۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۷۱۸۰۴۲

بررسی عملکرد انتقال خون استان تهران در دولت سیزدهم

بررسی عملکرد انتقال خون استان تهران  در دولت سیزدهم
عملکرد انتقال خون استان تهران بعد از گذشت یک سال از استقرار دولت سیزدهم نشان می دهد که راهبرد توسعه مراکز اهدای خون با هدف دسترسی سریع و آسان مردم برای انجام این کار انسان دوستانه زمینه ساز افزایش آمار اهدای خون از شهریور سال قبل تا شهریور ۱۴۰۱ شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه سلامت خبرگزاری فارس، در اولین سال استقرار دولت مردمی و بعد از واکسیناسیون عمومی، انتقال خون استان تهران به عنوان شاهراه حیاتی نظام سلامت در پایتخت و تنها تامین کننده خون و فرآورده های خونی بیش از ۱۶۰ بیمارستان، توانست با مشارکت پرشور مردم در مراکز اهدای خون و بعد از دو سال سخت کرونایی به شرایط مطلوب از نظر ذخایر خون و فرآورده های خونی دست پیدا کند.

گزارش‌های آماری اهدای خون در ۱۴ مرکز ثابت و تیمهای سیار در بازه زمانی یک سال گذشته از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱، حکایت از مراجعه ۴۴۰ هزار و ۷۰۱ نفر دارد که از این میان ۳۵۲ هزار و ۴۴۵ نفر موفق به انجام این کار نجات بخش شده اند.

مرکز جامع وصال از شهریور سال قبل تا شهریور ۱۴۰۱ پذیرای ۱۴۳ هزار و ۱۳۹ نفر بوده است که نام ۱۱۶ هزار و ۹۹۳ نفر از آنها به عنوان اهداکننده خون ثبت شده است.

مرکز اهدای خون ستاری در منطقه ۵ نیز با مراجعه ۵۹ هزار و ۸۹۲ نفر از مردم و ثبت ۴۷ هزار و ۹۸ اهدای خون در جایگاه دوم قرار دارد‌.

سومین مرکز اهدای خون در رتبه بندی آمارها، مرکز اهدای خون تهرانپارس در منطقه ۴ تهران می باشد که با ثبت ۴۱ هزار و ۸۵۱ مراجعه و اهدای خون ۳۲ هزار و ۹۸۱ نفری توانسته آمار خوبی را به جای بگذارد.

مرکز اهدای خون شهرری در منطقه ۲۰ با مراجعه ۳۵ هزار و ۷۸۹ نفری و ثبت ۳۰ هزار و ۲۱۴ اهدای خون، چهارمین مرکز اهدای خون استان تهران در رتبه بندی آمارها و مشارکت های مردم برای انجام این کار ارزشمند و انسان‌ دوستانه است.

تیمهای سیار اهدای خون نیز در یک سال گذشته توانستند میزبان ۳۳ هزار و ۸۰۱ شهروند تهرانی در مجموعه های مختلف باشند که ۲۴ هزار و ۶۷۷ نفر از آنها موفق به اهدای خون شدند تا جایگاه پنجم در رتبه بندی آمارهای اهدای خون به تیم های سیار تعلق بگیرد.

در ادامه این جدول، مراکز اهدای خون پیروزی، ورامین، شهریار، صدر، مترو امام خمینی(ره)، نارمک، شهرقدس، رباط کریم، ابوذر و چیذر از نظر شاخص های آماری در جایگاه‌های ششم تا پانزدهم قرار گرفتند.

در ادامه بررسی عملکرد انتقال خون استان تهران می توان به همراهی استاندار تهران و فرمانداران شهرستان های تابعه اشاره کرد که در کمک به توسعه مراکز اهدای خون در سطح پایتخت، گام‌های موثری برداشته شد؛ به نحوی که احداث مراکز اهدای خون در شهرستان های پاکدشت، پردیس و شهر جدید پرند در دستور کار قرار گرفته است.

اعضای دولت سیزدهم نیز در سطح معاونین رئیس جمهور، وزرا و استاندار تهران در طول یک سال گذشته، به جمع اهداکنندگان خون پیوستند؛ به نحوی که برخی دولتمردان در مرکز اهدای خون وصال حاضر شدند و تعداد بیشتری در محل استقرار تیم سیار اهدای خون در دفتر هیات دولت، نام خود را به عنوان نجات دهندگان بیماران نیازمند به خون ثبت کردند.

گفتنی است تقدیر آیت الله رئیسی ریاست  جمهوری در چهل و هشتمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون از کارکنان این سازمان، یکی از اتفاقات ویژه برای مجموعه ای بود که به عنوان سازمان حیاتی نظام سلامت در پدافند غیرعامل کشور به دستاوردهای بزرگ و در استاندارد جهانی دست یافته است.

البته در دوره جدید مدیریت شهری تهران و با حمایت اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران نیز در مسیر توسعه مراکز اهدای خون اتفاقات خوبی رخ داد و بازگشایی مراکز اهدای خون ابوذر در منطقه ۱۷ و چیذر در منطقه یک تهران از نمونه های این همراهی بود.

انتقال خون استان تهران در حوزه مسائل فنی نیز با افزایش الزامات مربوط به استقرار بانک خون مراکز درمانی، افزایش بازدید از بانک خون مراکز درمانی، افزایش جلسات کمیته های بیمارستانی، کاهش میزان ضایعات هنگام تولید فرآورده، افزایش میزان توزیع خون و فرآورده های نسبت به درخواست های بیمارستانی، افزایش دستگاه‌های غربالگری و گروه بندی که منجر به افزایش سرعت جوابدهی نتایج آزمایشات مربوطه شده است و همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی ایمونوهماتولوژی برای سایر استان‌ها، اقدامات مطلوبی را در دستور کار قرار داده است.

بنابراین گزارش و در بخش تولید محتواهای تبلیغی و تبیینی برای دعوت و ترغیب مردم به انجام این کار انسان دوستانه، کارهای زیادی صورت گرفت که راه اندازی پویش های مختلف با همکاری وزارت ورزش، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل سلامت، جمعیت هلال احمر استان تهران و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی  بخشی از تلاش‌های میدانی در یک سال گذشته بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات