۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۱۶۱۵۷
یادداشت؛

شورایی برای تبلیغات اسلامی

شورایی برای تبلیغات اسلامی
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران است که به هماهنگی و انسجام فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی نظام می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران است که به هماهنگی و انسجام فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی نظام می‌پردازد. این نهاد در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ با موافقت امام خمینی (قدس سره) تشکیل شد. ریاست این نهاد که توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌گردد را تا سال ۱۳۶۰ حجت‌الاسلام حقانی و از ۱۳۶۰ تا ۸ آذر ۱۴۰۰ آیت الله احمد جنتی بر عهده داشت. و اکنون حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است. این شورا طبق اساسنامه‌اش که به تصویب مجلس رسیده است «نهادی است عمومی و غیردولتی که مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی، سیاست‌گذاری و نظارت و اجرای مراسم رسمی و مناسبات عمومی نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.»

شورایی برای تبلیغ

تاریخچه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.

نهادهای انقلابی در تلاش بودند تا به هر نحو ممکن و با فداکاری، انقلاب اسلامی را حفظ نمایند. این تلاش در تمامی امور بویژه امور تبلیغی از جمله چاپ عکس، پوستر و کتاب گرفته تا برگزاری راهپیمایی و مراسم و صدور اعلامیه و بیانیه مشاهده می گردید. هر نهاد انقلابی سعی می‌کرد تا اهداف انقلاب را تبلیغ نموده و حرکت های مردمی را سازماندهی نماید.این احساس مسئولیت تبلیغی و اینکه همه در امور تبلیغی انقلاب شرکت داشتند، گاهی اوقات منجر به ناهماهنگی و بروز مشکلات اجرایی می گردید.

تعدد دستگاهها و مراکز تبلیغی و تنوع نقش هریک در مواجهه با چالشها و رخدادهای پیش‌روی انقلابی نوپا، لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام منطقی بین این دستگاها را بیش از پیش بر همگان روشن می‌ساخت تا اینکه با تدبیر حکیمانه و به موقع امام خمینی(ره) در 12 مرداد 1359 نهادی با عنوان: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل گردید.

این شورا در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در ایجاد همبستگی تشکل‌ها و جناح‌های سیاسی در برگزاری مراسم و آیین‌های با صداقت و ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مستمر مردم در پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزشهای آن و نیز اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت به سیاستهای استکبار جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده است.

شورایی برای تبلیغ

در تاریخ 1373/4/19 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار گرفت و باستناد ماده واحده قانون مصوبه سال 1387 مجلس شورای اسلامی، اساسنامه آن در جلسه مورخه 1388/7/26 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید.

بیانات امامین انقلاب درباره شورا

بيانات حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در باره شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره):

از كارهاي چشمگيري كه در اين نهاد (شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي) شده است تقدير و تشكر مي‌كنم و توفيق آقايان را بيشتر از خداي تبارك و تعالي مسئلت مي‌كنم. با هماهنگي و نظم در تبليغات تمام دسيسه‌هاي دشمن خنثي مي‌شود.ما بايد در همه امور هماهنگي را حفظ نماييم مخصوصاً هماهنگي در تبليغات كه از اهم امور است بايد بيشتر حفظ شود. تبليغات بايد براساس معنويات باشد، معنويات اساس اسلام است.

مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي (مدظله العالي): شوراى هماهنگى تبليغات اسلامي يكى از كهن‌ترين و پرسابقه‌ترين نهادهاى نظام جمهورى اسلامى است؛ اين مجموعه (شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي) در طول اين سالها همچنان در خط درست و در صراط مستقيمى حركت كرده، لحظه‌ها را شناخته و كار مناسبِ آن لحظه را انجام داده است. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي براساس يك نياز واقعي و صادقانه شكل گرفت و اين نهاد در طول سي سال گذشته نيز همواره براساس شناخت لحظه و نياز عمل كرده است.

راهپيمايي نهم دي، نياز لحظه ها بود كه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به درستي اقدام كرد و مردم نيز بخوبي اين نياز را تشخيص دادند و 9 دي به يكي از قله هاي تاريخ انقلاب اسلامي تبديل شد. اگر ما اين شوراي هماهنگي را نداشتيم، بي‌شك ناسازگاري‌ها و اشكالات فراواني را در ايجاد و راه‌اندازي و اداره مراسم مختلف شاهد بوديم.

اساسنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در یک نگاه

موضوع فعالیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و راهبری مراسم و مناسبتهای ملی، مذهبی، سیاسی و انقلابی، حوزه فعالیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی.

شورایی برای تبلیغ

برگزاری مراسم و مناسبت‌ها

دوازدهم فروردین، چهاردهم خرداد، پانزدهم خرداد، هفتم تیر، هشتم شهریور، هفدهم شهریور، هفته زن(سالروز ولادت حضرت فاطمه (س)، سیزدهم آبان، روز جهانی قدس، عید سعید فطر، نیمه شعبان، نهم دی، دوازدهم و بیست و دوم بهمن، سایر مراسم غیر مترقبه و مأموریت هایی که از سوی مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی به این نهاد محول می شود.

وظیفه شورا در برگزاری مراسمات دینی

ـ ارائه الگوهای مناسب

ـ تعمیق پیام

ـ زمینه‌سازی برای حضور مردم

ساختار سازمانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

ـ مرکز اصلی: تهران

ـ مراکز استانی

ـ شهرستان‌ها(در صورت لزوم)

اهـداف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

ـ ایجاد بستر مناسب جهت تعظیم شعائر و ایام‌الله، تعمیق باورها، ارزش‌ها و ترویج فرهنگ انقلابی، افزایش انگیزه مشارکت مردم در برگزاری مراسم

ـ زنده نگاه‌داشتن و نکوداشت مناسبت‌های انقلاب اسلامی به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی

ـ اشاعه فرهنگ دینی و انقلابی و تثبیت و تعمیق آن در بین اقشار مختلف جامعه، به ویژه نسل جوان، از طریق برگزاری مراسم و استفاده بهینه از ظرفیت های ملی آن

ـ برگزاری مراسم عمومی در داخل و خارج از کشور به منظور بزرگداشت مناسبت‌های جهان اسلام با همکاری مراجع ذی‌ربط مانند وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ـ تقویت و تحکیم ارزش‌ها و ارکان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و رهبری نظام

شورایی برای تبلیغ

وظـایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

ـ اتخاذ تدابیر، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و تنظیم تقویم مناسبت‌های سالیانه و تدوین برنامه، برای هر یک از مناسبت‌ها به منظور حسن اجرای تمامی مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور

ـ ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت‌ نهادها و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی – تبلیغی و تشکل‌های مردمی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم و مناسبت‌ها

ـ سازماندهی و مدیریت برگزاری مراسم و مناسبت‌های کشور در چارچوب وظایف و اهداف شورا

ـ تشکیل ستادهای برگزاری مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور به منظور تحقق مأموریت‌های شورا

ـ برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت تأمین منابع و امکانات مورد نیاز

ـ انجام پژوهش و مطالعات راهبردی و کاربردی در موضوعات مرتبط با وظایف شورا

ـ نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای همکار در اجرای مراسم و اعلام نتایج به مراجع ذیربط

ـ اعلام مواضع در موقعیت‌ها و شرایط ویژه (با هماهنگی مبادی ذیربط)

عدم وابستگی شورا به جناح‌ها

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وابسته به هیچ گروه و جناح سیاسی نیست، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، چهل ودومین سالگرد تأسیس خود را پشت سر می گذارد و افتخار دارد که به دور از گروه بندی های سیاسی و با تکیه بر منویات ولی فقیه زمان، توانسته در پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی قدم های کم نظیری را بردارد که این موضوع، عصبانیت و ناراحتی دشمنان قسم خورده این مرز و بوم را به همراه داشته است.

اگر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نبود، در فراز و نشیب های بیش از ۴۳ ساله انقلاب اسلامی که بعضا دولت ها، مراقبت از ارزش های متعالی و مناسبت های مهم انقلاب را بر خود لازم نمی دانستند، معلوم نبود که یوم الله و مراسم و برنامه های سرنوشت‌ساز انقلاب در چه شرایطی قرار می گرفت.

ایجاد بصیرت در جامعه

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بصیرت دادن به مردم، تنویر افکار عمومی و ایجاد همبستگی میان تشکل های سیاسی و برگزاری مراسم، موفق عمل کرده و نقش این شورا بر هیچکس پوشیده نیست و این شورا در گام دوم انقلاب و در تراز انقلاب اسلامی، با تعظیم شعائر الهی و بزرگداشت مناسبت های ملی و انقلابی، ان شاءالله خاری بر چشم دشمنان خواهد بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
ممنون باعث شدین فرقش با سازمان تبلیغات رو بفهمیم
0
0
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
بنظرم باید با سازمان تبلیغات یکی بشن
0
0