۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۷۱۸۳۰۷

راه‌اندازی هیأتی ویژه کودکان در یزد و برنامه آن برای اربعین حسینی

راه‌اندازی هیأتی ویژه کودکان در یزد و برنامه آن برای اربعین حسینی
هیأت شباب‌الحسن(ع) یزد که یک هیأت تخصصی در حوزه کودک است، امسال بناست در کنار مسجد سهله یک موکب ویژه کودکان راه‌اندازی کند. این موکب از ۱۸ تا ۲۳ شهریورماه پذیرای خانواده‌ها و کودکان است و برنامه‌های متعددی برای آنان دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: پیاده‌روی خانوادگی برای زیارت اربعین موضوعی است که در سال‌های اخیر بسیار مرسوم شده و امسال هم باتوجه به شرایط خاص آب‌ و هوایی عراق در این ایام، بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بسیاری از زائران بنا دارند به همراه فرزندان خردسال خود راهی این سفر معنوی شوند. موکب‌ها و خادمان اربعینی نیز تلاش می‌کنند با همین رویکرد برنامه‌های متناسبی را برای کودکان داشته باشند؛ تا جایی که یک موکب امسال بنا دارد تخصصی برای کودکان کار کند.


جشن عید غدیر هیأت شباب‌الحسن(ع) با حضور مداحان سرشناس در میدان امیر چخماق یزد

راه‌اندازی هیأتی ویژه کودکان در یزد

این موکب از دل یک هیأت در استان یزد به نام شباب‌الحسن(ع) بیرون آمده است که می‌توان گفت یکی از اولین هیأت‌های تخصصی برای کودکان در کشور است. حجت السلام محمدحسین فردی‌نژاد مسئول این هیأت می‌گوید: «هیأت‌های بسیاری در کشور برای بزرگ‌ترها برنامه دارند و در کنار آن هم برای کودکان در قالب حسینیه کودک یا حسینیه‌ای مجزا برنامه‌هایی پیش‌بینی می‌کنند، اما هیأت ما مستقل برای کودکان دبستانی‌ها با خانواده‌هایشان برنامه دارد.»

برگزاری مجالس ویژه کودکان با محوریت جشن‌ها

هیأت شباب‌الحسن(ع) دو سال است که راه‌اندازی شده و محور اصلی برنامه‌هایش هم حول شادی برای اهل بیت(ع) است. آن‌ها در ۱۲ مناسبت برنامه دارند. ۹ مجلس جشن و ۳ مجلس عزا که برای عزاداری به صورت راه‌اندازی دسته، عرض ارادت می‌کنند. فردی‌نژاد می‌گوید: «در هیأت ما قرآن اول مراسم به صورت همخوانی توسط بچه‌ها انجام می‌شود، سخنرانی چه در مجالس جشن و چه شادی به صورت اجرای نمایش است که بنده به عنوان عمو روحانی و یک دستیار انجام می‌دهیم. مداحی هم توسط بچه‌ها انجام می‌شود و یک مداح از میان بزرگ‌ترها هم دقایقی با بچه‌ها همراهی می‌کند.»


سخنرانی این هیأت به صورت اجرای نمایش است

همه خانواده‌های هیأت، ظاهر مذهبی هم ندارند

مخاطبان و خانواده‌های این هیأت صرفاً از میان مذهبی‌ها نیستند و در زمان برگزاری مجالس می‌توان افرادی را دید که فرضاً چادری نیستند و یا ظاهرهایی دارند که به زعم بسیاری غیرمذهبی شناخته می‌شوند، اما آن‌ها دلداده اهل بیت(ع) هستند و فرزندان خود را به این مجالس می‌آورند تا تربیت دینی داشته باشند. این روحانی می‌گوید: «من در جامعه ایمانی مشعر اشتغال داشتم و پروژه هیأت کودک را دنبال می‌کردم. در این مدت با ۱۳۰۰ مبلغ کودک حدود ۹۳۰ ساعت مصاحبه داشتم که با استفاده از آن تجربیات تصمیم به راه‌اندازی این هیأت در یزد گرفتم. زمانی که به یزد آمدم به ۳۶۰ مدرسه برای تبلیغ رفتم و بذر ابتدایی راه‌اندازی این هیأت را ریختم و بچه‌ها و خانواده‌ها را جذب کردم. البته معتقدم اگر در جایی هیأت است باید آن را تقویت کرد، اما در یزد، هیأت کودک نداشتیم؛ برای همین هیأت جدید تاسیس کردیم.»

برنامه‌های خاص یک هیأت کودکانه در یزد

برنامه‌های این هیأت هم حال و هوای متفاوتی دارد. آن‌ها در هر مجلس به قول خود یک شگفتانه دارند. فردی‌نژاد می‌گوید: «در مراسم جشن میلاد حضرت زینب(س) برای بچه‌های مدافع حرم جشن تولد گرفتیم. در مراسم میلاد حضرت زهرا برای یک مادر شهید گرامیداشت گرفتیم. در مراسم عید غدیر هیأت ما، پویش هدیه اسباب‌بازی با حضور رضا هلالی و محمدحسین پویانفر آغاز شد. در مراسم میلاد امام رضا(ع) از معلم کلاس اول خودم برای الگوسازی میان بچه‌ها تقدیر کردیم. تلاش می‌کنیم محل برگزاری مجالس ما متناسب با حال و هوای کودکان باشد. تا جایی که امکانش باشد و شرایط آب و هوایی اجازه دهد، مجالس ما در پارک است و در غیر این صورت به حسینیه‌ای در امامزاده می‌رویم.»

آرزویی که در میلاد امام حسن(ع) برآورده شد

ایده برپایی یک موکب تخصصی برای کودکان از روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در این هیأت شکل گرفت. زمانی که حجت‌الاسلام فردی‌نژاد پشت بلندگو دعا و آرزو کرد و از امام حسن(ع) به عنوان صاحب پرچم این هیأت خواست که توفیق داشته باشند تا در اربعین برای کودکان موکبی داشته باشند. او می‌گوید: «با هماهنگی مجمع راهبردی مهدویت که با استاد پناهیان در ارتباط هستند، امسال در کنار مسجد سهله و در جوار مسجد صعصعة بن صوحان، فضایی ۳۰۰ متری در اختیار ما قرار می‌گیرد تا برای کودکان برنامه‌هایی داشته باشیم.»

اجرای ۳ برنامه خاص در موکب‌ تخصصی کودکان در اربعین

در این موکب بناست سه نوع برنامه برای کودکان برگزار شود. این طلبه می‌گوید: «۲ برنامه در فضای داخلی موکب است. اول برنامه‌های متداول مانند نقاشی، ارگونومی، کار با قیچی، رنگ‌آمیزی، خمیربازی، دومینو و ... و دومین برنامه هم تدارک ۱۴ نوع بازی کودکانه است. یکی از این بازی‌ها این است که بچه‌ها گونی به تن می‌کنند و توپ‌های ریخته شده روی زمین را جمع می‌کنند. سومین برنامه ما خارج از محیط موکب است که بنا داریم سکویی طراحی کنیم تا بچه‌ها سرودهای مشهور فارسی و عربی را برای زائران بخوانند. بخشی از مخاطبان ما در موکب برای استراحت حاضر می‌شوند، اما بخشی هم در مسیر در حال حرکت هستند که این برنامه را برای این قشر طراح کردیم. سرودهایی مانند عزیزم حسین، نمره عالی، سلام فرمانده، سلام یا مهدی، برخی از آثار ملاباسم کربلایی، محمدحسین پویانفر و آثاری درباره مسجد سهله را در این برنامه خواهیم خواند. استاد پناهیان هر روز صبح‌ها در مسجد سهله سخنرانی دارد که بناست پیش از سخنرانی یا بعد از این برنامه سخنرانی، سرودهای سلام فرمانده و عزیزم حسین توسط بچه‌ها همخوانی شود.»

پذیرایی از کودکان با غذاها و خوراکی‌های کودکانه

در این موکب تخصصی برای کودکان، پذیرایی‌ها هم کودکانه است. پف‌پفی، چوب‌شور و دیگر خوراکی‌های کودکانه در این موکب توزیع می‌شود. دستگاه بستنی هم تدارک دیده شده است تا در داخل موکب‌، از بچه‌های حاضر پذیرایی کنند. فردی‌نژاد می‌گوید: «در این موکب به تمام کودکان هم هدیه خواهیم داد. ۱۰ هزار هدیه تهیه کردیم تا میان کودکان توزیع کنیم. پویش نذر عروسک هم راه‌اندازی کردیم تا خانواده‌ها و خیرین بتوانند کمک‌های نقدی داشته باشند و از محل آن عروسک‌های ارزان قیمت که توسط زنان در شهر بافته شده است، خریداری کنیم و میان کودکان توزیع کنیم.»


مراسم بدرقه موکب اربعین شباب‌الحسن(ع)

بچه‌ها را به اربعین بیاورید

مراسم بدرقه این موکب فردا سه‌شنبه در پارک آزادگان صفاییه برگزار می‌شود و خادمان موکب راهی عراق می‌شوند. در مجموع تاکنون برای برپایی این موکب تنها مادران ۵۰ میلیون تومان طلا داده‌اند. از حجت‌الاسلام فردی‌ می‌پرسم که باتوجه به تجربه‌هایی که دارید توصیه شما به خانواده‌ها برای همراه داشتن بچه‌ها چیست که می‌گوید: «امام حسین(ع) با خانواده به کربلا رفت. در آن زمان، گرمای هوا هم بسیار بود؛ بنابراین باید خانواده‌ را همراه داشت؛ زیرا آثار تربیتی بسیاری دارد. من ۱۱ سال است که با خانواده به اربعین می‌رویم و حتی یک سال فرزند ۳ ماه و نیم همراه داشتم. توصیه‌ام به خانواده‌ها این است که حتماً با فرزند بیایند، اما برای حضور فرزند برنامه‌ریزی کنند. اولاً در خصوص زمان‌بندی سفر و ساعت‌ها دقیق باشند که چه ساعتی به مرز می‌رسند و ... از سوی دیگر برای حضور بچه‌ها هم برنامه داشته باشند تا امکانات لازم برای آن‌ها فراهم باشد.»

اجرای طرح نذر زباله برای درآمدزایی در هیأت

برنامه‌های این هیأت با کمک‌های مردمی اجرایی می‌شود، اما مسئولان هیأت پویشی به نام «بازمان» برای نذر زباله راه‌اندازی کرده‌اند. او می‌گوید: «۵۰ میلیون تومان وام گرفتیم و ۵۰ میلیون تومان نیز خیر کمک کرد که موفق شدیم یک وانت خریداری کنیم. در این پویش خانواده‌ها زباله‌های خشک خود را به هیأت می‌دهند. هیأت با فروش این زباله‌ها درآمدی دارد که هزینه‌هایش را با آن جبران می‌کند. ۳۰ درصد درآمد نیز به خادمان فعال در این زمینه پرداخت می‌شود.»

انتهای پیام/

ارسال نظرات