۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۷۱۵۹۹۰

«ایران؛ جهنمی برای زنان» پروژه مشترک شرق و کارشناس بی بی سی

«ایران؛ جهنمی برای زنان» پروژه مشترک شرق و کارشناس بی بی سی
برخی رسانه‌های جریان اصلاح طلب هم‌ صدا با رسانه‌های جریان ضدانقلاب به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا زنان در ایران همواره سرکوب شده و حقوق آنان به صورت مستمر و به شکل فاحش تضییع می‌شود.

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

«ایران؛ جهنمی برای زنان» پروژه مشترک شرق و کارشناس بی بی سی

برخی رسانه‌های اصلاح طلب دقیقاً همراستا با رسانه‌های معاند، تصویری سیاه و تلخ و اسفناک از ایران را نمایش می‌دهند. یکی از سوژه‌های اصلی در این عملیات رسانه‌ای مشترک، موضوع زنان است.

در همین رابطه روزنامه شرق در شماره امروز در نیم تای صفحه اول، دو تیتر را به زنان ایرانی اختصاص داده است. به این تیترها توجه کنید: «زجرهای دخترانه در کمپ‌های خصوصی» و «یک سال پس از زن کشی؛ قاتل مبینا آزاد است، خبرنگار در انتظار حبس».

 

برخی رسانه‌های جریان اصلاح طلب همصدا با رسانه‌های ضدانقلاب به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا زنان در ایران همواره در حال سرکوب شدن بوده و حقوق آنان به صورت مستمر و به شکل فاحش تضییع می‌شود و در نتیجه زنان در ایران شرایط بسیار بغرنج و غیرقابل تحملی را سپری می‌کنند.

 

مصادیق شباهت عملکرد رسانه‌ای اصلاح طلبان با جریان معاند و برانداز در موضوع زنان بسیار زیاد و متعدد است؛ اما در اینجا به یک نمونه از این شباهت می‌پردازیم.

روزنامه شرق در شماره امروز نوشت: «هشت شهریور سال گذشته دختر ۱۶ ساله‌ای به دست همسرش که طلبه جوانی بوده، به قتل رسید. حالا و پس از گذشت ۱۱ ماه، قاتل آزاد است و خبرنگاری که با افشای حقیقت به دستگاه قضائی کشور کمک کرد تا قاتل را دستگیر کنند، زیر حکم زندان به سر می‌برد.»

چندی پیش «مسعود بهنود» از اصلاح طلبان فراری مقیم لندن و عضو فعال جریان معاند همزمان با روز دختر با اهانت به پدران ایرانی و البته با توهین به دختران ایرانی در پست اینستاگرامی نوشت: «روز دختر روزی است که دیگر هیچ دختری نه تنها از داس پدر  سیلی برادر بلکه از قدم زدن‌های تنها شباهنگام در خیابان‌های خلوت دیارش هم نهراسد».

 

 

عجله جریان برانداز و اصلاح‌طلبان تندرو برای احیای برجام

وب‌سایت ضدایرانی «ایران اینترنشنال» در گزارشی با عنوان «تاکید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر تصمیم گیری سریع برای احیای برجام» نوشت: «سفیر آلمان در تهران در توئیتی پیام سفیر این کشور در حمایت از موضع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را منتشر کرد و نوشت:" اکنون زمان نجات برجام است. این مسئولیت مشترک ماست که این توافق مهم را بازگردانیم. تصمیمات باید همین حالا گرفته شود."»

این وب‌سایت سعودی-انگلیسی در ادامه نوشت: «دو روز پیش نیز نشریه آلمانی "زوددویچه" در گزارشی نوشته بود که اگر جمهوری اسلامی در چند روز آینده با پیش نویس ارائه شده موافقت نکند، این توافق عملاً از بین خواهد رفت.»

 

«صدای آمریکا»- ارگان رسانه‌ای کاخ سفید- نیز در گزارشی با عنوان «فرجام مبهم برجام؛ آخرین تلاش اتحادیه اروپا» نوشت: «مقام‌های آمریکایی گفتند که ایران پس از نشستن پای میز مذاکره، با طرح مجموعه‌ای از مطالبه‌های جدید باعث فروپاشی مذاکرات شد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «از مهم‌ترین موانع توافق، اصرار ایران بر خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از لیست سازمان‌های تروریستی، بوده است. دولت بایدن، این درخواست را رد کرده و خبرگزاری رویترز، گزارش داده بود که ایران، از آن پس خواستار رفع تحریم‌های مربوط به سپاه پاسداران شده است.

 

ایرانی‌ها همچنین خواهان این تضمین هستند که دولت بعدی ایالات متحده «از توافق خارج نخواهد شد»...دولت بایدن اما گفته است که تضمین حقوقی بقای توافق در سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر نیست.»

در این سو روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «جوزپ بورل در انتظار پاسخ تهران و واشنگتن» نوشت: "جمهوری اسلامی ایران حاضر به بازگشت به اجرای تعهدات هسته‌ای نیست."اگر مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه نرسد، این عبارت، روایتی است که طرف مقابل ایران برای جاانداختن آن در افکار عمومی در سطح بین‌المللی تلاش بسیاری کرده است. روایتی از مذاکرات که می‌تواند به کارت سبزی برای تروییکای اروپایی و ایالات متحده جهت امنیتی‌سازی دوباره برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به تبع آن شورای امنیت سازمان ملل تبدیل شود.»

 

 
طرف غربی با تهدید و تطمیع و به عبارتی با بکارگیری سیاست چماق و هویج در پی آن است تا «احیای برجام» را با فرمول مدنظر آمریکا کلید بزند. در این فرمول ایران باید یکطرفه تعهدات برجامی خود را بدون هیچ کم و کاستی (به صورت دائم) اجرا کرده و در سوی مقابل از لغو تحریم‌ها و تضمین معتبر برای عدم خروج آمریکا از برجام و راستی آزمایی اقدامات ادعایی طرف آمریکایی توسط ایران هیچ خبری نیست.

نکته قابل تأمل اینجاست که این نسخه هم از سوی ارگان رسانه‌ای کاخ سفید- مجری تحریم و جنایت علیه مردم ایران- تبلیغ می‌شود و هم از سوی برخی رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح طلب در داخل.
 
تکرار نسخه ضدایرانی «جدایی دین از حکومت» از زبان علوی تبار

«علیرضا علوی تبار» از فعالین تندرو جریان اصلاح طلب در مصاحبه با سایت «مشق نو» گفت: «گروه‌ها و جریان‌های سیاسی حق دارند که نیروها و جریان‌های دیگر را به "خودی" و "غیرخودی" تقسیم کنند اما حکومت چنین حقی ندارد. اگر برای حکومت چنین حقی قائل شدید، نتیجه‌اش همین "تبعیض نهادینه" شده‌ای است که می‌بینید. یا مثلاً نگاه کنید وابسته بودن نهاد دین و نهاد حکومت، چه پیامدهای مخربی هم برای حوزه‌های علمیه و هم برای دیوان‌سالاری و نظام اداره کشور داشته است.»

وی در ادامه افزود: «پایین آمدن سطح دانش حوزوی، حذف دیدگاه‌های نو و متفاوت، فقدان نگرش انتقادی به میراث حوزوی و… از جمله این پیامدها هستند. نتایج این وابستگی‌ها در زمینه تضعیف دین‌داری و دین‌باوری مردم هم فاجعه است. تلاش برای ایجاد "حکومت دینی" منجر به ایجاد "دین حکومتی" شده است.»
 
علوی تبار در اظهارات مذکور بر نسخه ضداسلامی و ضدایرانی «جدایی دین از حکومت» تاکید کرده و به عبارتی آن را بزک کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که این نسخه همواره مورد حمایت ویژه آمریکا، انگیس و دیگر دولت‌های سلطه گر غربی بوده و این دولت‌ها، این نسخه را همواره برای ایران تجویز می‌کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب- 17 تیر 1401- در بخشی از پیام به حجاج بیت الله الحرام تاکید کردند: «حج، ترکیبی از این دو عنصر سیاسی و معنوی است؛ و دین مقدّس اسلام آمیزهٔ پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویّت است.»

ایشان همچنین- 25 تیر 97- در دیدار کارگزاران حج فرمودند: «آن‌کسانی که سیاست را از اسلام جدا می‌کنند، نفی می‌کنند، اسلام را نفهمیده‌اند، آیات قرآن را نفهمیده‌اند. آیات قرآن، چه آنچه مربوط به حج است، چه آنچه مربوط به جهاد است، چه آنچه مربوط به ارتباطات مردم در یک جامعه است، چه آنچه مربوط به حاکمیّت حاکم اسلامی در جامعه است، این‌ها همه سیاستهایی است که متعلّق به اسلام است.»

 

جریان تندرو اصلاح طلب قلمرو دین را از مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جدا می‌داند و حیطه آن را حداقلی و صرفاً به عبادت فردی محدود می‌کند. بر همین اساس نظام سیاسی برآمده از رأی مردم و بر پایه احکام دین را برنمی تابد و همواره حمله به نهادها و ساختارهای نظام اسلامی مانند نهاد انتخابات، سپاه، شورای نگهبان و… که متضمن پاسداری از جمهوریت و اسلامیت آن است را در رأس عملیات رسانه‌ای خود قرار می‌دهد.

سید امیر خرم که تا پاییز ۹۷ عضو ارشد نهضت آزادی بوده و به دلیل اختلافات داخلی از این حزب جداشده، چندی پیش گفته بود: «یکی از مؤلفه‌های گفتمان اصلاح طلبی، "اعتقاد به جدایی نهاد دین از نهاد حکومت" است.»

این نسخه همواره مورد حمایت رسانه‌هایی از جمله بی بی سی فارسی بوده است.

انتهای پیام/.

ارسال نظرات