۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۷۱۷۶۴۰

قیمت خودرو و هشدار درباره وعده‌های پیش‌فروش

قیمت خودرو و هشدار درباره وعده‌های پیش‌فروش
فعالان بازار خودرو، مهم‌ترین دلیل افت قیمت خودرو در بازار را اثر روانی ناشی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کنند و معتقدند: متقاضیان، خرید خود را تا دریافت نتیجه مشخص از مذاکرات به تاخیر انداخته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، بازار خودرو کشور تحت‌تاثیر مذاکرات وین و کاهش قیمت دلار در بازار، به شدت ریزشی شده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت توافق، شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

خبر‌ها درباره نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو نیز بر شدت ریزش قیمت خودرو افزوده است، تا جایی که فقط دیروز در بازار خودرو‌های داخلی شاهد کاهش ۲ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت‌ها بودیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت گذشته پژوپارس مدل ۱۴۰۰ در حدود ۴ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. پژو ۲۰۰۸ نیز ۲۰ میلیون تومان ارزان شده است.

همچنین ساینا EX افت یک میلیون تومانی و شاهین در مدل ۱۴۰۱ در حدود ۴ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، در بین خودرو‌های کوییک نیز کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ در حدود ۱۰ میلیون تومان افت قیمت پیدا کرده و مدل ۱۴۰۰ این خودرو ۳ میلیون تومان ارزان شده است.

در این بین، دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ و دنا توربو پلاس دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ ریزش ۳ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است.
در این شرایط، به نظر می‌رسد به حدی خرید و فروش در بازار خودرو به حالت ایست رفته است که فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند بازار در حالت تعلیق قرار گرفته است. به باور آنها، در روز‌های اخیر به قدری مشتری در بازار خودرو کم شده که بعضی نمایشگاه‌داران خودرو در طول روز هیچ تماس و مراجعه‌ای برای خرید و استعلام قیمت ندارند.

فعالان بازار خودرو، مهم‌ترین دلیل افت قیمت خودرو در بازار را اثر روانی ناشی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کنند و معتقدند: متقاضیان، خرید خود را تا دریافت نتیجه مشخص از مذاکرات به تاخیر انداخته‌اند، چون اگر این مذاکرات به توافق بینجامد، قطعا شاهد کاهش قیمت بیشتری در بازار خواهیم بود.
 

شوک مذاکرات به بازار و قیمت خودرو


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران مهم‌ترین دلیل افت قیمت خودرو در بازار را اثر روانی ناشی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد و افزود: متقاضیان، خرید خود را تا دریافت نتیجه مشخص از مذاکرات به تأخیر انداخته‌اند، چون اگر این مذاکرات به توافق بینجامد قطعا شاهد کاهش قیمت بیشتری در بازار خواهیم بود. گفته‌های این مقام صنفی در شرایطی است که در آخرین روز هفته گذشته آیین‌نامه واردات خودرو نیز در هیأت دولت نهایی شده و قرار است در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

موتمنی در پاسخ به این پرسش که بازار چه واکنشی به نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو داشته است، گفت: اگر جزئیات واردات مشخص شود و تعرفه واردات در حد اعداد و ارقام گمانه‌زنی شده یعنی ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد، می‌تواند گام مثبتی در تامین بازار و کاهش قیمت خودرو باشد، اما با توجه به اینکه هنوز در این زمینه چیزی نهایی نشده نمی‌توان در این خصوص با صراحت اظهارنظرکرد. موتمنی درباره احتمال واردات خودرو‌های اقتصادی متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان که در بحث واردات مورد توجه قرار گرفته است، گفت: خودرو‌های ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری خودرو‌های خوبی هستند که می‌توانند مشکل اساسی بازار خودرو ما را که محدودیت عرضه بود، حل کنند. این مقام صنفی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مشتری چه برای خودرو‌های مونتاژی و چه تولید داخلی مبلغ بسیار بیشتری می‌پردازد، واردات را حرکت مثبتی برای کاهش این شکاف ناشی از محدودیت عرضه دانست و تأکید کرد: این مشکل باید به هر طریق چه افزایش تیراژ تولید و چه واردات حل شود.
 

کاهش قیمت خودرو در کدام محصولات بیشتر بود؟

موتمنی درباره اینکه در هفته گذشته کدام محصولات کاهش قیمت بیشتری داشته‌اند، گفت: محصولاتی که عرضه بیشتری دارند و فاکتور می‌شوند افت قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند و حداقل ۷ میلیون تومان ارزان شده‌اند، اما در بازار خودرو‌هایی که عرضه کم است تفاوت قیمت چندان زیاد نیست و در حد ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است. او با اشاره به اینکه در محصولات سایپا کاهش قیمت از مدت‌ها پیش آغاز شده گفت: با توجه به اینکه عرضه محصولات این خودروساز خوب بوده کاهش قیمت خوبی اتفاق افتاده و در محصولات ایران خودرو نیز محصولاتی که فاکتور می‌شوند مثل پژو پارس، هایما و ۲۰۷ اتوماتیک دست‌کم بین ۴ تا ۷ میلیون تومان افت قیمت داشته‌اند. به‌گفته موتمنی، کاهش قیمت خودرو‌هایی که درحال فاکتور شدن هستند در ماه‌های گذشته تداوم داشته و به‌طور مثال قیمت پژو ۲۰۷ اتومات از خرداد تا‌کنون ۱۰۰ میلیون ارزان شده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، کاهش قیمت خودرو‌های دارای محدودیت عرضه را کم اعلام کرد و افزود: ۲۰۶ تیپ ۲ عرضه خوبی ندارد و ۲ ماه در کانال ۳۰۴ میلیون تومان بود و به تازگی به زیر ۳۰۰ و به محدوده ۲۹۷ میلیون تومان رسیده است.
 
قیمت خودرو

قیمت خودرو و هشدار درباره وعده‌های پیش‌فروش

او همچنین با هشدار نسبت به سوءاستفاده برخی افراد از افزایش احتمال واردات گفت: برخی با سودجویی از شرایط موجود از هم‌اکنون شرایطی را برای پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی و گذر موقت اعلام کرده و با اخذ مبالغی از خریداران، وعده تحویل یک‌ماهه یا دوماهه خودرو به مردم می‌دهند. مردم باید هشیار باشند و بدانند که این قرارداد‌ها روی کاغذ و فاقد هرگونه اعتباری است.
 
تکلیف واردات هنوز مشخص نیست و تا زمان نهایی نشدن آیین‌نامه واردات و مشخص شدن زمان و تعرفه واردات هیچ‌کس نمی‌تواند در این زمینه وعده‌ای به مصرف‌کنندگان بدهد. موتمنی افزود: خودرو‌های داخلی نیز هم‌اکنون فقط به‌صورت اینترنتی فروخته می‌شوند و مبلغ خرید خودرو نیز باید به‌حساب تولیدکننده واریز شود و نه اشخاص متفرقه، در نتیجه افرادی که به خرید خودرو از این افراد و آگهی‌های فریبنده اعتماد کنند باید بعد‌ها به‌دنبال بازگشت پولشان بدوند.
ارسال نظرات