۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۱۷۱۴۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری مطرح کرد؛

تشکیل پرونده بیش از ۴۰ هزارنفر از طلاب و فضلا در معاونت تبلیغ حوزه

تشکیل پرونده بیش از ۴۰ هزارنفر از طلاب و فضلا در معاونت تبلیغ حوزه
معاون تبلیغ حوزه های علمیه ضمن اشاره به پیشینه طرح هجرت در حوزه‌های علمیه از تشکیل پرونده بیش از ۴۰ هزارنفری طلاب و فضلا در معاونت تبلیغ حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین ملانوری صبح امروز در اجلاسیه مدیران استانی، معاونین و مدیران ستادی که در قم برگزار شد، ضمن اشاره به پیشینه طرح هجرت در حوزه‌های علمیه از تشکیل پرونده بیش از ۴۰ هزارنفری طلاب و فضلا در معاونت تبلیغ حوزه خبر داد و ابراز داشت: از آغاز ثبت‌نام‌ها تاکنون، بیش از ۱۳ هزار نفر از طلاب و روحانیون در قالب طرح هجرت مشارکت نموده، هم‌اکنون حدود ۵ هزار نفر از ایشان در مناطق مختلف کشور حضور تبلیغی دارند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ضمن ارائه گزارشی از انواع اعزام‌ها؛ اعزام عمومی، تخصصی، تمام‌وقت، روستایی، دانش‌آموزی، شهری، فرق و ادیان، نسیم رحمت و... را از مهم‌ترین انواع اعزام‌های طرح هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه دانست.

وی به برخی از فعالیت‌های مبلغان طرح هجرت در دوران کرونا اشاره کرد و ابراز داشت: مبلغان طرح هجرت در مدت ۲۲ سال فعالیت در حوزه فعالیت‌های عمرانی و در فرایند ساخت و توسعه و تعمیر مسجد، حسینیه، دارالقرآن ، کتابخانه و... مشارکت‌های فعال و قابل‌توجهی را رقم‌زده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری در ادامه طرح ثقلین، فعالیت‌های قرآنی، پیوند آسمانی، مددکاری دینی، خیرالبریه، بینات، طرح رابطین فرهنگی و... را از جمله حوزه‌های فعالیت تخصصی مبلغین طرح هجرت ذکر کرد و یادآور شد: مبلغان طرح هجرت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، تنها در بحث حمایت از بنیان خانواده از حدود ۱۵ هزار طلاق پیشگیری کردند.

وی با بیان این‌که در طرح بینات هر یک از مدارس علمیه با حداقل ۵۰ پایگاه فرهنگی شهر مرتبط خواهند بود و این پایگاه‌ها توسط طلاب مدرسه علمیه پوشش فرهنگی تبلیغی داده می‌شوند، اظهار داشت: با فعال شدن ۳۰۰ مدرسه علمیه کشور در طرح بینات، مکان‌های تبلیغی قابل‌توجهی توسط طلاب مدارس علمیه پوشش تبلیغی داده‌شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری بعضی از تفاوت‌های اساسی طرح جدید هجرت با طرح سابق را مورد توجه قرارداد و اذعان داشت: تنوع اعزامی، امکان شرکت هم‌زمان در چند طرح تبلیغی و امکان فعالیت تبلیغی ساعتی افراد شاغل سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های حوزوی ازجمله تفاوت‌های طرح جدید هجرت با طرح سابق است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ابلاغیه‌ها و نیز توجیه مبلغان نسبت به الزامات طرح جدید هجرت را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: تشویق طلاب مستقر در استان‌ها برای فعالیت در طرح هجرت، پیگیری آموزش‌های مبلغان طرح هجرت، نظارت دقیق بر عملکرد مبلغان و الزام اجرای طرح مسجد تراز توسط مبلغان بلندمدت از مهم‌ترین انتظارات از مدیران استانی حوزه در عرصه طرح هجرت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح امین در حوزه اشاره کرد و آماری از مدارس امین فعال کشور به تفکیک استان‌ها ارائه و اهداف و شاخص‌های این طرح را مورد توجه قرارداد و ابراز داشت: شورای علمی- تربیتی مدارس امین، متشکل از کارشناسان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت و تبلیغ دانش آموزی کشور بوده، برنامه آموزشی طرح مدارس امین توسط این عزیزان طراحی و تدوین می‌گردد.

وی ارائه آموزش‌های حضوری و غیرحضوری مبلغین و مبلغات مدارس امین در قالب‌های متنوع را موردتوجه قرارداد و یادآور شد: ساماندهی، جذب و گزینش طلاب جهت تبلیغ در مدارس امین، هماهنگی با ادارات کل آموزش‌وپرورش برای اعزام مبلغین و مبلغات، نظارت و ارزیابی مستمر بر فعالیت‌ها، تأکید بر اجرای طرح تربیتی در مدارس امین و پیگیری انجام دقیق مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغی برای رسیدن به خروجی مناسب ازجمله انتظارات معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه از مدیران استانی حوزه‌های علمیه است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ضمن ارائه گزارشی از فرایند عملیاتی سازی مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی، به انواع کارکردهای آن اشاره کرد و ابراز داشت: مسجد تراز متشکل از شورا و ۸ کمیته تخصصی است که ناظر به ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه فعالیت‌های خود را متوازن می‌سازد.

طرح جامع هنر حوزه‌های علمیه پایان‌بخش توضیحات حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری بود، که ضمن تبیین اهداف و برنامه‌های عملیاتی این طرح، به قالب‌های متنوع هنر شعر، داستان، نمایشی، تجسمی، آوایی و ... در نظام جامع هنر حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: راه‌اندازی کانون‌های هنری طلاب استان، اجرای جشنواره هنر آسمانی، کشف استعدادهای هنری طلاب و تشویق ایشان جهت تولید آثار هنری، برگزاری آموزش‌های کوتاه‌مدت هنر با همکاری مرکز آموزش‌های مهارتی کاربردی و نیز برپایی نمایشگاه آثار هنری طلاب ازجمله انتظارت پیش روی مدیران استانی در این عرصه است.

ارسال نظرات