۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۷۱۶۱۶۹
یادداشت؛

فرصت طلایی واقعه عاشورا برای تقویت مکتب تشیع

فرصت طلایی واقعه عاشورا برای تقویت مکتب تشیع
بزرگداشت صحیح و پرشور واقعه کربلا در این ایام، ظرفیتی بی‌نظیر برای خنثی نمودن توطئه دشمنان و مقابله با جنگ نرم آنان علیه مکتب تشیع فراهم کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امام حسین(ع) از معدود شخصیت های برجسته تاریخ است که از زبان دوست و دشمن به احترام از او یاد شده است: معاویه بن ابی سفیان از دشمنان اصلی امام علی و اولادش در وصیتی به فرزندش یزید سفارش می‌کند «حسین(ع) از اولاد رسول خدا(ص) و مورد احترام مردم است مبادا دست خود را به خون او آغشته کنی...»؛ در واقعه کربلا عمر سعد با اعتراف به آزادگی و بزرگی امام در سخنی با شمر سوگند یاد می‌کند که «حسین هرگز با فردی مانند یزید بیعت نخواهد کرد زیرا او فرزند برحق علی(ع) است»؛ شبث بن ربعی فرمانده نیروهای پیاده عمر سعد در مقابل سپاه امام از کسانی است که جایگاه والای امام و برتری او بر جایگاه خلافت مسلمین اقرار داشت و حتی وی با اذعان به این امر به امام نامه نوشت و او را به کوفه دعوت کرد اما وقتی دنیای خود را در معرض خطر دید، دنیاطلبی به وی اجازه نداد تا آخر با امام بماند.

شان و منزلت امام حسین فقط در میان مسلمانان شناخته شده نیست بلکه غیر مسلمانان نیز به آن اعتراف نموده اند:

«مهاتما گاندی» رهبر معروف هندوستان در دوران استعمار انگلیس، تنها راه پیروزی هند در برابر دشمنان را اقتدای مردم کشورش به امام حسین می‌داند؛ «جرج جرداق» مسیحی، با یادآوری صحنه‌هایی از رشادت امام و یارانش در کربلا آن را الگوی همه انسانها معرفی می‌کند؛ «فردریک جمس»، درس واقعه عاشورا را عبرتی برای تمام تاریخ می‌خواند که بشریت باید از اصول ابدی عدالت و محبت در این واقعه تا پایان تاریخ درس بگیرند؛ و «توماس کارلایل» اندیشمند انگلیسی معتقد است بهترین درسی که قیام امام حسین به تاریخ می‌آموزد، درس گرفتن از تاثیر ایمان به خداست؛ زیرا امام حسین و یارانش ایمان واقعی به خدا داشتند برای همین از کمی یاران و کثرت دشمنان هرگز نهراسیدند و در نهایت نیز پیروز و سربلند شدند؛ همین نگاه‌ها و اعترافات به شخصیت امام و جایگاه رفیع ایشان، دانشمندی مانند ادوارد براون را بر آن داشت تا بگوید «امام حسین شخصیتی نیست که فقط به مسلمانان و شیعیان اختصاص داشته باشد؛ همچنانکه غیر مسلمانان نیز نمی‌توانند آزادگی و پاکی روح حسین(ع) را انکار کنند».

همین نگاه‌ها به واقعه تاریخی کربلا و تاثیرات شگرف این واقعه بر بشریت است که دشمنان اسلام را به وحشت انداخته است؛ آنان از تاثیر قیام حسینی بر رشد و گسترش جریان اصیل اسلامی به خوبی آگاهند و برای همین همواره سعی در به انحراف کشاندن تاثیرات این واقعه داشته‌اند. هر ساله دشمنان اسلام و تشیع به ویژه در ایام سوگواری عاشورا هجمه گسترده‌ای علیه این واقعه تاریخی به راه می‌اندازند تا شاید بتوانند اهداف اصیل قیام حسینی را تحت الشعاع قرار دهند؛ سابقه این شبهه افکنی‌ها و تحریفات در تاریخ معاصر را می‌توان از زمان نهضت مشروطه به این سو رصد کرد زمانی که سفارت انگلیس اقدام به توزیع قمه و کفن رایگان به عزاداران حسینی نمود! در سالهای اخیر نیز همین دولت، جریان منحرف شیعه انگلیسی را مورد حمایت خود قرار داده است تا با گسترش بدعت‌ها و رواج سنن غلط، اهداف نهضت عاشورا را به انحراف کشانند.

اکنون سوال این است وظیفه ما در برابر این هجمه گسترده علیه عقاید شیعه و تلاش برای ایجاد تردید و تحریف در آن چیست؟

واقعیت این است بزرگداشت صحیح و پرشور واقعه کربلا در این ایام، ظرفیتی بی‌نظیر برای خنثی نمودن توطئه دشمنان و مقابله با جنگ نرم آنان علیه مکتب تشیع فراهم نموده است. به فرموده امام راحل نهضت ما و عقاید راستین اسلامی به زنده نگهداشتن محرم و صفر وابسته است؛ این ایام، فرصتی بی‌نظیر در اختیار تمام آزادیخواهان و عدالتجویان قرار داده تا با یادآوری اهداف واقعی این نهضت، درس ظلم ستیزی و مقاومت در برابر ظالمان و ستمگران را ترویج نمایند. عزاداری و سوگواری به دور از افراط‌ها و تفریط‌ها و پرهیز از سنت‌های غلط، بهترین راه برای خنثی نمودن توطئه دشمنان است. بنابراین تمام مبلغان دینی، وعاظ و خطبای اسلام باید از این فرصت برای زدودن زنگارهای انحراف و بدعت از چهره مراسم حسینی نهایت استفاده را ببرند.

محمد ملک زاده 

ارسال نظرات