۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۷۱۷۵۹۱

مشارکت هند در پروژه‌های صنعت برق نپال

مشارکت هند در پروژه‌های صنعت برق نپال
هند با امضای یک توافق رسمی، در پروژه‌های صنعت برق نپال مشارکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز یکشنبه ایرنا از اکونومیک تایمز، پس از تصمیم نخست وزیران دو کشور مبنی بر تمرکز بر گسترش مشارکت در صنعت برق که شامل همکاری شرکت های بزرگ هند در تولید برق است؛ توافقنامه رسمی در مورد این پروژه ها در کاتماندو امضا شد.

هند مشارکت در بخش برق نپال را گسترش داده و کاتماندو پروژه انرژی آبی وست ستی (West Seti) و پروژه برق آبی رودخانه ستی در بخش غربی هیمالیا را به یک شرکت هندی واگذار کرده است. تقریباً چهار سال پس از خروج چین از این پروژه‌ها، اجرای آن از سر گرفته می شود.

هزینه تخمینی این دو پروژه ۲.۴ میلیارد دلار است. اکونومیک تایمز از منابع مستقر در کاتماندو دریافته است که پیش از این، دو شرکت چینی در دو موقعیت مختلف پس از امضای تفاهم نامه ها از پروژه ها خارج شدند و نپال را در یک بحران بزرگ قرار دادند.

در سال ۲۰۱۷، شرکت برق دولتی نپال (Electricity Authority) قراردادی را با یک شرکت بین المللی چینی (یکی از شرکت های تابعه China Three Gorges Corporation)، برای راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک برای توسعه پروژه ۷۵۰ مگاواتی وست ستی امضا کرد. این شرکت چینی سال بعد، از این پروژه خارج شد.

پیش از این در سال ۲۰۰۹، شرکت ملی واردات و صادرات ماشین آلات و تجهیزات چین (CMEC) تفاهم نامه ای را برای این پروژه امضا کرده بود اما ظرف دو سال از آن خارج شد. 

تفاهم نامه میان هند و نپال، پنجشنبه گذشته بین هیئت سرمایه گذاری نپال و شرکت ملی برق آبی هند، برای توسعه دو پروژه (وست ستی و رودخانه ستی (SR۶) ) با مجموع ۱۲۰۰ مگاوات امضا شد. پروژه های ۷۵۰ مگاواتی وست ستی و ۴۵۰ مگاواتی SR۶ در چهار منطقه-باجهانگ، دوتی، داددهورا و آخهام در غرب دورتر نپال گسترده شده اند.

پروژه وست ستی، برای تولید انرژی در طول سال، ذخیره جریان‌های اضافی رودخانه فصل مرطوب در مخزن و استفاده از این آب برای تولید انرژی در دوره‌های اوج تقاضا در فصل خشک (دسامبر-مه) در نظر گرفته شده است.

نخست وزیر «شیر بهادر دیوبا» پس از تفاهم نامه پنجشنبه گذشته گفت: در سفر اخیرم به هند، نخست وزیر نارندرا مودی و من در مورد بیانیه چشم انداز همکاری در بخش برق به توافق رسیدیم و بر نیاز به تقویت همکاری سودمند دوجانبه در این بخش تأکید کردیم. علاوه بر این، در جریان سفر نخست وزیر مودی جی [SIC] به لومبینی، ما بحث سازنده ای در این مورد داشتیم و من از شرکت های علاقه مند از هند برای توسعه پروژه هیدروالکتریک غربی ستی دعوت کردم.

دیوبا از هند برای تقویت بازار برق نپال تشکر کرد. کاتماندو می تواند در سال ۲۰۳۰ درآمد چشمگیری از این نیروگاه ها داشته باشد و با استفاده از پتانسیل انرژی آبی خود، به هند برق بفروشد.

ارسال نظرات