۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۷۱۸۱۶۴
حجت الاسلام روانبخش در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

موفقیت‌های دولت سیزدهم ناکارآمدی غرب‌گرایی را نشان می‌دهد

موفقیت‌های دولت سیزدهم ناکارآمدی غرب‌گرایی را نشان می‌دهد
استاد حوزه علمیه گفت: دولت فعلی به انقلاب، رهبری و مردم ارادت دارد و برای همین موفقیت آن، ضعف عمیق جریان غرب‌گرا را بیش از پیش برای مردم عیان می‌کند.

اشاره: دولت سیزدهم تفاوت عمده‌ای با تمام دولت‌های سابق دارد و آن استفاده از تمام جناح‌ها در دستگاه مدیریتی با قاطبه مدیران انقلابی است. آقای رئیسی در عمل نشان داد که توانایی خوبی در مدیریت کشور دارد. هرچند مطابق معمول هر دولت و حکمرانی، دارای ضعف‌های اندکی است؛ اما در مجموع بررسی، نتایج قابل قبول و عالی در مدیریت قوه مجریه شاهد بودیم که می‌تواند روز به روز پیشرفت کند. طبیعی است که مردم منتظر اعمال سریع سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه معیشت هستند؛ اما این مهم، نیازمند صبر و حوصله است که قطعاً در ریل جدید اقتصادی دولت سیزدهم، شاهد ترمیم و ارتقای وضعیت معیشتی مردم خواهیم بود.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به سراغ حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) رفت تا پیرامون عملکرد و دستاوردهای یکساله دولت سیزدهم، گفت‌وگو کند.

رسا ـ عملکرد یک‌ساله دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه تفاوت هایی با دولت‌های سابق داشت؟

اگر بخواهیم کارآمدی یک دولت را بسنجیم که موفق بوده یا نبوده است، یک فرمولی وجود دارد و آن فرمول در همه جا کاربرد دارد. فرمول این است که میزان دست یابی به اهداف با توجه به امکانات و موانع موجود باید بررسی شود. برای مثال اهداف آن دولت را باید دید، امکاناتی را که در اختیار داشته در مقابل موانع روبروی آن را بررسی کرد. در آن زمان متوجه می‌شویم که آن دولت تا چه اندازه کارآمدی دارد، به همین جهت به این سادگی نمی‌توان گفت که دولت در طول یکسال گذشته کارآمد بوده یا نبوده است.

وقتی بررسی کنیم، کشور و دولتی که آقای رئیسی یک سال پیش تحویل گرفت، امکانات و موانعی که دارد را در نظر بگیریم با توجه به همه اینها می‌توان گفت دولت موفقی بوده است. باید ملاحظه داشته باشیم که کشور هشت سال در دست جریان غرب گرا و لیبرال مسلک‌ها بوده که تمام ذخائر این کشور را صفر کرده بودند. نامه‌های خودشان وجود دارد که آقای نوبخت امضا کرده بود که هیچ چیز در خزانه باقی نمانده و همه چیز هزینه شده است.

از طرفی دولت قبلی با افزایش حقوق‌ها انتظاراتی در کارمندها و هیئت علمی‌ها نیز ایجاد کرده بودند. آن‌ها انبارهای غلات و کالاها را نیز تقریباً صفر کرده بودند. آقای رئیسی کشور را در چنین فضایی تحویل گرفت. از طرفی تحریم همچنان وجود داشت. علی رغم تلاش شش ساله‌ای که دولت آقای روحانی می‌خواست تحریم‌ها را با مذاکره با غربی‌ها برطرف کند؛ اما به نتیجه‌ای نرسید و تحریم‌ها همچنان سرجایش بود.

تحریم نفتی، تحریم بانک‌های کشور و بانک مرکزی، تحریم سازمان‌ها و مراکز اقتصادی همچنان در دولت آقای رئیسی وجود داشت. از طرفی وقتی دولت آقای روحانی سر کار آمد تا آبدارچی سازمان‌ها را در سراسر کشور تغییر دادند. آن‌ها افرادی که از جریان فکری آنها بودند، در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور حاکم کرده بودند.

از طرفی اینها فضای فکری و فرهنگی کشور را هم تحت تأثیر قرار داده بودند. رفتارهای فرهنگی مردم با حرکت‌های این جریان در طول هشت سال اخیر تغییر کرده است که نمونه‌های آن را در خیابان می‌بینیم. از طرفی نقدینگی قریب به 5 هزار میلیارد را می‌بینید. وقتی این مشکلات را لحاظ کنید، در حقیقت آقای رئیسی یک زمین شخم زده سوخته‌ای را تحویل گرفته است و تا کنون کشور را با صبر و حوصله جلو برده است.

با توجه به همه این مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد و از طرفی نیروی کافی برای جایگزینی مدیرانی که حاکم هستند، نداشته یا نشناخته؛ اما با همه این‌ها عملکرد مثبتی دارد. الحمدلله با سفرهایی که دولت سیزدهم در یک سال انجام داده است؛ توانسته ارتباط با مردم را حفظ کند. دولتمردان در صحنه‌های مختلف مانند سیل، زلزله، توفان و ... حضور به موقع دارد.

دولت سیزدهم سیاست خارجی موفقی دارد و کار را به رفع تحریم‌ها با مذاکرات صرف منحصر نکرده است. البته مذاکرات برای رفع تحریم‌ها یک گوشه کار است و این کار را نیز دنبال می‌کنند که هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده. عمده کار دولت متمرکز بر ایجاد ارتباطی شده است که با کشورهای همسایه یا کشورهای مستقل دیگری که در شرق هستند تقویت گردد تا موجب یک بعد از خنثی سازی تحریم‌ها شود.

ارتباط دولت سیزدهم با کشورهایی مثل چین، روسیه و هند و کشورهای منطقه مانند عراق، ترکیه، افغانستان و ... کار بسیار مثبتی بوده است. مراودات اقتصادی ایران با کشورهای مختلف یا انعقاد قراردادهای اقتصادی مانند پیمان شانگ‌های که ایران به تازگی بدان پیوسته، یا احیای اکو تأثیر بسزایی در روند سیاست خارجی داشته است. این‌ها قدم‌های مثبتی هستند که دولت سیزدهم عملاً برای خنثی سازی تحریم‌ها برداشت.

ما امروز در شرایطی هستیم که کشورهای اروپایی با چند ماه جنگ میان روسیه و اوکراین و محدود شدن صادرات گاز روسیه به اروپا در سه چهار ماه اخیر، شاهد کمبود مواد غذایی و انرژی در کشورهای اروپایی تأثیر بسیار زیادی گذاشته است. در حالی که اروپایی‌ها از سوی کشورهای دیگر تحریم نیستند؛ اما شاهد هستید که اروپایی‌ها امروز در چه وضعی قرار دارند. آن‌ها امروز در زمینه انرژی به ذغال سنگ و چوب روی آوردند. از طرفی اروپایی‌ها در بحث مواد غذایی خودشان به حشرات مختلف و غذاهای کپک زده در سبد غذایی خود روی آورده‌اند و می‌گویند استفاده از این‌ها دیگر مانعی ندارد و سمی نیست.

قابل توجه است که وقتی اروپا در چند ماه به این وضعیت دچار شده است؛ اما جمهوری اسلامی ایران بعد از 43 سال الحمدلله هرگز با وجود فشار تحریم، به چنین شرایطی دچار نشد. می‌توانیم بگوییم آقای رئیسی با تلاش پیگیر خود در تمام این مدت به رغم فشارهای موجود، موفق عمل کرده است.

ما در عرصه فرهنگی گلایه داریم. دولت در عرصه بهداشت و درمان و مهار کرونا موفق بوده است؛ اما گلایه این است که چرا عزمی از دولت در مباحث فرهنگی دیده نمی‌شود. مشکلات فرهنگی کشور، باید حل بشود. ما از آقای رئیسی این انتظار را داریم وقتی که جلسه سران قوا برای رفع و حل مشکلات تشکیل می‌شود، مسأله فرهنگی که مهم‌ترین دغدغه رهبر انقلاب و اصل انقلاب است را در اولویت قرار بدهند.

مسؤولان نباید بگذارند که زمام امور از دست رها شود و کار به جایی برسد که دیگر نتوان مسائل فرهنگی را جمع کرد. سازماندهی فضای مجازی و قانونمند کردن اینترنت، رسیدگی به مباحث فکری و اعتقادی جامعه که در معرض خطر واقع شده، نیازمند چاره‌ای است که دولت در این زمینه تا کنون موفقیت چشم گیری نداشته است؛ اما می‌توانیم بگوییم که الحمدلله در عرصه‌های دیگر موفق بوده‌اند.

رسا ـ دولت در طول یک‌سال گذشته نزدیک به 31 سفر استانی انجام داده است، پیشنهادات و توصیه‌های شما برای به سرانجام رسیدن مصوبات و تداوم خدمات دولت در این سفرها که سبب امیدآفرینی در جامعه شده است، چیست؟

باید بعد از سفرهای استانی بررسی شود آیا افرادی که در این استان مسؤولیت دارند توان حل مشکلات را دارند یا خیر؟ مدیرانی که توان حل مشکل یا انگیزه حل مشکل را ندارند و افراد انقلابی نیستند و جزو ابواب جمعی انقلابیون تلقی نشوند، قاعدتاً نمی‌خواهند دولت موفق شود و می‌خواهند دولت به زمین بخورد. باید برای آنها فکری کرد و هر استانی که رفته‌اند این موضوع را پیگیری کنند.

معضلات فکری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان را بررسی کرده‌اند؛ اما این مشکلات برای حل شدن نیازمند نیروی انسانی است و خود به خود حل نمی‌شود. باید مطالعه کرد که آیا ظرفیت نیروی انسانی که در این استان مدیر هستند، توانایی یا انگیزه حل این مشکل را دارند یا نه؟ و اگر ندارند، این افراد باید به سرعت تغییر کنند.

هنوز دخالت برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران به رغم نهی حضرت آقا انجام می‌شود. باید از این مدیران ضعیف، ناتوان و بی‌عرضه که از طریق این نمایندگان مجلس بر دولت تحمیل می‌شود، جلوگیری کرد. اگر هم چنین کاری می‌شود، اعلام کنند که مردم آن منطقه بدانند فشار نماینده باعث نصب این مدیر بی‌عرضه شده است تا دیگر در دوره بعد به او رأی ندهند و اجازه ندهند آدم‌های ضعیف و ناتوان با فشار نمایندگان سر کار بیایند.

بعد از آنکه مدیران لایق برای حل مشکلات بر سر کار آمدند، باید تلاش شود استان مقداری از امکاناتی که لازم دارد و در استان قابل تأمین است را تأمین کنند و مقداری که از بیرون باید کمک شود. سپس با توجه به اولویت آن استان‌ها تلاش شود که سریع‌تر به وعده‌ها عمل کنند که یکی از آن مشکلات و اولویت‌ها معضل مسکن است.

مسکن زمین می‌خواهد و بانک‌ها علاوه بر آن باید با ارائه تسهیلات و ... کمک کنند. باید در هر استانی کار سریع‌تر شروع شود. یک سال از دولت رفت و سه سال دیگر چشم بر هم زدنی می‌گذرد. خوشبختانه حال که مشکلات هر استانی مشخص شده است، باید سریع‌تر برای حل آن نظارت و کمک کنند تا به فعلیت برسد.

رسا ـ هدف رسانه‌های بیگانه و اصلاح طلب از تخریب و سیاه نمایی که علیه دولت سیزدهم می‌کنند چیست؟ چه تفاوتی میان دولت سیزدهم و دولت قبل وجود دارد که ما شاهد حجم انبوهی از تخریب‌ها علیه دولت هستیم؟

تفاوت اصلی این است که این دولت برخاسته از مردم و دارای نگاه انقلابی است. در واقع این دولت به خاطر روحیه انقلابی، مردمی و خدمت‌گزاری که دارد مورد عنایت ویژه‌تر از سوی رهبر انقلاب نیز قرار دارد. به دلیل وجود همین روحیات نشان می‌دهد که بیشتر تکیه خود را به شعار ما می‌توانیم دارد. دولت قبل دولتی بود که اتکای بیشتر او به غرب بود. دولت تدبیر و امید بیشتر غرب گرا بود تا دولت مردمی، مستقل و همراه با شعار ما می‌توانیم. بیشتر شعار دولت آقای روحانی ما نمی‌توانیم و دیگران می‌توانند بود.

اگر این دولت موفق شود، عملاً تفکر غرب گرایانه داخل کشور آسیب می‌بیند. اگر این جریان غرب گرا در داخل آسیب ببینند، عملاً منافع خود غربی‌ها در منطقه به خطر می‌افتد. با موفق شدن دولت سیزدهم قدرت آن بر منطقه نیز اثر خواهد گذاشت و عناصر منطقه‌ای آمریکا و غرب نیز تضعیف خواهند شد.

بنابراین تقویت و موفقیت این دولت موجب شکست جریان غرب گرا می‌شود. به تبع مردم خواهند فهمید وقتی که مدیران دولت عوض شده‌اند و اگر کشور رشد و پیشرفتی دارد، به مدیریت‌ها ارتباط پیدا می‌کند. با موفقیت دولت سیزدهم، مدیریت غرب گرا به کلی زیر سؤال می‌رود و در نتیجه می‌تواند خود را در انتخابات نشان بدهد. غرب عملاً تضعیف خواهد شد و برای همین غربی‌ها تلاش می‌کنند تمام موفقیت‌های این دولت انقلابی را ضعیف نشان بدهند.

البته قابل توجه است که این رسانه‌ها، ضعف‌های دولت قبل را نیز موفقیت جلوه می‌دادند. عمده هدف غربی‌ها این است که به‌خاطر دلبستگی و دلدادگی دولت سیزدهم به اسلام و ارزش‌های اسلامی، موفقیت این دولت را موجب تقویت اسلام می‌دانند و تلاش می‌کنند چوب لای چرخ آن بگذارند تا با تبلیغات گسترده و منفی دولت را از چشم مردم بیندازند.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات