۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۱۳۸۱۹
یادداشت؛

کارنامه سیاه آمریکا در نقض حقوق بشر

کارنامه سیاه آمریکا در نقض حقوق بشر
با مرور جنایات آمریکا در منطقه و جهان می‌توان دریافت که ایستادگی و مبارزه در برابر چنین جنایتکارانی وظیفه هر انسان آزادی خواه است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در سالروز جنایت تاریخی آمریکا در هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس جا دارد مروری اجمالی داشته باشیم بر تنها برخی از جنایات این دولت تروریستی مدعی حقوق بشر!

واقعیت این است که وقتی این جنایت فجیع دولت آمریکا که منجر به قتل عام ۲۹۰ سرنشین بی دفاع و بیگناه هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران اعم از زنان و مردان بی‌دفاع و کودکان معصوم شد را در کنار سایر جنایات حیرت انگیز و ددمنشی‌های گذشته و حال دولت آمریکا مانند جنایت فراموش نشدنی هیروشیما و ناکازاکی تا دست داشتن در قتل عام مردمان بی‌دفاع و زنان و کودکان سوری، یمنی، فلسطینی، عراقی و سایر مناطق جهان قرار می‌دهیم با وضوح بیشتری می‌توانیم چهره وقیح حقوق بشر آمریکایی را نمایان سازیم.

چند نمونه از جنایات آمریکا در کشورهای منطقه و جهان

مروری اجمالی بر جنایات آمریکا در جهان ما را در برابر فهرست طویلی قرار می‌دهد که تنها به ذکر چند نمونه از آنها اکتفا می‌کنیم:

جنایات آمریکا در ایران

در ارتباط با مسائل ایران، آمریکا مهمترین نقش را در اقدامات خرابکارانه و تروریستی علیه ملت ایران داشته است:

کودتای ۲۸ مرداد 1332، که با طرح و حمایت مالی و اجرائی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا علیه دولت ملی ایران به اجرا درآمد، زمینه تداوم ظلم رژیم وابسته پهلوی علیه ملت ایران را فراهم ساخت. پس از پیروزی انقلاب نیز آمریکا از هیچ جنایتی علیه ملت ایران کوتاهی نکرده است:

در تجاوز رژیم بعث عراق علیه ایران، آمریکا در راس بزرگترین حامیان متجاوز بود. این کشور که خود در بروز این جنگ و تحریک رژیم صدام برای حمله به ایران نقش داشت، همه گونه پشتیبانی مالی، نظامی و اطلاعاتی از دولت بعث عراق در جنگ علیه ملت ایران و بمباران شهرها و مناطق مسکونی به عمل آورد.

در فاصله ۶ الی ۱۲ تیرماه که در ایران با عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است حوادث ناگوار تاریخی روی داده که آمریکا در تحقق آنها بطور مستقیم یا غیر مستقیم نقش داشته است:

۶تیرماه۱۳۶۰: سوء قصد به امام خامنه‌ای توسط گروهک تروریستی فرقان.

7 تیرماه۱۳۶۰: انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط گروهک تروریستی فرقان که منجر به شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ نفر از  یارانش شد.

11 تیرماه ۱۳۶۱: به شهادت رساندن آیت الله صدوقی امام جمعه یزد توسط منافقین.

۸تیرماه ۱۳۶۶: بمباران شیمیایی سردشت توسط هواپیماهای رژیم بعث مورد حمایت آمریکا در عراق که با شهادت ۱۱۰ نفر و مجروحیت بیش از پنج هزار نفر از مردم بی‌گناه همراه شد.

۱۲تیرماه ۱۳۶۷: حمله موشکی ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران که منجر به شهادت ۲۹۰ نفر مسافر، از جمله ۶۶ کودک زیر ۱۲ سال، ۵۳ زن و ۴۶ نفر تبعه کشورهای خارجی شد.

جنایات آمریکا در عراق و افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل با وجود چشم‌پوشی بر بسیاری از جنایات آمریکا، در گزارش خود به برخی از جنایات آمریكا در عراق و افغانستان اشاره نموده است. در این گزارش به مواردی همچون هدف قرار دادن مناطق مسكونی در عراق و افغانستان، شكنجه و رفتارهای غیرانسانی و ضداخلا‌قی علیه زندانیان و موج دستگیری و بازداشتهای بدون محاكمه و اعلا‌م دلا‌یل بازداشت اشاره شده است.

نشریه اینترنتی «دیلی كاس» نیز چندی پیش از تجاوز نظامیان اشغالگر آمریكایی به كودكان عراقی در زندانهای این كشور و اذیت و آزار جنسی آنان پرده برداشت. این نشریه با ارایه گزارشی از رفتارهای ضدبشری نظامیان آمریكایی با زندانیان عراقی و نادیده گرفتن حقوق اولیه آنان در زندان های عراق نوشت: عكس‌های منتشر نشده از زندان ابوغریب بغداد، سربازان آمریكایی را هنگام كتك زدن و حملا‌ت وحشیانه نظامیان به زندانیان، تجاوز به زنان دربند عراقی و حتی رفتارهای غیراخلا‌قی با جنازه‌های زندانیان نشان می‌دهد.

همچنین به‌گزارش صلیب سرخ در جنگ اول خلیج فارس بمباران عراق به قیمت جان بیش از 200000 تن از غیرنظامیان تمام شد و پس از خاتمه جنگ اول خلیج فارس نیز به دلیل ابقای خودسرانه محاصره بیش از نیم میلیون كودك بر اثر كمبود دارو و غذا تلف شدند.

جنایات آمریکا در گوانتانامو

پایگاه اینترنتی مركز تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه (ممری) چندی پیش در گزارشی با تشبیه زندان گوانتانامو به اردوگاه‌های نازی‌های آلمان در جنگ جهانی دوم می‌نویسد:

این اردوگاه ما را به یاد اردوگاه‌های دوران نازیها می‌اندازد كه در اوایل دههِ‌چهل، مردم بی‌گناه را در آن مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند. اکنون ایالا‌ت متحده در اوایل قرن 21 بازداشتگاهی را بنا نهاده كه بسیار به اردوگاه‌های نازیها شبیه است و در آنجا افرادی را زندانی میكنند كه به آنها برچسب «دشمنان جنگجو» زده میشود. در طول چند سال گذشته بسیاری از زندانیان گوانتانامو به دلیل شرایط سخت زندگی و شكنجه‌های فراوان جسمی و روحی خودكشی كردند كه بالا‌ترین میزان خودكشی در میان زندانیان در سراسر جهان است. زندانیان گوانتانامو مرگ را برای خویش یك امید و آرزو به شمار می‌آورند!

جنایات نژادپرستانه آمریکا

آمریکا نماد یک نظام امپریالیستی و نژادپرست است که با پای گذاردن بر روی خواست و اراده ملتهای آزاد و جوامع مستقل و آزادیخواه، راه تنفس مردم جهان حتی مردم خود آمریکا را مسدود نموده است.

روزنامه ایندیپندنت مدتی پیش با انتشار صحنه‌هایی از نقض حقوق بشر در خود امریكا تصاویری را نشان داد كه نمادی از برده‌داری در قرن بیست و یكم بود. این تصاویر كارگران سیاهپوست غل و زنجیرشده‌ای را نشان می‌دهد كه در مزارع فلوریدا مشغول بكارند؛ از آنجا که این كارگران یك شهروند درجه اول امریكایی به حساب نمی‌آیند از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی محروم‌اند! این كارگران در بدترین شرایط محیطی و بهداشتی به‌سر می‌برند؛ به آنان غذای كافی داده نمی‌شود و با حقوق اندك مجبورند كارهایی را انجام دهند كه هیچ‌كس حاضر به انجام آن نیست چنان‌چه كارگری به این وضعیت اعتراض كند و یا محیط كاری خود را ترك كند با فجیع‌ترین وضعی تنبیه می‌شوند. علت تحت فشار قرار‌گرفتن این كارگران مهاجر، پایین نگه‌داشتن قیمت محصولا‌ت كشاورزی برای شهروندان درجه اول و سفیدپوست امریكایی است!

حمایت آمریکا از تروریست‌ها

در دهه‌های اخیر، فجایع انسانی بی‌شماری در ویتنام، هیروشیما، ناكازاكی، بوسنی و هرزگوین‌، كوزوو، دیریاسین، صبرا و شتیلا، بالكان، عراق و افغانستان، لبنان، سوریه، یمن و... رخ داده كه در همه اینها آمریکا به طور مستقیم یا با واسطه تروریست‌های دست پروده خود نقش داشته است. از نگاه کارشناسان، آمریکا در به راه افتادن جنگ خونین اوکراین نیز نقش مستقیم داشته است. از این رو آمریكا در دهه‌های اخیر همواره پیشگام ترور و خشونت در جهان بوده است. در واقع می‌توان گفت ارتكاب خونین‌ترین خشونت‌ها، ویژگی‌ دایمی تاریخ ایالات متحده از ابتدای تشكیل آن تاكنون بوده است. اساس كشوری كه هم‌اكنون مدعی رهبری مبارزه با تروریسم است‌، بر پایه ترور، خشونت و وحشی‌گری شكل گرفته است.

نخستین مهاجران انگلیسی كه قدم به خاك قاره آمریكا گذاشتند و آنجا را به اشغال خود درآوردند‌، مرگبارترین جنایات را مرتکب شدند. در آن زمان مهاجران به قاره آمریكا برای توجیه قتل‌عام سرخ‌پوستان و تصاحب زمین‌های بومیان آمریكایی به مسئولیت الهی خویش توسل می‌جستند و امروز نیز همین بهانه در پناه شعار «مبارزه با تروریسم» دستاویز ایالات متحده برای قتل‌عام، غارت‌گری و مداخله در امور كشورها تلقی می‌گردد!

وظیفه امت اسلامی در برابر جنایات آمریکا

موارد فوق بخش کوچکی از کارنامه سیاه آمریکا و جنایات هولناک دولت این کشور علیه ملت ایران و سایر ملتهاست. تاریخ آمریکا مجموعه‌ای کامل از جنایت علیه بشریت و حقوق بشر در کشورهای مستقل، آزاده و مردمی است. لذا مرور این جنایات سند قاطعی در برابر کسانی است که می خواهند آمریکا را دوست و خیرخواه مردم ایران معرفی کنند. با مرور جنایات آمریکا در منطقه و جهان می‌توان دریافت که ایستادگی و مبارزه در برابر چنین جنایتکارانی وظیفه هر انسان آزادی خواه است. شکل گیری جهانی عاری از تجاوز و تعدی، ظلم و فریبکاری و حفظ کرامت انسانی و برقراری صلح و آرامش در کنار چنین جنایتکارانی شدنی نخواهد بود و این همان اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در انتخاب مسیر مبارزه و ضرورت مقاومت در برابر استکبار جهانی به رهبری آمریکای جنایتکار است.

محمد ملک‌زاده

ارسال نظرات