۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۷۱۷۹۴۸

شورای امنیت سازمان ملل به شرکت مجازی زلنسکی در نشست شورای امنیت رای داد

شورای امنیت سازمان ملل به شرکت مجازی زلنسکی در نشست شورای امنیت رای داد
۵۸ کشور جهان، یعنی کمتر از یک سوم اعضای سازمان ملل از بیانیه مشترک ضدروسی درباره درگیری‌های نظامی در اوکراین حمایت کردند که در آن از سیاست مسکو در این رابطه انتقاد شده و خواستار توقف فوری اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات پنتاگون اعلام کردند که تحویل برخی از انواع تسلیحات گنجانده شده در بسته کمک نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین ممکن است از یک تا سه سال طول بکشد.

"کالین کول" معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی بامداد امروز، پنج شنبه در یک کنفرانس خبری در این باره توضیح داد: در خصوص تسلیحاتی در نظر گرفته شده در بسته جدید کمک نظامی باید بگویم که صحبت بر سر سیستم‌هایی است که قرارداد و تولید آنها ماه‌ها طول کشیده و ارسال آنها به اوکراین، در برخی موارد از یک، دو یا سه سال طول خواهد کشید.

این مقام پنتاگون یادآور شد که تحویل هواپیماهای جنگی به اوکراین نیز همچنان یک گزینه است و پنتاگون در حال بررسی ارائه این مسئله است، ولی این طرح هنوز مورد تایید قرار نگرفته و تصمیم نهایی درباره آن اتخاذ نشده است.

معاون وزیر دفاع آمریکا افزود: ما انتظار داریم که نیروهای مسلح اوکراینی بتوانند ظرف چند سال به طور کامل به سلاح‌های استاندارد ناتو روی بیاورند، در حالی که اوکراین احتمالاً سیستم‌های تولید خود را نیز خواهد داشت.

این مقام پنتاگون یادآور شد، بسته جدید حدود 2.9 میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین از سوی ایالات متحده، واقعاً هدف ارائه نیازهای ارتش اوکراین در میان مدت و بلندمدت را دنبال کرده و این مسئله ارتباطی به درگیری‌های امروز، فردا یا هفته آینده ندارد. کال تاکید کرد که صحبت بر سر  توانایی اوکراین برای دفاع از خود است و رسیدن به این هدف ممکن است چندین سال طول بکشد.

به گفته وی، پنتاگون تامین موشک‌های هدایت شونده GMLRSبرای نظامیان اوکراینی را بالاترین اولویت می‌داند، زیرا واشنگتن امیدوار است با کمک آنها سرعت آزادسازی مناطق اشغال شده توسط نیروهای روسی را کاهش دهد.

این توضیحات به این دلیل داده شد که روز چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بسته کمک نظامی بزرگی را برای اوکراین اعلام کرد. کاخ سفید توضیح داد که بر اساس برآوردهای تقریبی، مبلغ این کمک نظامی به 2.9 میلیارد دلار می رسد.

پیش از این سخنگوی وزارت دفاع فاش کرده بود که ایالات متحده از سال 2014 به این طرف، بیش از 15.5 میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است.

مقامات مسکو بارها یادآور شدند که کشورهای غربی، به‌خصوص ایالات متحده، با ارسال انواع تسلیحات نظامی به اوکراین، در واقع همدست و حامی جنایات مقامات کی‌یف علیه مردم  غیرنظامی در این کشور هستند.

چند روز قبل، سرهنگ بازنشسته داگلاس "مک گرگور"، مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا ابراز عقیده کرد که ایالات متحده به مدت 10 سال به اوکراین سلاح ارسال کرده و این کشور را علیه روسیه تحریک کرده است و بدین ترتیب مقامات واشنگتن در وخامت وضعیت کنونی در منطقه دونباس سهیم هستند و موضع گیری آنها در قبال حوادث اوکراین جای تعجب دارد.

حدود یک سوم اعضای سازمان ملل از بیانیه مشترک ضدروسی درباره اوضاع اوکراین حمایت کردند

بیانیه مشترک ضد روسیه در خصوص درگیری نظامی در اوکراین که بامداد امروز منتشر شد، مورد حمایت 58 کشور سازمان ملل متحد قرار گرفت که کمتر از یک سوم کل کشورهایی که سازمان جهانی را تشکیل می دهند.

سرگئی کیسلیتسا، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل، متن این سند را برای خبرنگاران در مقر این سازمان جهانی خواند و کشورهایی که از این بیانیه حمایت کردند، را نام برد. این سند حاوی انتقاداتی از اقدامات روسیه است و خواستار توقف فوری درگیری‌های نظامی از سوی روسیه است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، گرجستان، ترکیه، سوئیس و چندین کشور آسیایی و آمریکای لاتین از جمله 58 کشوری هستند که از این بیانیه حمایت کردند. اعضای سازمان ملل در مجموع شامل 193 کشور است.

پولیانسکی: عرضه جدید تسلیحات به کی‌یف وضعیت میدان جنگ را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل صبح امروز، پنجشنبه این را اعلام کرد که تحویل جدید  تسلیحات غربی به ارتش اوکراین وضعیت را از لحاظ چگونگی درگیری نظامی تغییر نخواهد داد، بلکه تنها منجر به افزایش تلفات در میان غیرنظامیان خواهد شد.

این دیپلمات افزود: «این وضعیت در میدان نبرد تغییر چندانی نمی دهد، البته کار را برای ما، به ویژه برای غیرنظامیان کمی دشوارتر میکند، برای اینکه همانطور که می دانید، ایالات متحده سیستم های توپخانه و موشکی به اوکراین می دهد که قادر به دست یابی به مناطقی هستند که قبلاً در دسترس قرار نداشتند و این به معنای تلفات بیشتر در میان مردم غیرنظامی، حوادث و تحریکات بیشتر است.»

پولیانسکی تاکید کرد: «با این وجود، عملیات ویژه نظامی طبق برنامه پیش خواهد رفت. ما تمامی امکانات و زمان مورد نیاز خود را در اختیار داریم. و تلاش خواهیم کرد تا حد امکان از حفظ جان پرسنل نظامی و مردم غیرنظامی اطمینان حاصل کنیم.»

شورای امنیت سازمان ملل به شرکت مجازی زلنسکی در نشست شورای امنیت رای داد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به شرکت مجازی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نشست شورای امنیت این سازمان رای داد. رای گیری عصر روز گذشته انجام شد.

ژانگ جون، نماینده دائم چین و رئیس شورای امنیت در ماه آگوست در این باره توضیح داد: «ما پیشنهادی از سوی نمایندگی دائم اوکراین برای دعوت از رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در نشست شورای امنیت از طریق لینک ویدیویی دریافت کردیم و این رای گیری به این دلیل برگزار شد.»

روسیه به این موضوع رای مخالف و چین به آن رای ممتنع داد. بقیه کشورهای عضو شورای امنیت از مشارکت مجازی رهبر اوکراین حمایت کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که زلنسکی این نشست را تا پایان پیگیری کرده و بعد از سخنان خود آن را ترک نکند. نبنزیا گفت: بطور کلی روسیه با مشارکت مجازی زلنسکی در این نشست مخالف است. طرف روسی معتقد است که مشارکت باید حضوری باشد، یعنی شخص در سالن شورای امنیت حضور فیزیکی داشته باشد.

آمریکا تاکنون بیش از 15.5 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است

بر اساس بیانیه کتبی شب گذشته که از سوی پت رایدر، سخنگوی پنتاگون منتشر شد، ایالات متحده از سال 2014 به اینطرف، بیش از 15.5 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است.

روز چهارشنبه مشخص شد که اوکراین 3 میلیارد دلار کمک بلاعوض از ایالات متحده دریافت کرده است.

در این رابطه کالین کال، معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور سیاسی یادآور شد که تحویل برخی از انواع تسلیحات گنجانده شده در بسته کمک نظامی جدید به اوکراین ممکن است از یک تا سه سال طول بکشد. به گفته وی، این امر به دلیل این واقعیت است که انواع خاصی از سلاح‌ها در حال تولید هستند.

کنگره آمریکا از تصمیم بایدن برای اختصاص تقریباً 3 میلیارد دلار به اوکراین انتقاد کرد

لورن بوبرت، عضو مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از حزب جمهوری خواه روز چهارشنبه با انتشار پستی در حساب توییتری خود، از بسته جدید کمک نظامی کاخ سفید به اوکراین به شدت انتقاد کرد.

این مقام کنگره نوشت: «ما میلیاردها دلار به اوکراین می‌فرستیم. ولی آمریکایی‌ها در ازای آن چه چیزی دریافت خواهند کرد؟ تنها افزایش مالیات برای این پرداخت‌ها.»

روز چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بسته کمک نظامی بزرگی را برای اوکراین اعلام کرد. کاخ سفید توضیح داد که بر اساس برآوردهای تقریبی، میزان این کمک نظامی بالغ بر 2.9 میلیارد دلار است.

علاوه بر این، روز گذشته دنیس اشمیگال نخست وزیر اوکراین نیز این مسئله تأیید شد و اشاره کرد که بودجه دولتی اوکراین حدود 3 میلیارد دلار کمک بلاعوض از طرف ایالات متحده دریافت کرده است.

دیدگاه کاخ سفید درباره ادعای اوکراین برای بازگرداندن کریمه "به هر طریق ممکن"

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه، در تفسیر سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر اینکه کی‌یف قصد دارد شبه جزیره کریمه را "به هر طریقی که شده" بازگرداند، اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به اوکراین اجازه می‌دهد تا به طور مستقل در خصوص عملیات نظامی و اولویت‌های مورد نظرش تصمیم گیری کند.

کربی گفت: «من فکر می کنم ما به دولت زلنسکی و نیروهای مسلح اوکراین این فرصت را خواهیم داد تا در خصوص وظایف و برنامه‌های نظامی خود تصمیم گیری لازم را گرفته و تا جایی که آمادگی داشته باشند درباره اولویتهای خود صحبت کنند.»

این مقام کاخ سفید همچنین گفت که ایالات متحده تا زمانی که نیاز باشد از اوکراین حمایت خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که این کمک‌ها به موفقیت ارتش اوکراین در میدان نبرد منجر شود.

زلنسکی یک روز قبل و در جریان دومین اجلاس "سکوی کریمه"، اعلام کرد که کی‌یف شبه جزیره کریمه را "به هر طریقی" بازپس خواهد گرفت. وی همچنین در گفتگو با خبرنگاران گفت که اوکراین حاضر به برقراری آتش بس با روسیه نیست.

بوریس جانسون مخالف انجام مذاکرات بین اوکراین و روسیه است

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر مستعفی انگلیس، در جریان سفر روز چهارشنبه خود به کی‌یف اعلام کرد که اکنون تلاش برای بهبود روابط با روسیه غیرممکن است.

جانسون افزود: «نمی‌دانم مردم اوکراین در شرایط کنونی چگونه می‌توانند با روسیه مذاکره کنند!».

وی همچنین گفت که همه کشورها اکنون باید با هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط با روسیه مقابله کرده و اجازه آن را ندهند.

علاوه بر این، جانسون روسیه را با خرسی مقایسه کرد که "در حال خوردن پای شماست".

 واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه یادآور شد که روسیه همچنان روی حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق مذاکره حساب باز کرده است. با این حال، پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته بود که مذاکرات با مسکو تنها پس از خروج نیروهای روسی از سرزمین‌های تحت اشغال این کشور امکان پذیر خواهد بود.

زلنسکی از پاسخ مستقیم به سئوالی درباره استقلال اوکراین طفره رفت

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی انگلیس به مناسبت روز استقلال اوکراین، با توجه به از دست دادن بخشی از این سرزمین و از دست دادن مناطقی از خاک اوکراین و دیگر عوامل، از دادن پاسخ مستقیم به پرسش میزان استقلال اوکراین خودداری کرد. زلنسکی در پاسخ به این سئوال گفت: «ما تا آنجایی که در شرایط فعلی ممکن است، مستقل هستیم.»

به عقیده برخی کارشناسان تاریخی، با توجه به واقعیت‌های امروزی غیرممکن است که بتوان اوکراین را کشوری مستقل نامید، چرا که در حال حاضر حوزه‌های سودآور اقتصاد اوکراین به نوعی تحت کنترل کشورهای خارجی قرار دارند و به همین دلیل نیازی به صحبت درباره استقلال این کشور نیست.

چند روز قبل، روزنامه دی ولت آلمان نیز در یک تحلیل یادآور شد که اوکراین در حقیقت از سوی رهبران ایالات متحده، آلمان و فرانسه کنترل شده و زلنسکی به دلیل نیاز مبرم به کمک‌های غرب، هرچه از سوی آنها دیکته می‌شود، انجام می‌دهد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل: غرب نمی‌تواند مانع از شکست کی‌یف شود

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، در نشست شورای امنیت یادآور شد که کشورهای غرب جمعی، با وجود همه کمک‌های مالی و نظامی خود، نمی توانند از شکست قریب الوقوع مقامات کی‌یف جلوگیری کنند.

نبنزیا توضیح داد: «این زمان (شکست کی‌یف) نزدیک است، مهم نیست که مقامات اوکراینی و حامیان غربی آن چقدر تلاش کنند. کشورهای غربی با ادامه کمک نظامی و مالی خود به کی‌یف، تنها عذاب دولت اوکراین را طولانی‌تر خواهند کرد.»

نبنزیا یادآور شد که اوکراین به یک دولت "ضد روسیه" تمام عیار تبدیل شده و به سمت "ورشکستگی ایدئولوژیکی کامل" در حرکت است، البته طرف روسی امیدوار است که مردم برادر اوکراین به آزادی دست یافته و بتوانند جامعه‌ای بسازند که بتواند به حقوق همه اقوام ساکن این سرزمین احترام بگذارد.

عدم مخالفت روسیه با حضور دائمی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه زاپوروژیه

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که  از حضور دائمی کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه استقبال خواهد کرد.

واسیلی نبنزیا در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه از حضور دائمی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه حمایت می‌کند، به خبرنگاران گفت: «من متخصص هسته‌ای نیستم. ولی شخصا از چنین اقدامی استقبال خواهم کرد. باید ببینیم طرفین به چه نتیجه‌ای در این رابطه خواهند رسید.»

پیش از این روز چهارشنبه دفتر مطبوعاتی آژانس اعلام کرد که آنها هنوز نمی‌توانند تاریخ دقیق ورود هیئت کارشناسان به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را نام ببرند. در عین حال این سازمان اطمینان داد که آنها در حال رایزنی با دو طرف روسی و اوکراینی برای دسترسی سریع کارشناسان به این تاسیسات هستند.

روسیه همچنان خواهان حل و فصل اوضاع اوکراین از طریق مذاکره است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که درگیری نظامی در اوکراین از طریق مذاکره حل و فصل شود و مسکو همچنان به این روند تمایل دارد.

این دیپلمات در عین حال تاکید کرد که حل و فصل اوضاع از طریق مذاکرات باید به شرط تحقق اهداف و وظایف عملیات ویژه تعیین شده توسط طرف روسی انجام شود.

پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفته بود که مذاکره با مسکو تنها پس از خروج نیروهای روسی از مناطق تحت اشغال آنها امکان پذیر خواهد بود. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی نیز عدم تمایل کی‌یف به بازگشت بر سر میز مذاکره و توافق دیپلماتیک را تایید کرده بود. به گفته وی، در حال حاضر طرف اوکراینی دلیلی برای از سرگیری مذاکرات صلح با مسکو ندارد.

دیپلمات روس: غرب در جنایات کی‌یف علیه مردم غیرنظامی همدست است

نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل به این واقعیت اشاره کرد که کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، با ارسال مداوم تسلیحات نظامی، در واقع همدست و حامی جنایات مقامات کی‌یف علیه مردم غیرنظامی هستند.

واسیلی نبنزیا گفت: «نیروهای مسلح اوکراین عمداً زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه دونباس را تخریب می‌کنند، آنها حتی به شهرهایی که تا همین اواخر تحت کنترل آنها بودند، مانند لیسیچانسک، رحم نمی‌کنند و مردم ساکن آنها را هدف قرار میدهند. و متاسفانه شرکای غربی سابق ما، به جای محکوم کردن جنایات ارتش اوکراین، انواع سلاح های جدیدتری را به آنها عرضه می کنند تا نیروهای مسلح اوکراینی به مناطقی دسترسی داشته باشند که قبلاً برد تسلیحات آنها نمی‌توانست به آنجا برسد. بنابراین، آنها در جنایات علیه مردم غیرنظامی شریک هستند.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که مردم روسیه و اوکراین حمایت غرب از رژیم کی‌یف در قتل غیرنظامیان را فراموش نخواهند کرد.

بورل از کشورهای اروپایی خواست تنها به پایان درگیری در اوکراین فکر نکند

جوزپ بورل، مسئول اصلی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورهای اروپایی نه تنها باید به دنبال راه‌هایی برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی فعلی در اوکراین باشند، بلکه باید از درگیری‌های جدید نیز جلوگیری کنند.

بورل گفت: در بلندمدت، این سئوال نیز وجود دارد که چگونه می‌توانیم نه تنها به این درگیری پایان دهیم، بلکه از شروع یک درگیری جدید در چند ماه یا چند سال آینده نیز جلوگیری کنیم. این شامل سؤالات مهمی در مورد چگونگی توانمندسازی اوکراین برای دفاع از خود و همچنین موضوع تضمین های امنیتی برای این کشور است که باید به آنها پاسخ داده شود.»

وی همچنین افزود که اتحادیه اروپا ظاهراً باید برای امنیت خود هزینه لازم را بپردازد و ماه‌های آینده برای اروپایی ها دشوار خواهد بود.

پیش از این، بورل گفته بود که اتحادیه اروپا در حال گفتگو درباره ایجاد ماموریتی به منظور آموزش نظامی سربازان اوکراینی است. به گفته وی، این ماموریت نه در خاک اوکراین، بلکه در یک کشور همسایه خواهد بود.

این مقام اروپایی ابراز عقیده کرده بود که اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین به این زودی پایان نخواهد یافت.

مدویدوف: روسیه نتوانست با این واقعیت کنار بیاید که ناتو در اوکراین مستقر شود

دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز چهارشنبه در خصوص دلایل آغاز جنگ در اوکراین اعلام کرد که روسیه نتوانست با این واقعیت کنار بیاید که ناتو در خاک اوکراین مستقر خواهد شد.

این مقام روس تاکید کرد: «ما نمی توانیم با این واقعیت کنار بیاییم که پیمان آتلانتیک شمالی در اوکراین حضور نظامی داشته باشد و برخی از رهبران آنها به ناگهان تصمیم بگیرند که برای مثال به بخشی از سرزمین ما، یعنی شبه جزیره کریمه حمله کنند.»

وی یادآور شد که روسیه با آغاز عملیات، در واقع اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حمله کشورهای غربی به این کشور را انجام داده است.

ارسال نظرات