۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۱۸۳۳۸

تبادل موافقت‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی کشور و حرفه‌ای و دانشگاه تهران

تبادل موافقت‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی کشور و حرفه‌ای و دانشگاه تهران
مراسم رونمایی از 1237 استاندارد مهارتی مشاغل دانش‌بنیان و آئین‌نامه تبادل موافقت‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز در هفته دولت که به نام روز پیشرفت و فناوری نامگذاری شده است، آئین‌نامه تبادل موافقت‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه تهران و همچنین رونمایی از 1237 استاندارد مهارتی مشاغل دانش‌بنیان با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، رئیس دانشگاه تهران و قائم مقام وزیر تعاون در محل این سازمان برگزار شد.

غلامحسین حسینی‌نیا در این مراسم گفت: یکی از اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برقراری عدالت آموزشی و ارتقاء مهارت در بین همه اقشار از جمله دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است. 

وی گفت: اولین اردوی مهارتی دانشگاهی در کشور برای دانشگاه تهران برگزار می‌شود و افراد شرکت‌کننده در این دوره کوتاه‌مدت، مهارت عملی در محیط کارگاه می‌آموزند.

به گفته حسینی‌نیا در حال حاضر 9500 استاندارد آموزش مهارتی در کشور وجود دارد و با توجه به مشاغل دانش بنیان،‌پیش‌بینی می‌شود این استانداردها به 17 هزار مورد برسد.همچنین جمهوری اسلامی تعدادی استاندارد مهارتی را از طریق سازمان بین‌المللی کار به کشورهای دیگر ابلاغ شده است.

در این مراسم همچنین اعلام شد، کردلو فرمانده اشتهارد نیز حضور دارد که شهرستان اشتهارد به اندازه چند ا ستان کشور واحد صنعتی دارد و محل خوبی برای مهارت‌آموزی به دانشجویان به شمار می‌رود.

حسینی‌نیا همچنین گفت: در دنیا دو دسته از کشورها هستند، یک دسته فناوری‌محور و یک‌دسته منبع‌محور هستند که 10 کشور فناوری‌محور در دنیا 75 درصد تولید ناخالص جهان را برعهده دارند و 25 درصد بقیه تولید ناخالص جهان مربوط به 10 کشور منبع‌محور به علاوه 180 کشور دیگر است. بنابراین نقش فناوری و تکنولوژی به وضوح دیده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین با بیان اینکه آموزش مهارت دانش‌بنیان با سایر مهارت‌ها بسیار فرق دارد، گفت: در بخش آموزش دانش‌بنیان همه چیز از صفر باید تولید شود. ایده تبدیل به محصول شود و برای محصول هم باید بازاریابی صورت گیرد و همه اینها به منظور دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

حسینی‌نیا این را هم گفت: کشور ما هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده است که در صنعت موشکی و پهپادی به مرحله صدور فناوری دانش‌بنیان رسیده است.

در این مراسم سیدعلی موسوی جم قائم مقام وزیر کار با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در آموزش بیشترین بازدهی را دارد، گفت: به و یژه اگر سرمایه‌گذاری برای مهارت‌های دانش‌بنیان و آموزش نوین باشد بازدهی بیشتر می‌شود.

وی این را هم گفت:‌ دانشگاه‌های نسل پنجم به آموزش‌های نوین و دانش‌بنیان روی آورده‌اند و تأکید رئیس‌جمهور بر این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

همچنین سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه شعار دانشگاه تهران، جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با محوریت مسئولیت اجتماعی است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای امروز با سازمان فنی و حرفه‌ای هم برای این سازمان و هم برای دانشگاه تهران مفید خواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: اموال و امکانات دراختیار دانشگاه تهران و سازمان فنی و حرفه‌ای هر دو مربو ط به بیت‌المال است و باید از این اموال و امکانات به نفع مردم و به ویژه مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان استفاده کنیم و مسئولیت سنگینی بر دوش ما قرار داده شده است.

وی همچنین از تدوین آئین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید هم‌افزایی داشته باشند و دهکده‌های فناوری و پارک‌های علمی فناوری با همدیگر همکاری کنند که در آن صورت شاهد شکوفایی کشور خواهیم بود.

رئیس دانشگاه تهران این نکته را هم یادآور شد: یکی از انتقادهایی که به دانشگاه‌ها می‌شود این است که آموزش‌ها براساس تئوری و نظری است و فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت می‌شوند، اما با برگزاری دوره‌های مهارتی می‌توان مهارت عملی را به فارغ‌التحصیلان ارائه کرد و از مهاجرت آنها تا حدی جلوگیری کرد.

مقیمی را هم گفت: 2 هزار واحد فناور در دانشگاه تهران با هدف ایجاد مهارت‌های عملی و فناوری به دانشجویان ایجاد شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات