۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۲
کد خبر: ۷۱۸۴۷۲

آرامش نسبی در عراق حاکم است

آرامش نسبی در عراق حاکم است
منابع عراقی اعلام کردند که آرامش نسبی در عراق حاکم است و فقط منطقه سبز در پایتخت عراق شاهد درگیری‌های پراکنده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع عراقی اعلام کردند که آرامش نسبی در عراق حاکم است و درگیری فقط اطراف منطقه سبز در جریان است.

برخی منابع خبری هم از بازگشت آرامش شکننده به منطقه سبز به‌عنوان کانون اصلی ناآرامی‌ها و آشوبگری گروهی از عناصر تندروی وابسته به جریان صدر خبر می‌دهند.

با این حال شبکه الحره وابسته به آمریکا از تقویت حضور عناصر سرایا السلام وابسته به جریان صدر در این منطقه امنیتی بغداد خبر داده است.

با اجرای مقررات منع آمدوشد از ساعت 19 روز دوشنبه در عراق در زمان حاضر بر سراسر عراق جز درگیری‌های پراکنده در منطقه خضراء، آرامش نسبی حکمفرماست.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که 4 راکت به منطقه سبز بغداد به یک مجتمع مسکونی اصابت کرده است. این راکت‌ها به دو منطقه الحبیبه و البلدیات در شرق بغداد شلیک شده‌اند.

یک منبع امنیتی به بغداد الیوم اعلام کرد که درگیری‌ها همچنان در منطقه سبز ادامه دارد و طرفین از انواع سلاح‌ها نظیر آرپی‌جی در این درگیری‌ها استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در زمان حاضر(صبح سه‌شنبه) فقط ورودی‌های منطقه خضراء شاهد درگیری میان نیروهای امنیتی و برخی از طرفداران صدر است که گزارش شده است شب گذشته از این منطقه بیرون انداخته شدند و همچنان برای ورود به منطقه تلاش می‌کنند.

بازگشت آرامش به بصره

شب گذشته نیز جز در منطقه خضراء در مرکز بغداد شهر بصره نیز شاهد درگیری‌های پراکنده بود. هم‌اکنون آرامش به بصره، مهمترین شهر تجاری اقتصادی عراق بازگشت.

این بندر جنوبی عراق طی ساعات اخیر شاهد تحرکات خشونت‌آمیز و برهم‌زننده امنیت از سوی برخی طرفداران مقتدی صدر بود که در زمان حاضر آرامش به آن بازگشته است.

منابع محلی از آرامش در استان‌های جنوبی عراق و فعالیت‌های عادی تجاری خبر می‌دهند.

این درحالی است که ستاد عملیات مشترک عراق از ساعت 19 روز گذشته تا اطلاع ثانوی منع آمدوشد سراسری اعلام کرده است و دبیرخانه هیئت دولت عراق نیز روز سه‌شنبه را تعطیل سراسری اعلام کرده است.

طرفداران جریان الصدر هشتم مرداد در اعتراض به قصد گروه‌های سیاسی شیعه از جمله چهارچوب هماهنگی مبنی بر تشکیل جلسه پارلمان و انتخاب رئیس جمهور و پس از آن انتخاب نخست وزیر، در میدان التحریر تجمع کردند و بعد از تظاهرات به منطقه سبز وارد شدند و از آنجا داخل ساختمان پارلمان و صحن آن شدند و بعد از یک هفته تحصن داخل آن به بیرون از آن منتقل شدند.

این جریان بعد از آنکه نتوانست با فشارها و تهدیدها پارلمان را منحل کند، طرفدارانش را به‌سمت ساختمان دیوان‌عالی عراق هدایت کرد و آن‌ها در برابر این ساختمان تحصن کرده خیمه زدند، با این حال تا این لحظه پارلمان منحل نشده است و قرار است که دادگاه فدرال عراق امروز سه‌شنبه در این باره تصمیم بگیرد.

بیش از 10 ماه از برگزاری انتخابات عراق و تشکیل پارلمان می‌گذرد و طرف‌های سیاسی عراق تاکنون درباره‌ تشکیل دولت جدید به توافق نرسیده‌اند.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات