۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۷۱۷۷۳۰
حجت الاسلام حسین خانی:

منعی برای حضور طلاب در رشته مشاوره وجود ندارد

منعی برای حضور طلاب در رشته مشاوره وجود ندارد
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) گفت: حضور حوزه‌های علمیه در موضوع مشاوره از اهمیتی مضاعف برخوردار است، چرا که مشاوره ارتباطی مستقیم با سرنوشت انسان‌ها دارد.

اشاره: اسلام به عنوان مكتبى جامع و همه جانبه نگر براى سلامتى روح و روان و سلامتى دينى انسان اهميتى فوق العاده قايل است، از اين رو، با ارائه برنامه و دستورات لازم، تمهيدات لازم را براى تحقق آن فراهم نموده است.

يكى از رهنمودهاى ارزشمند اسلام در اين رابطه، توصيه به همفكرى، تبادل نظر و مشورت در امور مختلف اجتماعى، و استفاده از تخصص همنوعان در تأمين سلامت روحى، جسمى و توصيه به رعايت موازين اخلاقى و دينى در مشاوره است. 

از همین رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گویی با حجت الاسلام هادی حسین خانی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) به اهمیت ورود طلاب به مبحث علم مشاوره پرداخته است.

رسا- ضرورت حضور حوزه در امر روانشناسی چیست؟

حضور حوزه در تمامی رشته‌های علوم انسانی ضرورت دارد چون رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم اسلامی سازی علوم انسانی تاکید کرده اند، روشن است که اولین مخاطب این فرمایش حوزه های علمیه هستند که مأموریت اصلی آنها شناخت علوم اسلامی و بررسی مطابقت علوم انسانی با ارزش های اسلامی است.

با این حال، حضور حوزه‌های علمیه در موضوع مشاوره از اهمیتی مضاعف برخوردار است، چرا که مشاوره ارتباطی مستقیم با سرنوشت انسانها دارد و رعایت ارزش‌های اسلامی در آن، تأثیر چشمگیری در سلامت مراجعین مسلمان دارد.  

رسا- چرا صدای اعتراض برخی برای ورود طلاب در زمینه روانشناسی بلند شده است؟

برای ورود طلاب به عرصه روانشناسی اعتراض چندانی نشده است و حتی کسی نمی تواند به آن اعتراض کند چرا که محدودیتی برای تحصیل علم در رشته خاص متصور نیست آنچه محل بحث است این است که گروهی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی طرحی را امضا کرده اند که در صورت تصویب، صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی، به صورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور قرار می‌گیرد.

برخی سازمان‌هایی که پیش از این منحصرا مجوز مشاوره را صادر کرده‌اند، با این استدلال که مرکز مدیریت حوزه از ساختار و تشکیلات لازم برای تحقق این موضوع برخوردار نیست و نیز این استدلال که مشاورینی که از آن سازمان ها مجوز فعالیت گرفته‌اند، با رویکرد اسلامی مشاوره می‌دهند، با این طرح مخالفت می‌کنند.

منعی برای حضور طلاب در رشته مشاوره وجود ندارد

رسا- مگر سال ها گذشته بحث مشاوره و روانشناسی به صورت تخصصی در حوزه پرداخته نشده است؟

چرا. سالهاست که موسسات، پژوهشگاه‌ها و مراکز جانبی حوزه‌های علمیه رشته‌های روانشناسی و مشاوره را در بین رشته‌های علمی خود تعریف کرده و در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا از بین دانش‌آموختگان حوزوی دانش‌پژوهانی را برای تحصیل پذیرفته‌اند.

از یک دهه پیش، مراکز تخصصی وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، رشته مشاوره اسلامی را در مقطع سطح 3 راه‌اندازی کرده‌اند و اینک در 20 شعبه در استانهای مختلف، این رشته را ارائه می‌دهند.  مقطع سطح 4 با گرایش ازدواج و خانواده نیز از سال گذشته در قم آغاز شد.

تا کنون تعداد زیادی از طلاب حوزه‌های علمیه با تحصیل در مقاطع سطح 3، ارشد و دکتری، فارغ التحصیل شده و به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌های تخصصی در حوزه، دانشگاه و سطح جامعه اشتغال دارند.

رسا- چرا اساتیدی که از حوزه در امر روانشناسی فعالیت داشته اند در این عرصه نباید وارد شوند؟

هیچ منعی برای ورود اساتید حوزوی که در رشته‌های مربوطه دانشگاهی نیز تحصیل کرده‌اند، به عرصه مشاوره وجود ندارند حتی مسئولین سازمان‌های فعلی صادر کننده مجوز فعالیت مشاوره‌ای، به قوت این اساتید در عرصه مشاوره اذعان دارند.

از نظر منطقی نیز مسئله روشن است، چون مشاوران حوزوی علاوه بر تحصیل در رشته‌های دانشگاهی، از تحصیلات دینی نیز برخوردارند و بر اساس آن می توانند فنون و روش‌های مشاوره را که با ارزش‌های دینی منافات ندارند، گزینش کنند و آنها را به‌کار گیرند. 

رسا- آیا نباید جلوی برخی روان شناسانی که با تجویزهای غیر شرعی برای مراجعین خود نسخه می نویسند،گرفته شود؟

چرا. لازم است این اتفاق بیفتد. البته مسئولین سازمانهای صادر کننده مجوز بر این باورند که مشاوران دارای مجوز همگی بر طبق موازین شرعی مشاوره می دهند، حال آن که این اهتمام کلیت ندارد و لازم است برای آن که به این نقطه برسیم، گام‌های جدی و اساسی برداشته شود. هنگامی که در دروس‌ رشته‌های مربوطه اهتمام لازم به تبیین مبانی، اصول و روش‌های مشاوره اسلامی، وجود ندارد، انتظار اسلامی بودن تمامی مشاوره‌های مشاوران اغراق آمیز می‌نماید.

رسا_ باتشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

ارسال نظرات