۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۱۵۹۴۷

هندی ها تا پای معامله می آمدند ولی در آخر عمل نمی کردند

هندی ها تا پای معامله می آمدند ولی در آخر عمل نمی کردند
زمانی که هنور تعداد زیادی یوزپلنگ ایرانی در دشت‌های کشور ما زندگی می‌کردند، شیر آسیایی در کشور رو به انقراض می‌رفت و همین موضوع دلیلی شد که هندی‌ها برای معاوضه یوز ایرانی و شیر آسیایی دست یاری به سوی ایرانیان دراز کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ به تازگی اخباری از درخواست هندوستان برای انتقال شیر به آفریقا در عوض معاوضه این گونه با یوزپلنگ آفریقایی منتشر شده است، به همین بهانه به بررسی موضوع معاوضه یوزپلنگ با شیر که تاریخچه طولانی نیز دارد می‌پردازیم.

در سال‌هایی نه چندان دور یوزپلنگ ایرانی به دلیل حضور در سایر کشورها از جمله هندوستان با عنوان یوز آسیایی شناخته می‌شد و محدود به مرزهای کشورمان نشده بود. در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی یوزپلنگ در کشور ما از جمعیت مطلوبی برخوردار بود و توجه کارشناسان بیشتر به احیای جمعیت شیر آسیایی در کشور معطوف شده بود. در آن زمان شرایط در کشور هند متفاوت بود و هندی‌ها که شاهد تلف شدن آخرین بازمانده‌های یوز آسیایی در کشور خود بودند، همزمان خروش گله‌های شیر را در کشور خود احساس می‌کردند.

در سال‌های پیش از انقلاب و همچنین سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی هندی‌ها چندین‌بار برای معاوضه یوزپلنگ ایرانی با شیر آسیایی به سازمان حفاظت محیط زیست درخواست دادند و سازمان محیط زیست نیز که به دنبال احیای جمعیت شیر در کشور بود با درخواست هندی‌ها موافقت کرد اما هندی‌ها هربار پا پس می‌کشیدند و زمانی که ماجرا جدی می‌شد، از انجام معاوضه سرباز می‌زدند.

یوزپلنگ ایرانی ,

کار تا جایی پیش رفت که در یکی از دفعات متعددی که کشور هند درخواست معاوضه یوز با شیر را داشت، در سال 1363 که یک توله یوزپلنگ ایرانی از طبیعت توران زنده‌گیری و به تهران منتقل شد تا آماده انتقال به هند شود، اما این بار هم هندی‌ها از انجام معاوضه خودداری کردند که این اقدام آن‌ها منجر به تلف شدن توله یوز ایرانی شد.

محمد صادق فرهادی‌نیا، دکتری جانورشناسی از دانشگاه آکسفورد در صفحه شخصی خود نوشت: بلاتکلیفی هندی‌ها نهایتاً شرایط را به گونه‌ای پیش برد که جمعیت یوز در کشور ما انگشت شمار شد و این گونه ارزشمند در طبیعت هندوستان نیز به طور کامل منقرض شد. حال هندی‌ها که فرصت احیای نسل یوز آسیایی را در کشور خود از دست دادند و امکان احیای جمعیت شیر را نیز از ایران گرفتند، در مذاکرات با کشورهای آفریقایی به دنبال تکثیر یوز آفریقایی در کشور خود هستند و به نظر می‌رسد این بار در تصمیم خود مصمم‌اند!

"پیروز" تا 6 ماهگی در تهران می‌ماند

ارسال نظرات