۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۱۸۲۲۸
یادداشت؛

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آنچه رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کرده است، تبیین چشم‌اندازهای آینده و توصیه‌ درباره آینده انقلاب اسلامی در هفت موضوع مهم و کاربردی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه ای است که با قلم مقام معظم رهبری و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۹۷ به جامعه ابلاغ شد تا علاوه بر نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان یک نقشه راه برای رسیدن به چشم اندازهای اسلامی عمل کند.

تبیین چشم‌اندازهای آینده و توصیه‌ درباره آینده انقلاب اسلامی در هفت موضوع علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی مورد تاکید بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته است و اگرچه مخاطب این بیانیه امت اسلامی است؛ اما هسته اصلی مخاطبان در این بیانیه را جوانان تشکیل داده‌اند و این مهم تا جایی پیش می‌رود که بعدها رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات به تشکیل یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی توصیه می‌کند.

دلیل اصلی بروز و ظهورِ توجه به جوانان، دورانی است که پشت سر گذاشته‌ایم و دورانی است که در حال آغازش هستیم و کل جریان انقلاب در این چهل سال توانسته است خود را تثبیت کند و بعد از تثبیت، زمانِ «بُروز مجدد انقلاب اسلامی» است و بناست که تاریخ بشریت یک‌بار دیگر پوست‌اندازی کند.

جشن ۵۷، جشن یک قیام و جشن «مقلب‌القلوبی» خداوند بود و جشن آغاز یک عصر توحیدی؛ اما در بهمن ۹۷ بنا است تا جشن «تثبیت انقلاب» گرفته شود. در آن زمان، انقلاب تثبیت شد و باید جشن «ثَبِّت قُلوبنا علی دینِک» گرفته شود.

امروز روز بُروز جوان تربیت‌شده‌ انقلاب است؛ چراکه نتیجه انقلاب در تربیت یک نسل هر چه بوده، بنا است محصول کار به تماشا بنشیند و تماشای محصول یعنی سپردن مسئولیت و کار به دست آن نسل؛ نسلی که با انقلاب تربیت‌ شده است.

م/ نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب بسیار مهم و راهبردی است و بدون استفاده از ظرفیت‌های آن کشور راه پیشرفت را طی نخواهد کرد. رهبری به‌خوبی و ظرافت کامل به نقش مهم جوانان در پیشبرد اهداف جامعه اشاره‌ و جوانان را مهم‌ترین سرمایه کشور معرفی کرده است تا با حضور تأثیرگذار جوان در نظام مدیریتی کشور تحول شگرفی در تمام عرصه‌ها به وجود آید.

آنچه از کلیات بیانیه گام دوم انقلاب مشخص است بخش اعظم بار دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی بر دوش جوانان است و آن‌ها هستند که باید شانه زیر بار مسئولیت‌ها در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های اخلاقی و معنویت و عدالت داده و انقلاب را به آرمان‌های خود نزدیک کنند. از همین رو درک و فهم آنچه در این بیانیه از جوانان خواسته ‌شده و تأمل بر آن‌ها همراه با تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیکی برای تک‌تک وظایف مهم است.

آنچه رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کرده است، چشم امید برای تحقق بیانیه گام دوم خصوصاً به جوانان است، وظایفی است که رهبر انقلاب بر عهده جوانان گذاشته‌اند؛ البته قطعاً این موارد فقط به عهده جوانان نیست و همه کنشگران انقلاب اسلامی و در همه سطوح بایستی برای تحقق آن‌ها تلاش کنند.

برخی از مواردی که در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده است عبارتند از: دور کردن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران، جهاد برای ساختن ایران اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی، صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی و عظمت آن، جلوگیری از سلطه دوباره‌ی قلدران جهان بر کشور، تلاش برای استقرار عدالت و همچنین تلاش برای کاهش فاصله بین بایدها و واقعیت‌ها، رفع محرومیت، درس گرفتن از گذشته، بهره‌برداری از دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب، ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور، تلاش برای بسط اخلاق معنویت در کشور.

م/ نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

شاخصه‌های جوانان گام دوم انقلاب

طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، جوانان برای انجام مسئولیت بزرگ و وظایف محوله در راستای اجرای بیانیه گام دوم باید شاخصه هایی داشته باشند و در صورت داشتن چنین شاخصه‌هایی است که اجرای بیانیه گام دوم توسط جوان ممکن خواهد شد.

 این شاخص‌ها عبارت‌اند از: مؤمن و انقلابی، دانا و کاردان، پرانگیزه، مسئولیت‌پذیر، آماده تلاش جهادی، سرعت عمل و ابتکار، دارای روحیه و نگاه انقلابی، در میدان و پای‌کار، محقق و اندیشمند.

مقام معظم رهبری در میان ویژگی‌های ذکر شده در بالا ۵ ویژگی را از بقیه شاخصه ها مهم‌تر دانسته و همواره در سخنرانی‌های خود این ویژگی ها را بیان می‌کنند. این ویژگی ها عبارتند از:

تقوای الهی

مهم‌ترین ویژگی که جوان باید به آن دست یابد تقواست باوجوداین صفت در جوان، او بزرگ‌ترین سرمایه را برای رسیدن به موفقیت‌های دنیوی و اخروی خواهد داشت.

تحصیل علم

تحصیل علم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است که جوانان باید به دنبال آن باشند. رهبری در این‌باره می‌فرمایند: جوان‌ها امروز باید سه نکته را دنبال کنند؛ یکی از این سه نکته تحصیل علم است عزیزان من! از تحصیل علم ذره‌ای فروگذار نکنید و آن را قدر بدانید. علم می‌تواند، زندگی شخصی شمارا، ملت شما و جهان را به شکل مطلوب بسازد همان‌طور که می‌تواند جهان را ویران کند.

م/ نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

بصیرت داشتن

سومی ویژگی جوان مؤمن و انقلابی، بصیرت داشتن و آگاهی داشتن نسبت به مسائل سیاسی داخل و خارج کشور است. این موضوع با توجه به پیچیده‌تر شدن اوضاع در جهان ضرورتی مضاعف پیدا می‌کند ضرورتی که شاید در ابتدای انقلاب کمتر احساس می‌شد.

نقش‌آفرینی در عرصه‌های موردنیاز کشور

جوان مؤمن و انقلابی نسبت به عرصه‌های گوناگون کشور احساس مسئولیت دارد و خود را نسبت به اوضاع و اتفاقات کشور بی‌تفاوت نمی‌بیند. در این رابطه رهبری به دو مقوله مهم «عمل به‌اندازه و عمل به هنگام» اشاره می‌کنند؛ البته باید توجه داشت که رفتارها و اعمال انقلابی و مؤمنانه نیز باید در چارچوب کشور انجام گیرد و بروز حرکتی به‌دوراز این موازین صحیح نخواهد بود و رهبر انقلاب نیز در مواردی نسبت به این موضوع تذکراتی به جوانان انقلابی داده‌اند که موردتوجه و اهتمام آنان قرارگرفته است.

ورزش کردن و اهل ورزش بودن

یکی از توصیه‌های همیشگی ایشان به جوانان ورزش کردن و حفظ آمادگی جسمانی است؛ چراکه ایشان در این خصوص می‌فرمایند: اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوانان چه می‌خواهید؟ خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش.[1]

 

[1] . بیانات در دیدار جمعی از جوانان، ۱۳۷۷/۰۲/۷.

ارسال نظرات