۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۷۱۷۷۲۹
مدیر جامعه الزهرا مطرح کرد؛

لزوم تربیت بانوان تراز انقلاب و کنشگر تمدن نوین اسلامی

لزوم تربیت بانوان تراز انقلاب و کنشگر تمدن نوین اسلامی
سرکار خانم برقعی با بیان اینکه جامعه نیازمند بانوان اسلام شناس، صاحب نظر و وارسته است، گفت: لازم است انسجام بین حوزه های علمیه خواهران مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکار خانم سید زهره برقعی پیش از ظهر امروز در ویژه‌برنامه گرامیداشت «سالروز تأسیس جامعه الزهرا (س) به فرمان حضرت امام خمینی(قدس‌سره)» که با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه در سالن جلسات حوزه مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، گفت: جامعه الزهرا (س) یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی و از یادگارهای امامت امت است.

جامعه الزهرا (س) ثمره انقلاب اسلامی است

مدیر جامعه الزهرا (س) بیان داشت: جامعه الزهرا (س) به معنایی ثمره انقلاب اسلامی و نتیجه اصل مترقی ولایت فقیه و تبعیت از آن در ساختار جمهوری اسلامی ایران است؛ این ژرف اندیشی امام بود که توانست آرزوی تاریخی زنان مسلمان را برای تحصیل نظام مند علوم دینی در جهان تشیع محقق کند.

وی اظهار داشت: اسلام به عنوان کامل‌ترین آیین الهی و به برکت آیات نورانی قرآن کریم و با دستورات حیات بخش اهل بیت، سعادت همه انسان‌ها را تضمین کرده و تحصیل علم و دانش را از لوازم رسیدن به کمال دانسته است؛ جایگاه تعلیم و تعلم در قرآن و سنت وظیفه هر مسلمانی را برای تلاش در عرصه علم آموزی دوچندان می‌کند.

برقعی ادامه داد: در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی شاهد پویایی، کنشگری و اثربخشی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهیختگی و علمی بوه ایم و همچنان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و لبیک به فرمایش امامین انقلاب، حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد برای شکل گیری خانواده‌های متمدن اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی و همچنین حضور در مجامع علمی، اجتهادی و مناصب مدیریتی ضروری است.

وی در ادامه، مروری بر سیر تاریخی شکل گیری جامعه الزهرا (س) و حکمت تأسیس آن داشت و تصریح کرد: پس از بازگشایی حوزه علمیه قم و رونق آن توسط مرحوم آیت الله حائری، مرکز معینی برای تحصیل علوم خواهران در نظر گرفته نشده بود، اما بانوان به صورت غیررسمی این مسیر تحصل علوم دینی را طی می‌کردند تا اینکه آیت‌الله قدوسی، مکتب توحید را راه اندازی و با قدرت و قوت این مکتب را ادامه دادند که دارای ثمرات و برکات فراوانی بود.

مدیر جامعه الزهرا (س) افزود: به تدریج مکاتب دیگری در قم راه اندازی شد که شکل گیری حوزه‌های متعدد، نشانه علاقه و تعلق خاطر خواهران برای کسب معرفت دینی بود، اما به هر حال این تعدد و عدم انسجام، نگرانی‌هایی را برای علما به وجود آورده بود که این نگرانی‌ها با انقلاب اسلامی، مهم ترین رویداد قرن به رهبری حضرت امام خمینی(ره) مصادف شد.

تارخچه تأسیس جامعه الزهرا (س)

برقعی به تارخچه تأسیس جامعه الزهرا (س) اشاره کرد و در ادامه بیان داشت: حضرت امام خمینی در ۳۱ مرداد ۱۳۶۳ برای تقویت و تسریع در امر تأسیس و گشایش این مرکز معظم حوزوی، حکمی صادر کردند که در این حکم آمده است: «از آنجا که علوم مطلقاً، خصوصاً علوم اسلامی، اختصاص به قشری دون قشری‏‎ ‎‏ندارد، و بانوان محترم ایران در طول انقلاب ثابت نمودند که همدوش مردان می‌توانند‏‎ ‎‏حتی در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خدمت‌های ارزشمندی به اسلام و مسلمانان نمایند و‏‎ ‎‏در تربیت و تعلیم جامعه بزرگوار بانوان پیشتاز باشند، و اکنون بحمدالله تعالی مؤسسه ای‏‎ ‎‏در شهر مقدس قم، شهر علم و جهاد، برای تعلیم و تربیت بانوان محترم در دست‏‎ ‎‏ساختمان است و امید است با کوشش علمای اعلام و مدرسین حوزه علمیه قم ـ دامت‏‎ ‎‏برکاتهم ـ این مقصد اسلامی جامه عمل پوشد و در رشد فکری و شکوفا شدن دانش‏‎ ‎‏اسلامی بانوان قدم مؤثری باشد».

وی اضافه کرد: حضرت امام خمینی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۶۳ در نامه ای فرمودند: قبل از اتمام جامعه الزهرا (س) تمام مدارس‏‎ ‎‏بانوان در قم با برنامه واحد تحت نظر هیأت محترم مؤسسه جامعه الزهرا (س) به کار خود‏‎ ‎‏ادامه دهند که مشکلاتی پیش نیاید و اختلاف سلیقه‌ها موجب تشتت و تفرقه نشود. و پس‏‎ ‎‏از اتمام، تمام بانوان محترم در آنجا به تحصیل خود ادامه می‌دهند. ان شاءالله تعالی موفق‏‎ ‎‏باشید در این خدمت به اسلام و کشور و بانوان محترم».

مدیر جامعه الزهرا (س) تصریح کرد: حضرت امام خمینی نیز  دغدغه نظام و انسجام و هماهنگی بین مکتب‌های حوزوی خواهران را برای حصول نتیجه و دستاوردهای بهتر داشته اند و حکمت تأسیس جامعه الزهرا (س) نیز ایجاد یک قطب و قلب متمرکز برای خواهران بود که ساختار، اداره، مدیریت و مسیر پیشبرد آن سرشار از وحدت، همدلی و انسجام برای اثربخشی بیشتر به اسلام و کشور باشد.

برقعی یادآور شد: در سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برای اداره حوزه‌های علمیه خواهران در دیگر مناطق کشور راه اندازی شد.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سال ۱۳۸۰ در حکمی، ساختار مدیریت جامعه الزهرا (س) را به هیئت امنا تبدیل کردند و در این حکم به مواردی اشاره داشتند، از جمله اینکه جامعه الزهرا (س) به عنوان یک مرکز معتبر و مستقل به فعالیت خود ادامه دهد، همچنین با توجه به تجربه طولانی و موفق جامعه الزهرا (س) در رابطه با حوزه‌های خواهران در شهرستان ها، به گونه ای علم شود که تحصیلات علوم دینی بانوان با برنامه‌های جامعه الزهرا (س) هماهنگ باشد و بانوان محترمه در سراسر کشور از یک نظام جامع و یکنواخت برخوردار باشند.

ایجاد نظام جامع و هماهنگ بین حوزه‌های خواهران، دغدغه امامین انقلاب بود

مدیر جامعه الزهرا (س) تأکید کرد: دغدغه جدی مقام عظمای ولایت نیز در ادامه مسیر راهبری امام خمینی رحمه‌الله‌علیه، ایجاد نظام جامع و هماهنگ بین حوزه‌های خواهران برای تحصیلات علوم دینی خواهران با قدرت اثربخشی و کارآمدی حقیقی بوده است؛ اما ما چقدر به سمت تحقق این مسئله حرکت کردیم؟؛ بنابراین ما باید گفتمان سازی کنیم و به وحدت مسیر برسیم.

برقعی با بیان اینکه دانش به قشر خاصی از جامعه اختصاص ندارد عنوان کرد: شهر مقدس قم با کوشش علما و مدرسین حوزه، زمینه ساز مقصد اسلامی تعلیم و تربیت و رشد فکری و شکوفایی دانش اسلامی بانوان است.

وی اظهار داشت: تمام مدارس علمیه بانوان در قم با برنامه واحد، تحت نظر هیئت مؤسس جامعه الزهرا (س) به کار خود ادامه دهند و بانوان طلبه در سراسر کشور باید از یک نظام جامع و یکنواخت برخوردار باشند.  

مدیر جامعه الزهرا (س) تصریح کرد: جامعه نیازمند بانوان اندیشمند، اسلام شناس، صاحبنظر، وارسته و الگو برای زنان مسلمان در داخل کشور و سایر کشورها است. اکنون فرصت مناسبی است تا با بازنگری برنامه‌ها و ارزیابی علمکردهای خود ببینیم چقدر به اهداف نزدیک شویم و دغدغه و تأکیدات امامین انقلاب برای افزایش انسجام بین حوزه‌های علمیه خواهران باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: سال 80 هیأت مؤسس جامعه الزهرا استعفا دادند و از آن روز طی حکمی هیأت امنا برای این نهاد تعیین شد که رهبر معظم انقلاب در آن حکم ضمن انتصاب اعضا نکاتی را ذکر می کنند که اول از آن هیأت امنایی شدن مجموعه و استقلال جامعه الزهرا و اعطای مدرک رسمی است که حوزه باید نسبت به آن اقدام کند.

وی ادامه داد: نکته سومی که در حکم رهبری وجود دارد عدم غفلت از تجربه جامعه الزهرا است که نهادهای علوم دینی بانوان با مفاد درسی جامعه الزهرا هماهنگ باشند؛ دغدغه جدی رهبری ایجاد نظام جامع و هماهنگ بین دو حوزه بانوان است و لازم است با برنامه های هماهنگ الگو برای زنان مسلمان معرفی و تربیت شود.

برقعی در پایان اظهار امیدواری کرد با عنایت به بازنگری‌ها، نوآوری‌ها و ابتکار عمل به گونه ای برنامه‌ریزی شود که بانوان طلبه به عنوان بانوان تراز انقلاب و کنشگر تمدن نوین اسلامی تربیت شوند.

ارسال نظرات