۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۷۱۷۱۸۳
چین:

آمریکا از شکست در افغانستان عبرت نگرفته است

آمریکا از شکست در افغانستان عبرت نگرفته است
وانگ ونبین در سالگرد یک سالگی قدرت گرفتن طالبان در افغانستان گفت: آمریکا در افغانستان شکست خورده اما به وضوح از آن درس نگرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، وانگ ونبین  سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره اولین سالگرد خروج امریکا از افغانستان و سقوط دولت سابق کابل، گفت: یک سال پیش نیروهای آمریکایی به تهاجم ۲۰ ساله خود به افغانستان با خروج عجولانه از کابل پایان دادند. «لحظه کابل» تبدیل به یک کلمه برای شکست ایالات متحده در افغانستان شد.

وانگ ونبین افزود: سقوط دولت سابق کابل نشان دهنده شکست تحول دموکراتیک تحمیل شده توسط ایالات متحده است. مسیر یک کشور به سوی دموکراسی را فقط مردم آن کشور می‌توانند به‌طور مستقل، بر اساس شرایط ملی خود بررسی کنند. مسیر دموکراسی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و اگر از بیرون تحمیل شود کارساز نخواهد بود. تحمیل دموکراسی به سبک ایالات متحده به یک کشور، همواره منجر به اختلال در عملکرد و شکست در اجرای آن شده است.

وی ادامه داد: این موضوع، نشان دهنده شکست رویکرد مورد علاقه ایالات متحده در گرد هم آوردن گروه های کوچک و انحصاری است. ایالات متحده و متحدانش ۲۰ سال است که افغانستان را اشغال کرده اند تا در یک عقب نشینی ناموفق از آن فرار کنند. امریکا که به اصطلاح رهبر غرب، شناخته می شود، زمانی که تصمیم گرفت متحدان خود را در این عقب نشینی عجولانه کنار بگذارد، شهرت خود را از بین برد.

ونبین اظهار داشت: مهمتر از آن، این رویداد نشان دهنده شکست استراتژی هژمونی ایالات متحده است. از زمان پایان جنگ سرد، ایالات متحده به بهانه دموکراسی و حقوق بشر در کشورهای سراسر جهان تهاجم و مداخله می کند و به خاطر اهداف ژئوپلتیکی خود به اختلاف افکنی و تقابل دامن می زند. مردم جهان به طور گسترده با این امر مخالف هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان این که آمریکا در افغانستان شکست خورده اما به وضوح از آن درس نگرفته است، اضافه کرد: ۷ میلیارد دلار از دارایی های ارزی افغانستان را مسدود کرد تا مانع بازسازی و توسعه افغانستان شود. علاوه بر این، ایالات متحده هرگز دست از مداخله سیاسی و دستکاری در سراسر جهان به نام دموکراسی و حقوق بشر برنداشته است. حتی سعی کرده است که در حوزه های اقتصادی و تکنولوژیکی حلقه های کوچک ایجاد کند. عمل کردن بر خلاف روند روزگار تنها منجر به بیشتر شدن وقایع مانند آنچه در افغانستان روی داد، می شود./۹۸۸/

ارسال نظرات