۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۱۸۴۷۱

جزئیات مدارک کشف شده از عمارت دونالد ترامپ

جزئیات مدارک کشف شده از عمارت دونالد ترامپ
دادستان فدرال آمریکا اعلام کرد وزارت دادگستری با تفتیش عمارت ترامپ تنها اسناد محدودی را که تحت قانون رازداری بین وکیل و موکل بوده، کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دادستان فدرال آمریکا روز گذشته فاش کرد وزارت دادگستری با تفتیش عمارت ترامپ تنها اسناد محدودی را که تحت قانون رازداری بین وکیل و موکل بوده، کشف کرده است.

با اعلام این خبر از سوی دادستانی، احتمال موافقت با درخواست ترامپ برای انتصاب یک کارشناس ویژه به منظور بررسی دقیق تر پرونده بیشتر می شود اما به نظر می رسد با این شرایط ارائه این درخواست از سوی وکلای ترامپ، دیگر دیر باشد.  

دادستانی اعلام کرد تیم بررسی در حال حاضر کار خود را به اتمام رسانده و وزارت دادگستری در روز سه شنبه موافقت خود را با انتصاب کارشناس ویژه اعلام و اطلاعات مربوطه را به صورت محرمانه ارسال خواهد کرد.  

چند روز پیش دونالد ترامپ از دادگاه عالی فلوریدا خواسته بود تا به طور موقت، اف‌بی‌آی را از بررسی اسنادی که حدود 2 هفته پیش از عمارتش در فلوریدا، کشف کرده، بازدارد و تا زمانی که یک کارشناس ویژه به عنوان طرف سوم این اسناد را بررسی و بازبینی نکرده، اف‌بی‌آی اجازه بررسی آنها را نداشته باشد.

ترامپ همچنین در دادخواست خود برای این دادگاه عالی در منطقه پالم بیچ، درخواست کرد که وزارت دادگستری جزئیات بیشتری را در خصوص اسنادی که از عمارت مارالاگو کشف و ضبط کرده، در اختیار او قرار دهد و از بازرسان نیز خواست هر سندی که خارج از حوزه حکم تفتیش بوده، بازگردانند.

پس از ارائه این درخواست قاضی فدرال «آیلین کانن» از تصمیم خود برای انتصاب کارشناس ویژه به منظور بررسی دقیق تر اسناد کشف شده از عمارت ترامپ خبر داد.

وی همچنین از وزارت دادگستری خواست تا اطلاعات بیشتر و دقیق تری را درباره اسناد کشف شده از عمارت مارالاگو در اختیار وی قرار دهد.

براساس این گزارش، گاهی اوقات یک کارشناس ویژه برای یک پرونده حساس انتخاب می شود تا اسناد کشف شده را بررسی کرده و این اطمینان را بدهند که بازرسان تنها اطلاعات خاصی را بررسی نمی کنند.

ترامپ پیش‌تر در یک پست در شبکه اجتماعی خود اعلام کرد که در پاسخ به بازرسی اف‌بی‌آی از عمارت مارالاگو، به‌زودی اقدامی قانونی را انجام خواهد داد.

ترامپ مدعی شد حقوق قانونی او در سطحی که پیش‌تر بی‌سابقه بوده، مورد تعدی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: اف‌بی‌آی اسنادی را از عمارت مارالاگو برده که تحت حفاظت قانون محرمانه بودن گفتگوها بین وکیل و موکل و نیز تحت حفاظت قانون مصونیت رئیس جمهور و حق قوه مجریه بوده است، و اف‌بی‌آی این حق را نداشته است که اسناد را ببرد.

ترامپ افزود: من محترمانه از اف‌بی‌آی می‌خواهم این اسناد را به سرعت به همان جایی که از آن برده است، بازگرداند، متشکرم.

ترامپ پیش از این نیز با دفاع از خود مدعی شده بود این اسناد را از طبقه‌بندی دولتی خارج کرده است و اف‌بی‌آی هیچ حقی برای بردن آنها نداشته است.

سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز اعلام کرد خطرات احتمالی افشای مفاد اسناد کشف شده از عمارت ترامپ در فلوریدا را بررسی خواهد کرد.

پیشتر مقامات کاخ سفید نگرانی خود را درباره اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده‌ای که ترامپ به عمارتش در فلوریدا برده بود، ابراز کردند.

برخی مقامات فعلی کاخ سفید اظهار کردند اسنادی که ترامپ به عمارتش برده بود می تواند برخی منابع و روش های سرویس اطلاعاتی آمریکا را به طور بالقوه در خطر قرار دهد.

این در حالی است که چند روز پیش وزارت دادگستری آمریکا در استشهادنامه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ مدارکی حاوی منابع اطلاعاتی انسانی محرمانه و بسیار محرمانه را به صورت غیرقانونی نگه داشته است.

در این استشهادنامه یک مأمور مخفی اف‌بی‌آی اظهار کرد: وزارت دادگستری 184 سند شامل اسناد مربوط به اطلاعات دفاعی ملی را در اسناد کشف شده از عمارت ترامپ در فلوریدا شناسایی کرده است.

در اسناد منتشر شده در این استشهادنامه آمده است که شمار زیادی از شاهدان غیرنظامی، از اقدامات ترامپ پس از ترک کاخ سفید آگاهی داشته‌اند و همین موضوع به جریان تحقیقات کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

آرشیو ملی آمریکا پیش تر نیز در نامه‌ای اعلام کرد علاوه بر اسنادی که اف‌بی‌آی حدود 2 هفته پیش از عمارت مارالاگو کشف کرد، این نهاد بیش از 700 صفحه سند طبقه‌بندی شده دیگر را از این عمارت پیدا کرده است.

این نامه همچنین شامل اطلاعات بیشتر درباره نحوه رسیدگی ترامپ به این مدارک و تلاش او برای به تاخیر انداختن دسترسی مقامات فدرال در بررسی این اسناد است.

پلیس فدرال آمریکا حدود 3 هفته پیش حداقل 20 جعبه اسناد با علامت‌های «محرمانه» یا «حساس» را از عمارت ترامپ در فلوریدا خارج کرد.

انتهای پیام/ش

ارسال نظرات