۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۷۱۸۴۵۲
مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه منطقه کاشان:

حجاب و عفاف ریشه الهی دینی دارد

حجاب و عفاف ریشه الهی دینی دارد
اصفهان - حجت الاسلام یوسفی گفت: حجاب در جهان بینی اسلامی ریشه الهی دینی دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن کریم به این امر اشاره و تاکید کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام میثم یوسفی بعد از ظهر امروز در کارگاه آموزشی حجاب و عفاف که در تالار دکتر فخیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، گفت: در منابع مختلف فقهی و روائی به حجاب بعنوان محور اصلی مسائلی که غالب مسائل شرعی به آن گره خورده و جزء وظایف اصلی زن مسلمان است اشاره شده است.

وی افزود: مخالفت با اصل حجاب در واقع مخالفت با اصل دین و شرع است و ما معتقدیم که شهوت از غرائزی است که در وجود انسان برای بقاء نسل و جلب آرامش به ودیعه گذاشته شده است.

حجت الاسلام یوسفی گفت: غرائز جنسی انسان باید در مسیراصلی و درحدود شرعی و قانونی خو د قرار داشته باشد تا دستاورد‌های مثبتی به همراه داشته باشد نه اینکه با گزاره‌هایی همچون تعطیل کردن و یا انحراف و یا سوء استفاده از آن که همه باطل و دور از عقل و شرع و نشأت گرفته از منیت شیطانی و زمینه ساز فساد و هرج ومرج جنسی و دیگر عوارض خطرناک آن در جامعه  هستند روبرو شویم.

وی افزود: بد حجابی نشانه ورود به ورطه بی عفتی و آلوده سازی عمومی است و مفسده انگیزی بی حجابی «ولنگاری وبدپوششی» درجامعه و خانواده فراوان و انکار ناپذیر است و این خود یک انحراف و سوء استفاده جنسی و تجری از حدود و قوانین شرعی و عرفی جامعه محسوب می‌شود.

به گفته وی حجاب در کنار عفاف در معنای خاص آن ویژه زنان است، اما در معنای عام آن مردان را هم شامل می‌شود و یکی از معانی حجاب حجب و حیاء و عفت است، از این رو در یک جامعه اسلامی مردان مسلمان حق ندارند بدون پوشش صحیح در انظار عموم ظاهر شوند.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه منطقه کاشان ادامه داد: حجاب تنها مخصوص زن‌ها نیست مرد‌ها هم باید محجوب باشند و در جامعه بی مبالاتی نکنند.

حجت الاسلام یوسفی گفت: مفسده انگیزی امری صرفا مربوط به یک جنس نمی‌شود بلکه کاملا دو سویه و مرتبط با یکدیگر است، از این رو محدود کردن بحث حجاب و مفهوم گسترده آن صرف زنان نیست و نمی‌تواند ما را به نتیجه مطلوب دینی برساند، چرا که واقع بینی، ظرافت و ژرف نگری در ساختار اجتماعی مبتنی بر عفاف است که این پدیده همواره دو طرفه باید مورد بررسی و اهتمام قرار بگیرد و همانگونه که قرآن همیشه از زنان و مردان می‌خواهد در نگاه کردن و رعایت عفت حریم را رعایت کنند.

وی گفت: در نصوص و فتاوای متعدد هم حرمت نگاه و هم وجوب پوشش بعنوان تکلیفی دو سویه عموما با هدف در امان ماندن همگان از مفسده انگیزی پدیده شوم بدحجابی و بی حیایی زن و مرد در جامعه مطرح شده است.

حجت الاسلام یوسفی ادامه داد: اگر بیشتر روی حجاب زنان تاکید شده است، برای این که زنان بیشتر در معرض آسیب هستند و لطافت روحی و جسمی آن‌ها نیز بیشتر از مردان است و از ذطرفی بطور ذاتی بیشتر از مردان میل به خودنمائی و خود دآرایی دارند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب دراین باره می‌فرماید، اسلام می‌خواهد رشد فکری و علمی و اجتماعی و سیاسی و بالاتر ازدهمه فضیلتی و معنوی زنان به حدداعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری بعنوان یک عضو حد اعلای فایده و ثمر داشته باشد و همه تعالیم اسلام از جمله مسأله حجاب بر همین پایه و اساس است.

حجت الاسلام یوسفی گفت: ضرورت مسأله با حجاب بودن نیازمند پیش زمینه‌ها و مجموعه بینش‌ها و دلایل انتخاب آن است که زن باید قبل از پوشش آن فرا بگیرد و این مطلب بعنوان مجهولات ذهنی و پرسش‌های پنهان و نا گفته بسیاری از بانوان و  همان چیزی است که کمتر به آن توجه شده است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات