۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۷۱۸۰۹۱

حزب‌الله در تلاش برای حل پرونده تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور جدید

حزب‌الله در تلاش برای حل پرونده تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور جدید
حزب‌الله هم‌زمان با مدیریت پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی در تلاش برای حل پرونده تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور جدید جهت خروج از بحران سیاسی لبنان است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که در سایه مداخلات خارجی و کارشکنی برخی احزاب داخلی هنوز چشم‌اندازی برای تشکیل دولت یا انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان دیده نمی‌شود، اما حزب‌الله بر اساس یک رویکرد و موضع ثابت تصمیم گرفته است وارد خط پرونده تشکیل دولت جهت خروج از بحران سیاسی کنونی شود و هم‌زمان با مدیریت پرونده مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی، پرونده سیاسی لبنان را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

نمایندگان حزب‌الله در پارلمان و شخص سید «حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش بارها تأکید کرده‌اند که اهمیت تشکیل دولت را دست‌کم نمی‌گیرند اما به‌دنبال نقض قانون اساسی لبنان نیز نیستند، بنابراین حزب‌الله در تلاش است دولتی کامل که قادر به از بین بردن تنش‌های موجود است در لبنان روی کار بیاید، به این ترتیب مقامات حزب‌الله کنار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طرحی را برای فعال‌سازی روند تشکیل کابینه در نظر گرفته‌اند؛ به‌طوری که نه مانع از تشکیل و شروع به کار دولت جدید شوند نه اینکه عجله‌ای برای رونمایی از این کابینه دارند و درواقع تلاش دارند دولتی کارآمد در بازه زمانی مناسب سر کار بیاید.

این درحالی است که برخی مؤلفه‌های سیاسی دیگر همانند جریان مسیحی حزب نیروهای لبنانی به‌ریاست سمیر جعجع مشغول تلاش جدی برای ایجاد خلأ ریاست‌جمهوری و جلوگیری از تشکیل دولت جدید هستند.

زمانی که سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود بر لزوم تشکیل دولت و خروج از بن‌بست سیاسی تأکید کرد به این معناست که حزب‌الله تلاش دارد متحد قدیمی خود یعنی جریان آزاد ملی را برای همکاری جهت پایان دادن به بحران سیاسی تشویق کند. به ویژه اینکه جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل اخیراً اعلام کرد: ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم درصورت پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون و درحالی که نامزدی برای جانشینی او معرفی نشده است، دولت موقت اداره امور را به دست بگیرد.

این جریان اعلام کرد: ما گزینه‌هایی در این خصوص داریم. یکی از گزینه‌هایی که نه ما می‌خواهیم و نه رئیس جمهور، این است که اگر قبل از پایان اکتبر نجیب میقاتی دولت را تشکیل ندهد، میشل عون در کاخ ریاست‌جمهوری بماند و  اگر این کار مغایر با قانون اساسی باشد، مدیریت کشور توسط دولت موقت و واگذار شدن اختیارات رئیس جمهور به این دولت نیز نقض قانون اساسی است.

بنابراین حزب‌الله سعی دارد جریان آزاد ملی را متقاعد کند که همانند «نجیب میقاتی»  نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت و نزدیکان وی به‌سمت ایجاد یک خلل جدید در قانون اساسی نرود.

روزنامه الاخبار به نقل از منابع آگاه از پرونده سیاسی لبنان گزارش داد، همه احزاب لبنانی می‌دانند که اگر دولت جدید لبنان تشکیل نگردد ممکن است جریان آزاد ملی بر اجرای ایده خود مبنی بر ماندن میشل عون در کاخ ریاست‌جمهوری بعد از تاریخ 31 اکتبر اصرار داشته باشد که این مسئله چالش‌های سیاسی جدیدی در سطح لبنان به وجود خواهد آورد، بنابراین جریان آزاد ملی به مخالفان خود از جمله حزب سمیر جعجع و متحدان وی هشدار داده است که اجازه نمی‌دهد آنها از خلأ ریاست‌جمهوری برای روی کار آوردن دولت و رئیس جمهور موردنظر خودشان سوء‌استفاده کنند.

اما در این بین حزب‌الله تلاش دارد جریان آزاد ملی را قانع کند که خلأ ریاست‌جمهوری برای لبنان پایان دنیا نیست و این اتفاق بارها افتاده است، علاوه بر آن خطر ماندن میشل عون در کاخ ریاست‌جمهوری بعد از پایان مهلت مقرر در 31 اکتبر بسیار بیشتر از خالی بودن جای اوست و این موضوع تأثیرات منفی بر عرصه سیاسی کشور خواهد گذاشت و در وهله نخست همه باید جهت انتخاب یک جانشین مناسب برای میشل عون همکاری کنند، به همین منظور قرار است نبیه بری چهارشنبه هفته جاری درباره سازوکار انتخاب رئیس جمهور جدید صحبت کند.

منابع آگاه لبنانی به روزنامه الجمهوریه اعلام کردند که این سخنرانی نبیه بری اهمیت بالایی در شرایط بحرانی لبنان دارد و شامل نقشه راهی برای خروج از بن‌بست سیاسی است، بنابراین همه لبنانی‌ها جدا از گرایش و فرقه‌های سیاسی خود باید برای پایان دادن به این شرایط متشنج با یکدیگر همکاری کنند.

از سوی دیگر روزنامه اللواء گزارش داد که بعد از آخرین دیدار میان میشل عون و نجیب میقاتی برخی واسطه‌ها وارد خط تشکیل دولت شده‌اند، از جمله حزب‌الله که در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دوطرف است و احتمالاً در سایه این تلاش‌ها طی دو روز آینده دیدار جدیدی میان عون و میقاتی برگزار گردد.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات