۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۷۱۸۲۳۶

بمب باران شهر "انرگودار" در حومه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه توسط اوکراین

بمب باران شهر
در آستانه مأموریت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهر "انرگودار" در حومه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شب گذشته به‌مدت یک ساعت زیر آتش توپخانه ارتش اوکراین قرار گرفت و پدافند روسیه نیز یک پهپاد کامیکازه اوکراینی را در آسمان این نیروگاه سرنگون کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که تقریباً 190 روز از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، در محافل کارشناسی کشورهای غربی، با وجود حمایت همه‌جانبه سیاسی، مالی و نظامی غرب جمعی از کی‌یف، به‌تدریج تردیدها در خصوص امکان شکست دادن روسیه در این مناقشه افزایش یافته است.

نشریه آمریکایی "نشنال اینترست" (The National Interest) در مقاله‌ای با عنوان «پیروزی غرب در مناقشه بر سر اوکراین غیرممکن است» چنین نتیجه‌گیری شده است که کشورهای غربی نمی‌توانند مانع از پیشبرد عملیات نظامی روسیه برای محافظت از دونباس تا رسیدن به پیروزی شوند. به‌نوشته این مجله، نتیجه این مناقشه هرچه باشد، در هر صورت، غرب برنده آن نیست. دستیابی به یک پیروزی قاطع در اوکراین رؤیایی غیرواقعی است و ارزش خطرات و هزینه‌های دستیابی به آن را ندارد، حتی اگر حمایت غرب از اوکراین افزایش قابل‌توجهی یابد، این امر روسیه را متوقف نخواهد کرد.

در این مقاله یادآوری شده است که طولانی شدن درگیری‌های نظامی در اوکراین که شدیداً از سوی غرب هدایت می‌شود تا توان نظامی روسیه تا جای ممکن تضعیف شود، در وهله نخست به خود اوکراین و مردم این کشور آسیب می‌رساند. به‌خلاف آنچه گفته می‌شود، هرچه این جنگ طولانی‌تر شود، موقعیت کی‌یف در مذاکرات احتمالی آینده با مسکو بدتر خواهد شد، علاوه بر این، ادامه کمک نظامی غرب به ارتش اوکراین، روسیه را برای گسترش جغرافیای عملیات نظامی خود در عمق خاک این کشور بیشتر تحریک خواهد کرد و این موضوعی است که بارها از سوی مقامات مسکو نیز هشدار داده شده است.

این روزنامه نوشته است: همچنین درک این واقعیت بسیار مهم است که کشورهای غربی در یک "جنگ نیابتی" علیه روسیه عملاً از اوکراین استفاده می‌کنند و به‌خلاف ادعای آنها، اهمیتی برای سرنوشت مردم این کشور قائل نیستند، بنابراین هرگونه توافق درباره صلح باید نه‌تنها شامل مذاکرات بین روسیه و اوکراین، بلکه توافقات بین مسکو و غرب باشد، برای اینکه در واقع علت آغاز مناقشه پیرامون اوکراین سیاست تهاجمی کشورهای غربی و عدم توجه آنها به نگرانی‌های امنیتی روسیه بود.

در این مقاله همچنین یادآوری شده است، سیستم ضدجاسوسی روسیه همواره مشکلی حل‌نشده برای کارشناسان غربی بوده است و تقریباً تمامی هشدارها و پیش‌بینی‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نادرست از آب درآمده و محقق نشده است. در خصوص مناقشه اوکراین نیز سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص برنامه‌های کرملین در جریان جنگ مرتکب اشتباه شدند و تصمیمات اتخاذشده توسط رهبری ایالات متحده مبتنی بر داده‌های تأییدنشده و نظریات احتمالی است که در نهایت واشنگتن آنها را آن‌گونه که برای خودش راحت و قابل درک بود تجزیه و تحلیل کرد که با واقعیات رخ‌داده فاصله دارد.

در این بین رسانه‌ها و سیاستمداران غربی نیز به‌راستی به شهروندان کشورهای خود دروغ گفته و "تهدید" از جانب روسیه را بزرگنمایی کرده‌اند و کار اطلاعاتی توهم‌آمیز، جانبدارانه و غیرواقع‌بینانه از روند تحولات اوکراین انجام شده است.

مفسر این نشریه در پایان نوشته است: اکنون وقت آن رسیده است که مقامات واشنگتن به‌نوبه خود دروغ و تبلیغات علیه روسیه را کنار بگذارند و گناه خود در آغاز این مناقشه را بپذیرند و تلاش کنند این درگیری هرچه سریعتر پایان یابد.

دبیرکل سازمان ملل: تسلیحات هسته‌ای باید به تاریخ بپیوندند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه اعلام کرد که جامعه جهانی باید برای همیشه از آزمایش سلاح‌های هسته‌ای خودداری کند و این نوع تسلیحات باید دیگر در تاریخ ثبت شوند.

گوترش به‌مناسبت امروز، 29 آگوست (7 شهریور ماه) ـ روز جهانی مبارزه با آزمایشات هسته‌ای در بیانیه‌ای تأکید کرد: «جهان ما به‌اندازه کافی در گروی وجود سلاح‌های هسته‌ای نزد قدرتهای بزرگ بوده است و دیگر مشخص شده است که این تجهیزات مرگبار پیروزی و امنیت را تضمین نخواهد کرد و تنها نتیجه استفاده از آنها نابودی بشریت است. بیایید اطمینان حاصل کنیم که آزمایش [سلاح‌های هسته‌ای] برای همیشه به پایان خواهد رسید و یک بار و برای همیشه تسلیحات هسته‌ای را به‌عنوان یک پدیده تاریخی ثبت کنیم.»

تعداد مجروحان گلوله‌باران شهر انرگودار به 9 نفر افزایش یافت

یوگنی بالیتسکی، رئیس اداره منطقه زاپوروژیه صبح امروز، دوشنبه اعلام کرد که در جریان گلوله‌باران شب گذشته شهر "انرگودار" توسط نیروهای مسلح اوکراین 9 نفر از ساکنان این شهر مجروح شدند که پزشکان برای نجات جان دو نفر از آنها در حال مبارزه هستند.

بالیتسکی یادآور شد که گلوله‌باران یک منطقه مسکونی پرجمعیت انرگودار از سوی نیروهای نئونازی اوکراینی در حدود ساعت 22:00 یکشنبه آغاز شد که به‌مدت یک ساعت طول کشید. چندین حمله هدفمند به ساختمان‌های مسکونی وارد شد و در نتیجه این حمله، 5 انفجار ثبت شد، گلوله‌ها به چند ساختمان مسکونی اصابت کردند و 15 خودرو به آتش کشیده شد.

نشست عملیاتی در اداره منطقه زاپوروژیه فوراً به‌منظور از بین بردن پیامدهای حملات هوایی به این شهر برگزار شد و حمایت و کمک‌های لازم به تمامی خانواده‌های آسیب‌دیده ارائه خواهد شد.

گلوله‌باران هدفمند نیروهای اوکراینی به‌سمت زیرساختارهای غیرنظامی شهر انرگودار با استفاده از توپ‌های هویتزر M-777ارسال‌شده از سوی ایالات متحده آمریکا انجام شده است.

ارتش روسیه یک پهپاد کامیکازه ارتش اوکراین را در آسمان نیروگاه زاپوروژیه سرنگون کرد

دفتر مطبوعاتی اداره نظامی ـ غیرنظامی شهر انرگودار در منطقه زاپوروژیه شب گذشته گزارش داد که پدافند هوایی نیروهای مسلح روسیه یک پهپاد کامیکازه تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین را بر فراز نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه سرنگون کرد.

طبق این اطلاعات، مسیر پرواز این هواپیمای بدون خلبان نشان داده است که هدف آن تأسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای مصرف‌شده این نیروگاه بود. این پهپاد به‌روی سقف یک ساختمان اداری نیروگاه اتمی سقوط کرد. این حادثه خوشبختانه هیچ گونه خسارت زیرساختاری و تلفات انسانی نداشته است.

ارسال نظرات