۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۷۱۷۸۰۴
وزیر کشور مطرح کرد؛

دولت سیزدهم؛ حامی اشتغال آفرینان روستایی

دولت سیزدهم؛ حامی اشتغال آفرینان روستایی
وحیدی با اشاره به ظرفیت روستا در اشتغال زایی و بازگشت روستائیان به زادگاه خود گفت: دولت سیزدهم به دنبال توسعه و پیشرفت روستاها است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دکتر احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز در اختتامیه همایش حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل گری که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، گفت: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که باید در قالب بیانیه گام دوم اجرا شود ابعاد مختلفی دارد اما ما در این الگو به دنبال موضوع تعالی انسانی هستیم.

وی افزود: تعالی و سرمایه انسانی موضوع محوری الگوی رشد در دولت آیت الله رئیسی است یعنی اگر همه کاری انجام بدهیم اما انسان متعالی پرورش ندهیم با مکاتب غربی تفاوتی نخواهد داشت.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در این الگوی اقتصادی چه چیزهایی مبنا قرار می دهیم، ابراز کرد: برای حوزه اقتصاد در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بایستی الگوی مختص به خود داشته باشیم که یکی از حوزه های جدی مورد توجه روستاها هستند.

وحیدی با تشریح این نکته که چرا باید روستاها را توسعه داد، تصریح کرد: نتیجه خالی شدن روستاها و هجرت به شهرها به لحاظ مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ضرر خواهد بود و خالی شدن روستاها یعنی از بین بردن اصالت ها، لذا به دنبال نقطه کلیدی و محوری در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یعنی توسعه روستاها در دولت سیزدهم هستیم.

وزیر کشور دولت سیزدهم با اشاره به اینکه وضعیت میزان رشد جمعیت کشور در سطح انتظار نیست، خاطرنشان کرد: در بین کشورهای جهان اسلام و کشورهای همسایه پایین ترین سطح جمعیتی قرار داریم و بهترین فضا برای حل این مسئله روستا است.

وی ادامه داد: تحول روستا مسئله بسیار کلیدی است و از اول انقلاب نیز دولت های انقلابی دنبال تحقق این مسیر بوده اند اما به رغم همه سرمایه گذاری ها آنچه دنبالش بودیم محقق نشده و یکی از اهداف اینگونه نشست ها رسیدن به پاسخ این مشکل و ارائه راهکارهای لازم است و دولت سیزدهم نیز حامی روستائیان و اشتغال آفرینان روستا خواهد بود.

وحیدی ارائه ایده های نخبگان روستایی را کلیدی برشمرد و اظهار کرد: یکی از کارکردهای مهم این قرارگاه باید شناسایی مستمر ایده های نخبگان روستایی و سپس با ارزیابی به دنبال توسعه آنها باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه باید زمینه بازگشت به روستا را تامین کنیم، اظهار کرد: وقتی از بازگشت سخن می گوییم یعنی باید نگاه صحیحی به حکمرانی روستا بیندازیم و زمینه اشتغال و کار آفرینی در روستا را فراهم کنیم تا جمعیت مهاجر دوباره به روستاهای خود برگردند و تحول آفرین باشند.

وی تحول فرهنگی را مبنای تحول اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: احساس نشاط، امید و معنویت زیرساخت مباحث اقتصادی است که باید در این راستا از ظرفیت حوزه علمیه و فضای معنوی جامعه بهرمند شد، امروز جلوه های جدیدی از حضور روحانیت در صحنه های اجتماعی بروز و ظهور می کند که می تواند بسیار کارگشا باشد.

وزیر کشور با اشاره به پیگیری مشکلات روستاها و دهیاران ابراز کرد: در هفته دولت طرح های بسیاری در روستاها به نفع مردم افتتاح خواهد شد، اصل و سخن مهم ایجاد یک حکمرانی روستایی و تسهیل گری در برطرف کردن مشکلات روستا است و دهیاران باید فعال ترین و امین ترین افراد در روستای خود باشند.

ارسال نظرات