم به ظالم بودن آن‌ها می‌فرماید آن‌ها به سبب ستیزی که با اسلام دارند در واقع کافر محسوب می‌شوند و کافر نیز در شرایطی است که جهنم به او احاطه دارد.

آیت الله سعیدی در توضیح پیام آیه حاضر بیان داشت: انسان هرگاه بخواهد از زیربال مسؤولیت شانه خالی کند به هر بهانه‌ای متوسل می‌شود که اولین لغزشگاه هر انسانی است.

وی افزود: شنبه هشتم مرداد اولین روز از ماه محرم و آغاز عزای آل الله است که در این ماه خطبا، وعاظ محترم و مداحان عزیز برای حضرت اباعبدالله الحسین عزاداری می‌کنند و مردم ضمن رعایت حرمت به عزاداری می‌پردازند.

امام جمعه شهر مقدس قم در بیان وظیفه مداحان در ایام محرم عنوان کرد: مداحان از سبک زندگی اهل بیت برای مردم بیاناتی دارند و با حدیث مردم را با سیره ایشان آشنا می‌کنند.

وی افزود: آغاز ماه محرم آغاز احیای امر به معروف و نهی از منکر است که اگر در جامعه درست و تحت ضوابط با هدایت‌های رهبر حکیم انقلاب قرار بگیرد مورد رضایت حضرت ولیعصر (عج) خواهد بود.

آیت الله سعیدی این واجب را متوجه همه مؤمنین دانست و گفت: این واجب به طائفه خاصی اختصاص ندارد، گرچه دستگاه‌های خاص مأمور به وظایف ویژه‌ای هستند؛ اما اصل آن متوجه همه مردم است.

وی ادامه داد: سه شنبه یازده مرداد شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری از رهبران نهضت مشروطه مشروعه است، مشروطه اولین حادثه استثنایی بعد از ورود اسلام به ایران است که با همه تجربه‌ها و عبرت‌هایش زمینه ساز انقلاب اسلامی ایران شد.

امام جمعه شهر مقدس قم با بیان اینکه مشروطه فکر توانمندی مردم برای دخالت در امور مملکت را ایجاد کرد توضیح داد: نهضت مشروطه برای مردم فرصت تنفسی بود که انتظار مردم این بود که این نهضت آزادی مشروع و قانونی را برای مردم به وجود بیاورد؛ ولی دشمن مکار و ناآگاهی خودی‌ها اوضاع را بهم ریخت و شیخ فضل الله نوری دربرابر این انحراف‌ها به صورت قاطع ایستاد.

وی ادامه داد: ایشان می‌گفت قانون باید اسلامی باشد و فقهای طراز اول باید بر قانون نظارت داشته باشند و تصمیمات مجلس بدون نظارت فقها فاقد وجاهت شرعی و قانونی است که در مقابل انگلیسی‌ها ضربه جبران ناپذیری را بر مشروطه وارد کردند، به‌طوری که سرانجام با فتنه انگلستان و ناپختگی بعضی از خودی‌ها نهضت مشروطه منحرف شد و شیخ فضل الله مجاهد فی سبیل الله را تا پای دار برد و به شهادت رسانید.

آیت الله سعیدی با اشاره به برگزاری گردهمایی سراسری ائمه جمعه در تهران توضیح داد: این همایش با عنوان نماز جمعه قرارگاه جهاد تبیین از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد که از سوم تا پنجم مردادماه ادامه داشت که با حضور در مرقد امام و در پایان با تشرف خدمت رهبر معظم انقلاب انجام شد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مثل همیشه ائمه جمعه را با توصیه‌ها، تذکر‌ها و هشدار‌ها مورد لطف قرار دادند و خطیب جمعه باید بتواند با شبهه پراکنی‌های دائمی دشمن مقابله کند و به طور مشخص ایشان یکی از این شبهات را اشاره داشتند و فرمودند یکی از این شبهه پراکنی‌ها ورود غربی‌ها به مسأله حجاب بانوان ایرانی است.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به قدرت استعداد و شرف زن ایرانی خاطرنشان کرد: زن باشرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را بر تمدن غرب زده است و غربی‌ها دلشان از این پر است که زن ایرانی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به داعیه‌های غربی و دروغ‌های آن‌ها وارد کرده است.

وی افزود: غربی‌ها ۲۰۰ سال است که می‌گویند اگر زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود، نمی‌تواند پیشرفت کند و به مقامات عالی علمی سیاسی و اجتماعی برسد، ولی زن ایرانی در برابر این هجمه دشمن و تبلیغات آن‌ها در عمل این ادعای غربی‌ها را تکذیب کرد.

آیت الله سعیدی با بیان موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف رقم زده‌اند خاطرنشان کرد: این دختر قهرمان ایرانی با حجاب است و با مردی که به او مدال می‌دهد دست نمی‌دهد و حدود شرعی را رعایت می‌کند.

وی ادامه داد: امام خمینی در زمان شوروی سابق در یکی از مهم‌ترین پیامبری‌های سیاسی میان دو کشور یک هیئت سه نفره را فرستادند که یکی از آن‌ها یک زن قدرتمند بود که رحمت خدا بر او باد که ایشان در مسؤولیت‌های مدیریتی کشور زنان ما با حجاب بهترین مدیریت‌ها را انجام داده‌اند.

امام جمعه شهر مقدس قم شبهه‌ها را چونان موریانه دانست و توضیح داد: جهاد تبیین را باید جدی گرفت شبهه چنان موریانه است که آسان وارد می‌شود و به سختی بیرون می‌رود و دشمن بدان امید دارد.

وی ادامه داد: اکثریت جامعه معتقد و ملتزم به حجابند، گشت ارشاد هم فقط برای کسانی است که قصد هنجار شکنی دارند، حجاب هیچ محدودیتی برای فعالیت بانوان ایجاد نمی‌کند و زنی که در جامعه با حجاب است حرمتش بیشتر حفظ می‌شود، حجاب در کشور ما به عنوان کشور ایرانی اسلامی ضرورت و قانون است که لازم الرعایت است.

آیت الله سعیدی با بیان حدود حجاب گفت: ما قائل به حجاب اجباری برای یک فرد در حوزه شخصی و خصوصی نیستیم و اسلام می‌خواهد برای زنان حریم و احترام ایجاد کند تا نگاه به زن ابزاری و شهوانی نباشد و نظام جمهوری اسلامی نمی‌خواهد آنچه که در غرب امروز وجود دارد در کشور تکرار شود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات