۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۱۸۴۹۵
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در گفت‌وگو با رسا تأکید کرد؛

اقدام آیت الله حائری توطئه دشمنان را خنثی کرد/ مرجع سازی؛ زنگ خطری برای حوزه

اقدام آیت الله حائری توطئه دشمنان را خنثی کرد/ مرجع سازی؛ زنگ خطری برای حوزه
استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت آیت الله حائری با استعفای خود و کنار رفتن از مرجعیت کار بسیار بزرگی انجام دادند که باید در تاریخ مرجعیت ثبت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به ارزیابی اقدام اخیر حضرت آیت الله سید کاظم حائری در کناره گیری از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب، گفت: کاری که حضرت آیت الله حائری انجام دادند کار بسیار بزرگی بود که باید در تاریخ مرجعیت ثبت شود.

وی افزود: منصب مرجعیت یک اعتبار اجتماعی است و گذشتن از این اعتبار یک خودسازی بسیار بالایی می خواهد که انسان اگر در مرتبه والای توحید نباشد و کنترل کامل برنفس خود نداشته باشد، نمی تواند از تعلقات و اعتبارات دنیوی دست بکشد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان قدرت والای تزکیه نفس حضرت آیت الله حائری اظهار کرد: این عالم وقتی یک ضرورت و اولویت شرعی را درک می کند به راحتی از جایگاه و منصب اجتماعی خود دست می کشد که نشان از تقوا و تزکیه نفس ویژه این شخصیت دینی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وضعیت بحرانی کشور عراق ابراز کرد: همیشه در عراق مرجعیت تصمیم سازی می کرد خصوصاً پس از دوره فروپاشی دولت عثمانی که عراق نیز جزیی از دولت عثمانی بود؛ پس از استقلال با نفوذ انگلیس و کشورهای بیگانه جامعه عراق را درگیری و ظلم استبداد فرا گرفته بود لذا همیشه مرجعیت دادرس مردم بودند و کنترل جامعه، حفظ دین، تشیع و حوزه ها با تصمیم مرجعیت پیش می رفت.

وی با تشریح این نکته که بزرگانی همچون میرزای شیرازی، محقق نائینی، حضرت آیت الله حکیم، حضرت آیت الله خویی و شهید صدر نقش مهمی در سامان دهی عراق داشتند، ادامه داد: در این دوره نیز نقش حضرت آیت الله سیستانی برهمگان محرز و آشکار است و حضرت آیت الله حائری نیز به عنوان جایگاه مهم مرجعیت در عراق که از نظر تعداد مقلدان دومین مرجع به حساب می آمد نیز نقش سازنده ای در ساماندهی کشور عراق برعهده داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه عده ای طمع مرجعیت پس از مراجع فعلی عراق را در سر می پروراندند، تصریح کرد: یکی از خطراتی که حوزه علمیه را تهدید می کند پدیده مرجع سازی است که متاسفانه در ایران نیز این پدیده را مشاهده می کنیم که برخی افراد سریع تشخیص اعلمیت کرده و رساله می نویسند و ذهن مردم را هم آشفته می کنند.

نویسنده کتاب منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه مفتوح بودن باب اجتهاد را از افتخارات شیعه می دانیم، خاطرنشان کرد: اینکه هرکسی رساله ای بنویسد و وحدت مرجعیت که همیشه در دنیای تشیع امتیازی بوده را خدشه دار کند، قابل پذیرش نیست، متاسفانه وضعیت کشور عراق اینچنین است.

وی با توضیح این مطلب که در عراق برخی با وجود اینکه مقدمات فنی اجتهاد را فرا نگرفته اند اما در انتظار مرجعیت و انتشار رساله خود هستند، عنوان کرد: وقتی مرجع سازی غیرفضل و دانش وارد جامعه شود زمینه انحراف در آن وجود دارد و استکبار و استعمار به راحتی می تواند بر این مراجع بی سواد و غیرفنی سوار شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت آیت الله حائری جلوی مرجع سازی آینده را گرفت، اذعان کرد: ایشان با استعفای خود و کنار رفتن از مرجعیت باب مرجع سازی در بستر و میل استعمار و استکبار را بست.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اثر بیانیه حضرت آیت الله حائری اظهار داشت: عراق در این موقعیت دچار آشوب جدی بین احزاب سیاسی شده بود و شاید سال ها استکبار به دنبال طراحی آن بود که حضرت آیت الله حائری با بیانیه و کار فوق العاده خود این نقشه را خنثی کرد و باعث هدایتگری دو بیت شهید صدر شد.

ارسال نظرات