۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۷۱۵۸۶۶
استاد جامعه الزهرا:

روشنگری و بصیرت بخشی از روش‌های سیره تربیتی امام حسین بود

روشنگری و بصیرت بخشی از روش‌های سیره تربیتی امام حسین بود
حجت‌الاسلام حسین خانی تأکید کرد که امام حسین(ع) برای تربیت و رشد مردم از روش روشنگری و بصیرت بخشی استفاده کردند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین خانی در نخستین روز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام که با حضور کارکنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: حضرت امام حسین علیه‌السلام در دوران امامت خویش برای تربیت و رشد مردم از روش‌های مختلفی استفاده کردند که یکی از روش‌ها که در سیره تربیتی حضرت به صورت برجسته دیده می‌شود، روش روشنگری و بصیرت بخشی است.

سیره تربیتی امام حسین علیه‌السلام

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: امام حسین علیه‌السلام از ابتدای امامت خویش تا لحظه شهادت این برنامه تربیتی را که بسیار قابل توجه است، ادامه دادند.

حجت‌الاسلام حسین خانی یادآور شد: وقتی خبر شهادت حضرت مسلم علیه‌السلام به امام حسین علیه‌السلام رسید، حضرت چند بیت شعر سرودند که در ابعاد مختلف به موضوعاتی چون شهادت در راه خدا، دل نبستن به دنیا، حرص نداشتن و بخل نورزیدن اشاره فرمودند و به نوعی به روشنگری می‌پردازند.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مباهله اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند: روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. نکته مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست؛ عزیزترین انسان‌ها را پیغمبر اکرم انتخاب می‌کند و به صحنه می‌آورد برای محاجه‌ای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ ... همین قضیه در محرّم اتفاق افتاده است به شکل عملی؛ یعنی امام حسین علیه‌السلام هم برای بیان حقیقت، روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را برمیدارد می‌آورد وسط میدان. امام حسین علیه‌السلام که می‌دانست حادثه چه جور تمام خواهد شد؛ زینب را آورد، همسران خود را آورد، فرزندان خود را آورد، برادران عزیز خود را آورد. اینجا هم مسئله، مسئله تبلیغ دین است؛ تبلیغ به معنای حقیقی کلمه؛ رساندن پیام، روشن کردن فضا؛ ابعاد مسئله تبلیغ را این جوری می‌شود فهمید که چقدر مهم است. در آن خطبه «من رأی سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه ناکثا لعهداللَّه ... و لم‌یغیّر علیه بفعل و لا قول کان حقّا علی اللَّه ان یدخله مدخله»؛ یعنی وقتی او دارد فضا را به این شکل آلوده می‌کند، خراب می‌کند، باید یا با فعل یا با قول آمد روشنگری کرد و امام حسین علیه‌السلام این کار را انجام می‌دهد، آن هم با این هزینه سنگین؛ عیالات خود، همسران خود، عزیزان خود، فرزندان امیرالمؤمنین، زینب کبری، اینها را برمی‌دارد می‌آید وسط میدان..

دشمن فقط با حجاب ایران مشکل دارد/جامعه‌الزهرا(س) در زمینه عفاف و حجاب پیشگام باشد

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با اشاره به موضوع عفاف و حجاب و خانواده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مهم‌ترین جا برای رسیدگی به این مسئله باشد و انتظار می‌رود که نسبت به این مسئله ورود پیدا کند.

حجت‌الاسلام حسین خانی با اشاره به خطبه امام حسین علیه‌السلام که فرمودند: «من رأی سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه ناکثا لعهداللَّه مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ؛ هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند; و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد»؛ تصریح کرد: امروز دشمن با تمام امکانات آمده تا حلال الهی را حرام کند.

وی با بیان اینکه دشمن فقط با حجاب ایران مشکل دارد، یادآور شد: عفت، پاکدامنی و حجاب از جمله حلال‌های الهی هستند که مورد هجمه دشمنان اسلام قرار گرفتند و تمام امکانات خود را در این راه بسیج کردند.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: ما نباید نسبت به این مسئله سکوت کنیم، یکی مسئولیت‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها این است که در این زمینه پیشگام باشد، مبانی و اصول مسئله عفاف و حجاب باید تبیین شود و با تحقیق و پژوهش به شبهه‌ها پاسخ داده شود.

ارسال نظرات