۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۷۱۸۰۴۵
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی:

حکم ارتداد سلمان رشدی، حکم حقیقی الهی است

حکم ارتداد سلمان رشدی، حکم حقیقی الهی است
نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم بیانیه امام راحل مبنی بر حکم اعدام سلمان رشدی را مایه بیداری جهان اسلام و انسجام و اتصال مسلمانان در حفظ و حراست از کیان اسلام و شخصیت مکرم پیامبر اعظم دانست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم در نشست علمی بررسی فقهی حکم ارتداد سلمان رشدی که در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با گلایه از جامعه حوزوی گفت: در دانشگاه حداقل یک واحد به نام امام شناسی وجود دارد اما ما در حوزه علمیه در همین مقدار هم وصایا و منشور و دیگر کتاب های امام راحل را مطالعه و به عنوان واحد درسی نگنجانده ایم.

لزوم توجه به آثار امام راحل

وی افزود: کتاب های به یادگار مانده از امام راحل گنجینه بزرگی برای متخصصین فن و هم برای قشرهای متوسط جامعه است که با قلم و بیان خود محاسبات جهان را بهم ریخت، این شخصیت شجاع، ایثارگر، فیلسوف، عارف و فقیه در تمام زمینه ها موفق بود و آنچه از اقتدار و سربلندی شعیه در جهان امروز داریم از همت و شجاعت و اخلاص امام خمینی (ره) است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه آثار امام خمینی (ره) یک گنجینه بزرگ است، ابراز کرد: پژوهشگران باید نسبت به این آثار امام راحل توجه کنند و پژوهش هایی را در خصوص موضوعات مطرح شده در آثار امام آغاز کنند.

دشمن با آیات شیطانی به دنبال دوقطبی سازی میان مسلمانان بود

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح این نکته که نیروهای اصیل انقلابی و دلسوزان نظام باید امام شناسی دوباره داشته باشند، اظهار کرد: برای استمرار نظام اسلامی باید به ابعاد شخصیتی، سیاسی و اجتماعی و حتی علمی امام عظیم الشأن نگاه جامع داشته باشیم که رهبری معظم نیز همیشه در سخنانشان به این نکته اشاره داشته و یادی از امام راحل دارند.

حکم ارتداد سلمان رشدی، عامل وحدت شیعه و سنی

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی اردهالی حکم قتل سلمان رشدی را نمونه ای از رشادت و شجاعت امام راحل در دفاع از اسلام و مسلمین دانست و خاطرنشان کرد: امام عزیز با پیام و بیانیه خود در رابطه با کتاب آیات شیطانی و سلمان رشدی ملعون جهان را بیدار و توده های مردم را در دفاع از کیان اسلام و دفاع از دین و رسول خدا به هم متصل و منسجم کردند.

وی ادامه داد: دشمنان با این خط شکنی به دنبال این بودند که به جهان اسلام وانمود کنند شیعه اعتقادی به رسول خدا (ص) ندارد که در نتیجه دو قطبی سازی در جهان اسلام بین اهل سنت و تشیع به وجود بیاورند که امام با بیان بیانیه تاریخی خود این هدف را به چالش کشید و بین اهل سنت و شیعه پیوند ایجاد کرد.

دشمن با آیات شیطانی به دنبال دوقطبی سازی میان مسلمانان بود

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مسلمان تحمل شنیدن اهانت به مقدساتشان را ندارند، تصریح کرد: مسلمانان به کسی اجازه توهین و سبّ به حضرت نبی اکرم (ص) را  در هر مکان و زمانی را نخواهند داد و این فرمان حضرت امام روح الله در قرن 15 قمری یک فتوای شجاعانه ای از امام راحل بود و این فرمان یک نوع انشاء فرمان حکم خدا بود.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی اردهالی ادامه داد: این فرمان یک حکم حقیقی الهی بود که توسط شارع و خاتم انبیاء انشاء شده است و با توجه به پشتوانه روایی و قرآن این دستور از طرف خدا صادر شده است و امام برای اجرای این حکم الهی تشویق کردند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حکم قتل سلمان رشدی را به پشتوانه آیات و روایات برشمرد و با قرائت چندین آیه و روایت اظهار کرد: با توجه به سوره توبه، کار سلمان رشدی ایذاء رسول خدا بود که وعده عذاب عظیم و الیم داده شده است.

دشمن با آیات شیطانی به دنبال دوقطبی سازی میان مسلمانان بود

امام جمعه مشهد‌ اردهال ادامه داد: دلیل انشاء ترویج حکم امام راحل هم از باب اذیتی است که نسبت به رسول خدا واقع شده و از سوی دیگر محاربه با رسول الله (ص) است و محارب تنها به شمشیرکشیدن نیست بلکه محارب می تواند دامنه توسعه تعریفی داشته باشد حتی اگر با ساختن مسجدی اعلان جنگ با رسول خدا (ص) باشد این را خود خدا برنمی تابد و دستور به خراب کردن آن داده است و کتاب آیات شیطانی نیز نوعی تقابل برای تقلیل شخصیت و تحقیر و تمسخر آقا رسول الله (ص) است.

مصداق محاربه

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی اردهالی با بیان اینکه شخصیت رسول خدا (ص) بالاتر از دین است، ابراز کرد: سلمان رشدی ملعون با نگارش این کتاب به دنبال تخریب شخصیت و عظمت پیامبر خدا (ص) بود که حرمت و اهمیت شخصیت رسول خدا (ص) بالاتر از دین بوده و مبارزه با رسول خدا (ص) مبارزه با دین اسلام و خود خدا است که عنوان محاربه بر آن صدق خواهد کرد.

وی با توضیح این مطلب که از نظر عقلی نیز باید انتخاب خدا را پاس داشت چرا که در غیر اینصورت با بی احترامی رسول خدا به خود خدا بی حرمتی کرده ایم، یادآور شد: از نظر روایات نیز معصومین علیهم السلام فرمودند هر کسی بشنود شخصی به رسول خدا (ص) اهانت می کند باید دشمنام دهنده را بکشد و نیاز به مراجعه به حاکم نیست و این دست از روایات افزون بر آیات قرآن دلیل بر قتل سبّ النبی است.

دشمن با آیات شیطانی به دنبال دوقطبی سازی میان مسلمانان بود

نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم حکم قتل سلمان رشدی محارب و هتاک به رسول خدا (ص) را عمومی دانست و با بیان اینکه در هر کجا هر مسلمانی بتواند باید آن را اجرا کند، افزود: اگر فردی حتی در آمریکا، اروپا و آفریقا این شخص ملعون را بیابد و توانایی اجرای حکم قتل او را داشته باشد به فرموده رسول خدا (ص) باید این مرتد را به قتل برساند، حتی اگر برای او تبعات داشته باشد؛ باید سابّ النبی را به قتل رساند چرا که حکم الهی است و زمان و مکان بردار نیست.

قتل سابّ النبی از اشتراکات شیعه و سنی

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی گفت: فرمان امام حکم حکومتی براساس مصلحت در یک زمان خاص مثل حکم تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی نیست، همچنین حکم قضایی نیست چرا که اگر حکم قضایی باشد روند دادرسی خواهد داشت و آنچه که محل اجماع علما واقع شده حکم واقعی حقیقی الهی می‌باشد که امام راحل در آن زمان بیان کردند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم حکم ارتداد و قتل سابّ النبی را از اشتراکات شیعه و سنی برشمرد و با قرائت روایات مختلف از کتب شیعه و سنی تصریح کرد: ابوحنیفه و ابن عمر نیز حکم سابّ النبی را قتل می‌دانند، حتی برخی حکم به قتل فوری داده اند و مراجعه به حاکم را نیز لازم نمی دانند.

دشمن با آیات شیطانی به دنبال دوقطبی سازی میان مسلمانان بود

امام جمعه مشهد اردهال افزود: شیخ طوسی، شهید ثانی، صاحب جواهر و دیگر فقهای متقدم، متخر و معاصر شیعه نیز همانند فقهای اهل سنت قتل دشمنام دهنده بر نبی خدا (ص) را جایز و حتی بر شنونده واجب دانسته اند و اجماع محصل و منقول هر دو بر قتل سابّ النبی دلالت دارد.

هدف نویسنده کتاب آیات شیطانی

نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با بیان اینکه سلمان رشدی کیان اسلام را مورد تمسخر، اهانت و یک نوع فساد عمومی بر علیه کیان دین به وجود آورده است، اظهار کرد: نویسنده کتاب آیات شیطانی به قلم خود به دنبال عبور از شخصیت بزرگ نبی مکرم اسلام بود تا با عبور و اهانت و عادی سازی دیگر چیز از دین اسلام باقی نماند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی مباشرین آگاه به سلمان رشدی را نیز مجرم برشمرد و تصریح کرد: اگر به اندازه سلمان رشدی هم معتقد به این بودند که باید ریشه عقاید دینی کنده شود و هم پیامبر اسلام (ص) از آن عظمت و تاثیرگذاری جهان بیفتد، به همان اندازه مجرم هستند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در پایان افزود: امروز نیز اگر کسی همان حرف های سلمان رشدی را به زبان بیاورد شامل حکم رشدی خواهد شد، سلمان رشدی های زمان اگر با این انگیزه به میدان بیایند حکمشان همین خواهد بود.

ارسال نظرات