۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۷۱۷۶۲۹

شیوع علایم گوارشی واریانت امیکرون زیر شاخه BA۵ در کودکان بیشتر است

شیوع علایم گوارشی واریانت امیکرون زیر شاخه BA۵ در کودکان بیشتر است
یک متخصص ویروس شناسی پزشکی گفت: شیوع علایم گوارشی واریانت امیکرون زیر شاخه BA۵ در کودکان بیشتر است که تهوع، استفراغ، اسهال و شکم درد را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، دکتر آذرخش آذران روز یکشنبه در برنامه طعم زندگی سیمای خوزستان بیان کرد: ۸۰ درصد افراد علایم خفیف کرونا را تجربه می‌کنند که در بزرگسالان سردرد شدید، آبریزش بینی، احتقان یا گرفتگی بینی، گرفتگی صدا، احتقان دردناک سینوس‌ها و یا به دنبال آن تب، تعریق شبانه، دردهای عضلانی در کمر و ساق پا و احساس ناخوشی و خستگی را به دنبال دارد اما در کودکان شیوع علایم گوارشی بیشتر است که البته در بزرگسالان هم اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این زیر شاخه امیکرون بسیارعفونی و با قابلیت سرایت بالاست و بیشتر سیستم تنفسی فوقانی درگیر می‌شود.

آذران ادامه داد: در حالت خفیف ابتلا به کرونا، علایم در طول یک یا ۲ هفته فروکش می‌کند اما در موارد شدید با توجه به سن و سیستم ایمنی فرد، دوره بیماری طولانی‌تر خواهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مدت زمان قرنطینه بیمار گفت: از زمان مثبت شدن تست و خفیف بودن علایم فرد پس از پنج روز قرنطینه اگر به مدت ۲۴ ساعت بدون مصرف مسکن، تب را تجربه نکند می‌تواند از قرنطینه خارج شده و به مدت پنج روز دیگر در جمع با ماسک حاضر شود اما در صورت شدید بودن بیماری قرنطینه ۱۴ تا ۲۱ روز به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه با تزریق دوز یادآور واکسن ابتلای افراد خفیف تر خواهد بود بیان کرد: اثر بخشی واکسن‌ها پایین آمده چون باید به روز رسانی شوند با این وجود با تزریق دُز یادآور میزان آنتی بادی افزایش پیدا می‌کند.

آذران در خصوص زمان مناسب تزریق واکسن پس از ابتلا به کرونا اضافه کرد: در بزرگسالان ۲۸ روز پس از شروع علایم امکان تزریق واکسن وجود دارد اما در کودکان فاصله ۱۲ هفته‌ای نیاز است؛ البته در صورتی که کودک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا قلبی عروقی داشته باشد یا با یک فرد بزرگسال مبتلا به بیماری زمینه‌ای زندگی می کند بهترین زمان تزریق همان ۲۸ روز پس از بهبودی است. واکسن سینوفارم برای زنان باردار و کودکان ایمن و کم خطر است.

هم اکنون یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۶ شهرستان نارنجی، ۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۲ شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

ارسال نظرات