۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۷۱۷۷۴۶

اپیدمی کووید ۱۹ و پاندمی در سطح جهانی یک عارضه ایستا نیست

اپیدمی کووید ۱۹ و پاندمی در سطح جهانی یک عارضه ایستا نیست
اپیدمی کووید ۱۹ و پاندمی در سطح جهانی یک عارضه ایستا نیست، بلکه موضوعی در حال تغییر است و مرتبا تغییر می‌کند. به عنوان مثال واکسنی دو سال قبل تولید و استفاده شده و اثربخشی ۷۰ درصدی داشته، اکنون دیگر آن اثربخشی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر به نظر می‌آید که بازیگر اصلی پاندمی، ویروس است، نه سیاست‌ها، برنامه‌ها و نحوه مدیریت ما عامل موثری در کنترل اپیدمی است و نه اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها درصد مناسبی دارد. در حال حاضر بیشترین نقش را ویروس کرونا بازی می‌کند و رفتار ویروس هم قابل پیش‌بینی نیست.

از آنجایی که مخزن ویروس انسان است، برای ادامه حیات نیاز به میزبان دارد. در نتیجه ذاتا خیلی علاقه ندارد که همه میزبانانش را از بین ببرد. با این حال در جامعه ما آنقدر فرد حساس وجود دارد که کشندگی‌اش را ادامه دهد و زمانی که عرصه به او تنگ می‌شود، جهش‌هایی در ویروس ایجاد می‌کند که بتواند ادامه حیات دهد. به همین دلیل دلتا بسیار کشنده بود، اما وقتی واکسیناسیون انبوه در جامعه بشری آغاز شد، ویروس کشندگی‌اش را بیشتر کرد و بعد ویروس به اُمیکرون جهش پیدا کرد که میزان کشندگی‌اش بالا نیست.

اپیدمی کووید 19 و پاندمی در سطح جهانی یک عارضه ایستا نیست، بلکه موضوعی در حال تغییر است و مرتبا تغییر می‌کند. به عنوان مثال واکسنی دو سال قبل تولید و استفاده شده و اثربخشی 70 درصدی داشته، اکنون دیگر آن اثربخشی را ندارد و اثربخشی‌اش کاهش یافته است. در نتیجه باید مرتبا خودمان را با شرایط جدیدی که در ویروس ایجاد می‌شود، واریانت‌هایی که اتفاق می‌افتد، تطبیق دهیم.

طبق تجربه کشورهایی که قبل از ما با اُمیکرن درگیر بودند، به نظر می‌آید که اُمیکرون تا مدتی یکسری نوسانات دارد و نباید به نزول‌های آن خیلی دل خوش کنیم و به نظر می‌رسد که این نوسانات وجود دارد، اما اینکه چقدر طول بکشد و شیب نزولی ما چقدر سریع یا کند باشد، بستگی به مداخلاتی دارد که انجام می‌دهیم. ما یکسری مناسبت‌ها هم داریم که می‌تواند به صورت بالقوه خطر گسترش اپیدمی را افزایش دهد؛ مانند سفرها، اجتماعات مختلف و ... که با عدم رعایت پروتکل‌ها هم همراه است و سختگیری‌های گذشته هم وجود ندارد. اگر ما مداخلات موثری نداشته باشیم، ممکن است شاهد افزایش آمارها باشیم.

نمودارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند بستری بیماران کرونایی در هفته چهارم مرداد 1401 در 7 استان افزایش بارز، در 4 استان افزایش و در 18 استان کاهش داشته و در 2 استان ثابت بوده است و این در حالی است که رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید 19 در انستیتو پاستور می‌گوید:‌ احتمال بروز موج‌های هشتم و یا بیشتر کرونا همچنان وجود دارد، اما همه چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به وجود آید؛ بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران است چرا که زیرسویه جدید امیکرون که با نام BA2.75 شناخته می‌شود هنوز در ایران شناسایی نشده است‌ و درحال حاضر بیشترین واریانت موجود از کووید19 در کشور ( بیش از 90 درصد) سویه BA5 است که در سایر نقاط دنیا هم سویه BA5 فراگیر و غالب است.

براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی کشورمان، که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر کرده، در شرایطی که هفته گذشته شاهد بهبود اوضاع و کاهش شمار شهر‌های قرمز بودیم و این گونه به نظر می‌رسید که موج هفتم شیوع ویروس و بیماری از قله خود عبور کرده است، بار دیگر شاهد افزایش شمار شهر‌های قرمز هستیم که خبر از وخامت اوضاع می‌دهد و این را می‌شود با دقت در تغییرات نقشه رنگ بندی کشورمان در هفته‌های گذشته نیز دریافت که بر اساس بروزرسانی اخیر، شمار شهر‌های قرمز آن از 78 به 106 شهرستان افزایش یافته و معنایی جز وخامت اوضاع در مناطق وسیع تری از کشورمان ندارد.

بر اساس نقشه جدید، شمار شهر‌های نارنجی از 184 به 156 شهرستان کاهش یافته که معنای آن، افزایش شمار مبتلایان به کووید 19 در برخی از این شهرستان‌ها و قرمز شدن وضعیت آنهاست، اما نکته خوشایند در بروزرسانی اخیر نقشه کرونایی، در وضعیت نسبتا ثابت شهر‌های زرد و آبی است، به این صورت که شمار شهر‌های زرد و آبی تقریبا ثابت مانده (تعداد شهر‌های زرد از 174 به 173 رسیده و تعداد شهر‌های آبی از 12 به 13 افزایش یافته است) و نشان می‌دهد، وضعیت بیماری در مناطق وسیعی از کشور ثبات نسبی داشته است.

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان اصفهان/  6 بیمار جان باختند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 529 هزار و 753 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 511 هزار و 511 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند. موارد نمونه گرفته شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار)  842 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 312 مورد و 6 فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با بیان اینکه 214 هزار و 523 نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 411 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی  اصفهان 84 نفر است که از این تعداد 72 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند. 11 هزار و 905 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و 867 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

آذربایجان‌غربی/ 146 بیمار بستری شده‌اند

محمدامین ولیزاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: در شبانه روز گذشته، 146 بیمار دارای علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان آذربایجان‌غربی بستری شده‌اند که از این تعداد 116 نفر بیمار قطعی کرونایی هستند.

وی افزود: تعداد مبتلایان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، به 364 هزار و 626 نفر رسیده است. هم اکنون 106 نفر در بخش آی سی یو بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان بستری هستند. در شبانه روز گذشته 3 نفر به تعداد فوتی‌های کرونا در استان افزوده شده که با این تعداد، کل فوتی‌های کرونا از ابتدا تاکنون به 7 هزار و 682 نفر رسید.

ارسال نظرات