۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۷۱۸۳۰۶

اروپا در انتظار وحشتناک‌ترین زمستان تاریخ خود قرار دارد

اروپا در انتظار وحشتناک‌ترین زمستان تاریخ خود قرار دارد
شبکه تلویزیونی «تی آر تی» ترکیه در گزارشی از تشدید بحران انرژی در غرب اعلام کرده اروپا در انتظار وحشتناک‌ترین زمستان تاریخ خود قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بحران انرژی در اروپا و آمریکا همچنان داغ‌ترین موضوع رسانه‌های بین‌المللی است. بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و حتی مقامات غربی بر این باورند که وضعیت کنونی، از بحران گذشته و به یک فاجعه تمام عیار و خطرناک تبدیل شده است. بر اساس تحلیل‌ها اوج فاجعه زمانی خواهد بود که زمستان فرا برسد و روسیه شیرهای گاز خود را به روی اروپا ببندد. وابستگی شدید اروپا به گاز روسیه و ناتوانی دولت‌های این قاره در یافتن جایگزین موجب تشدید این بحران شده است. بر اساس آمارهای آژانس انرژی اتحادیه اروپا، ۱۳ کشور اروپایی جهت تامین چیزی میان ۶ تا ۱۰۰ درصد گاز طبیعی خود به روسیه وابسته‌اند. در این میان، ۳کشور مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و مولداوی، ۱۰۰ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کنند و این رقم برای فنلاند، ۹۴ درصد و برای لتونی ۹۳ درصد است. در عین حال آلمان و فرانسه نیز ۴۹ و ۲۴ درصد از نیازهای خود به گاز طبیعی را از روسیه تامین می‌کنند. گفته می‌شود طی ۶ ماه گذشته قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای اروپایی رشدی ۱۰ برابری داشته است.

بر اساس گزارش فرانس ۲۴ قیمت هر مگاوات ساعت برق در قرارداد سال پیش‌رو در آلمان به ۹۹۵ یورو و در فرانسه به ۱۱۰۰ یورو رسیده یعنی افزایش بیش از ۱۰ برابری نسبت به پارسال. به نوشته نشریه «دی سایت» آلمان، در انگلیس نیز مصرف کنندگان باید از ماه اکتبر(۹ مهر ) ۸۰ درصد بیشتر از قبل برای هزینه برق و گاز بپردازند. نهاد تعیین سقف قیمت انرژی در انگلیس روز جمعه آخرین سقف قیمتی را اعلام کرد که شرکت‌های برق اجازه دارند از مشتریان خود شارژ بگیرند. بر این اساس، خانوارها سالانه به طور متوسط ​​۳۵۴۹ پوند (۴۲۰۵ یورو) برای گرمایش و برق پرداخت خواهند کرد که افزایش ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.این سقف قیمت قرار است دوباره در ژانویه(دی) افزایش یابد- و احتمالاً به بیش از ۴۰۰۰ پوند برسد.

زمستان وحشتناک در راه اروپا

این روزها تیتر بسیاری از رسانه‌های دنیا به ویژه غرب نیز با کلماتی مثل «زمستان تاریک» و «زمستان وحشتناک» نوشته می‌شود. مثلا روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» طرح روی جلد روز یک شنبه خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته: «انگلیس با زمستانی تاریک مواجه خواهد شد.». این رسانه انگلیسی در گزارش خود با هشدار درباره تاثیر بحران انرژی بر فقیرتر شدن میلیون‌ها نفر در انگلیس ادامه داده: «قبوض حامل‌های انرژی، نیمی از درآمد قشر فقیر را به خود اختصاص می‌دهد.»

در این بین شبکه تلویزیونی «تی آر تی» ترکیه نیز در گزارشی اعلام کرده: «وحشتناک‌ترین زمستان تاریخ در راه است...از آنجایی که اروپا با بحران انرژی زمستانی مواجه است، مردم انگلیس در حال آماده شدن برای افزایش چند برابری قبض انرژی داخلی خود از ماه اکتبر(۹ مهر) هستند.»

جانسون: اشک انگلیسی‌ها در خواهد آمد

در انگلیس اوضاع نسبت به سایر کشورهای اروپایی وخیم و برخی نشانه‌های بروز شورش از همین الان در حال نمایان شدن است. مثلا در شهر «گلاسکو» مردم با ریختن به خیابان‌ها قبض‌های برق خود را به آتش کشیده‌اند و ۱۱۸هزار انگلیسی نیز در طوماری اعلام کرده‌اند که قبض خود را پرداخت نخواهند کرد. در برخی از پمپ بنزین‌ها نیز مردم عصبانی از گرانی سوخت به پمپ بنزین‌ها حمله کرده و به آنها آسیب زده‌اند. اوضاع به قدری در این کشور بحرانی است که بوریس جانسون نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس در یادداشتی برای نشریه «دیلی میل» با اذعان به وخامت شرایط اقتصادی در این کشور تلاش کرد روسیه را عامل اصلی بحران و افزایش هزینه‌های زندگی از جمله انرژی در انگلیس جلوه دهد: «هزینه گرم نگه‌داشتن منازل از هم‌اکنون برای اکثریت مردم دلهره‌آور است. بنابراین نباید فراموش کرد که مقصر اصلی بحران انرژی در جهان چه کسی است...در ماه‌های آتی قبوض انرژی اشک بسیاری خانواده‌ها را در انگلیس درخواهد آورد. اما مقصر اصلی ولادیمیر پوتین است که به اوکراین حمله کرده است.»

جانسون با اشاره به بحران اقتصادی در انگلیس پس از آغاز همه‌گیری کرونا در این کشور و سراسر جهان تصریح کرد که اگر چه اقتصاد انگلیس پس از کرونا تحت فشار قرار گرفت و قیمت‌های جهانی بر اثر آن افزایش پیدا کرد اما دولت می‌توانست تا پایان سال این مشکلات را حل کند. به گزارش ایرنا ، جانسون با مقصر دانستن رئیس‌جمهوری روسیه و بحران اوکراین، هیچ مسئولیتی را در قبال وضعیت کنونی اقتصاد انگلیس نپذیرفت و ادامه داد:« این جنگ اوکراین است که برای انگلیسی‌ها هزینه تراشی می‌کند و به همین دلیل است که قبوض انرژی دو برابر خواهد شد.» در این میان خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از اثرات افرایش بهای انرژی بر زندگی مردم انگلیس پیش‌بینی کرد که گرانی انرژی می‌تواند زندگی قشر آسیب‌پذیر انگلیس را با خطر رو‌به‌رو کند.شبکه خبری بی‌بی سی نیز در گزارشی با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادی در انگلیس نوشته است: «هزینه‌های بالای زندگی ناشی از افزایش قیمت انرژی در انگلیس صاحبان کسب و کار را مجبور به بستن درها و تعطیلی مغازه‌های خود کرده است. »

خطر تعطیلی باشگاه‌های انگلیس

در این کشور به نوشته تارنمای روزنامه دیلی میل، در پی اعلام خبر افزایش هزینه‌های انرژی، برخی از باشگاه‌های فوتبال نیز با خطر تعطیلی رو‌به‌رو شده‌اند«دیلی میل» روز شنبه در گزارش خود نوشت:« برخی از باشگاه‌های فوتبال جزیره پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌هایشان چهار برابر شده و مدیران باشگاه‌ها از مالکان آنها می‌خواهند تا به جای جذب بازیکن جدید به فکر پرداخت قبض گاز و دیگر هزینه‌های جاری باشند».«دیلی میل» به نقل از برخی از مدیران باشگاه‌های انگلیس نوشت: «بیم آن می‌رود که اوجگیری هزینه‌های انرژی تنها نوک کوه یخ باشد. بر اساس برنامه اعلام شده افزایش بهای گاز و برق، برخلاف سقف ۸۰ درصد ویژه مصارف خانگی، هزینه انرژی مشاغل و باشگاه‌ها به صورت نامحدود قابل افزایش است.»به نوشته این روزنامه انگلیسی، باشگاه «فارست‌گرین» که قبض انرژی فصل پیش آنها حدود ۹۰ هزار پوند بوده، پیش‌بینی کرده که با وجود تامین برق مصرفی باشگاه از پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، هزینه انرژی این باشگاه در فصل آتی سه برابر شود.

اسکاتلند پوشیده از زباله

بحران اقتصادی و اعتصاب کارگران اسکاتلند را نیز به شدت از خود متاثر کرده است. بر اساس گزارش «یورونیوز» بسیاری از شهرهای این کشور در نهمین روز اعتصاب رفتگران با انبوهی از زباله‌ پوشیده شده است. بر اساس این گزارش یک مقام بهداشتی اسکاتلند روز شنبه هشدار داد که تجمیع زباله‌ها در خیابان‌های ادینبورگ سلامت و ایمنی مردم را تهدید می‌کند. اعتصاب کارکنان حمل زباله در اسکاتلند در اعتراض به پایین بودن دستمزدها که از ۱۸ اوت(۲۷ مرداد) آغاز شده، قرار است تا روز سه‌شنبه ۳۰ اوت(۸ شهریور) ادامه داشته باشد.خیابان‌های پایتخت اسکاتلند در حالی از زباله پوشیده شده است که فستیوال فرینگ و دیگر فستیوال‌های هنری بین‌المللی در این شهر در جریان است.بر اساس اعلام اتحادیه کارگری یونیت، دستمزد کارکنان حمل زباله در این کشور نسبت به کشورهای همسایه پایین‌تر است.

استفاده مردم فرانسه از چوب

در فرانسه نیز به دنبال گران شدن سوخت و بحران انرژی در اروپا، تمایل مردم این کشور به استفاده از شومینه با سوخت چوب افزایش پیدا کرده است. به گزارش رسانه‌های فرانسوی تقاضا برای چوب و هیزم برای استفاده برای سوخت در این کشور به شدت افزایش پیدا کرده است.همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که درخواست برای خرید خاک اره و استفاده از آن برای سوخت نیز به شدت زیاد شده است.براساس گزارش ترس از کمبود انرژی، مصرف کنندگان را به سوی چوب کشانده و موجب شده تا مردم پیش از فرارسیدن فصل زمستان اقدام به انبار چوب کنند.از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که به خاطر قطع شدن گاز روسیه و کمبود سوخت، از سال ۲۰۲۳ قیمت برق رکود جدیدی به ثبت خواهد رساند و به ازای هر مگاوات ساعت به یکهزار و ۷۵ یورو خواهد رسید.

بدهی آب و برق ۲۰ میلیون خانوار آمریکایی

در آمریکا نیز داده‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ میلیون خانوار آمریکایی در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی، از پرداخت‌های آب و برق عقب مانده‌اند و این نگرانی‌ها را برانگیخته است که قطعی برق انبوهی پیش رو است. محرک اصلی بدهی آب و برق افزایش قیمت انرژی است. به گفته وزارت کار این کشور، هزینه گاز طبیعی در ماه جولای(تیر) نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۵ درصد افزایش داشته است.

منبع:‌ روزنامه کیهان

انتهای پیام/

ارسال نظرات