۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۷۱۸۲۹۲
تحلیل رخدادهای عراق؛

بیانیه مرجعیت و آزمون سخت مقتدی

بیانیه مرجعیت و آزمون سخت مقتدی
مقتدی طی این سال‎‌ها هرچه رشته بود، آیت الله حائری با یک بیانیه همه را پنبه کرد و حالا که دیگر دستش رو شده، دست‌های پشت پرده خود را به خیابان‌های عراق آورده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به درستی باید اذعان کرد که العلماء ورثة الانبیا. هرگاه فتنه‌ای در جوامع اسلامی رخ داده، فقیهی عامل خنثی‌گر آن بوده و با چراغ علم و تقوایش تاریکی فتنه‌ها را برای مردم روشن کرده است. از سویی غالب فتنه‌ها نیز از سوی عالمانی بی عمل و بی‌تقوا رخ داده که سعی داشتند با ظاهری دینی تیشه به ریشه اسلام بزنند. اگر تا امروز فقط از ایستادگی و روشنگری مرجعیت شیعه شنیده بودیم، با بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری و نکاتی که در آن بیان فروده اند، توانستیم با چشمان خود زعامت یک فقیه را ببینیم و دلسوزی و عدالت فقیه حقیقی را در رابطه با امت حس کنیم.

ایشان پس از اینکه تصریح می‌کند شرایط جسمی‌شان برای افتاء و زعامت جهان تشیع مناسب نیست، از این منصب کناره‌گیری می‌کنند که خود این کار نشانه وظیفه محور بودن این عالم بزرگوار و دل‌بسته نبودن ایشان به جایگاه مرجعیت است که می‌تواند برای برخی مدعیان تازه به دوران رسیده، درس بزرگی باشد. همچنین ایشان ضمن دعوت مردم به تقلید از حضرت آیت الله خامنه‌ای، نکاتی را در نهایت دقت و با بیان پدرانه، اینگونه نگاشته‌اند که «به فرزندانم در عراق عزیز چند سفارش می‌کنم؛ حفظ وحدت و انسجام و اینکه به استعمار و صهیونیسم و مزدورانشان فرصت ندهند که آتش فتنه را شعله ور کنند و بدانند که دشمن مشترک آنان آمریکا، صهیونیسم و دنباله های آن دو هستند.»

دشمن شناسی دقیق ایشان و تعیین اولویت‌ها در دشمنی نیز ناشی از بصیرت این عالم بزرگوار است. حضرت آیت الله حائری در ادامه آگاهان را به جهاد تبیین دعوت کرده و نوشته «بر همه علما و طلاب و نخبه های فرهنگی و نویسندگان است که مردم را آگاه کنند تا دوست را از دشمن بشناسند و منافع واقعی خود را درک کنند». این نکات حقیقتا از زبان یک عالم زمان شناس و دلسوز بیرون آمده و لازم است هر روزه درود فرستاد بر روح شهید سید محمدباقر صدر، که شاگردانی این چنین تربیت نموده تا برازنده جامعه اسلامی باشند و بتوانند برای کشتی اسلام در دریاهای طوفانی و مواج امروز، ناخدایی کنند.

 

میر حسین صدر!

 

مقتدی، پدیده‌ای خطرناک

در ادامه نکات بیانیه، حضرت آیت الله حائری مسأله‌ای را بیان فرمودند که چه‌بسا وجهه اجتماعی ایشان را نزد برخی از اجزاب عراق خدشه دار کرد؛ اما حفظ چهره اجتماعی، دلیلی بر بیان نکردن حقیقت و روشنگری نیست. ایشان با اشاره به مقتدی صدر، هشدارهایی دادند که بسیاری از صاحبان تریبون، برای در نیفتادن با مقتدی و حفظ وجهه عمومی خود، از بیان این نکات صرف نظر کرده‌اند.

در بیانیه مقتدی صدر که توسط الجیاشی قرائت شد آمده بود که «حشدالشعبی هیچ منّتی برای آزادسازی سرزمین‌ها از دست داعش ندارد و اگر مردم آن نبودند، آزاد نمی‌شد» یا «حشدالشعبی باید از سیاست‌ و اقتصاد دور باشد» یا اینکه «همه جناح‌های مسلح در عراق باید منحل شوند»؛ البته او که مشخصاً حشد را مورد خطاب و عتاب قرار داده است. در این بیانیه همچنین آمده «از جناح‌های سیاسی به ویژه جریان‌های شیعه می‌خواهم توبه کنند و مفسدانشان را در ملا عام پاسخگو کنند».

لکن ایشان به با نگاه موشکافانه خود، از ناحیه مقتدی صدر برای مردم عراق احساس خطر کرده و این نکته را به خود او و مردم عراق در این بیانیه گوشزد کرده است تا مبادا وضع فعلی عراق ادامه پیدا کند.

حضرت آیت الله حائری خطاب به مقتدی و اطرافیانش گفته «دوستی آن دو شهید اگر با ایمان به روش آن دو در عمل صالح و با پیروی واقعی از اهداف آن دو همراه نباشد، کفایت نخواهد کرد و بدانند که مجرد ادعا یا نسبت خویشاوندی به آن دو شهید (شهیدان صدر) کفایت نمی‌کند و هر کس تلاش کند به نام آن دو شهید بین فرزندان امت و مذهب تفرقه بیاندازد یا به نام آن دو رهبری را بر عهده گیرد در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط قید شده در رهبری شرعی است، در واقع صدری نخواهد بود هرچند چنین ادعایی کند یا نسبتی داشته باشد.»

همچنین حضرت آیت الله سید کاظم حائری، علاوه بر مقابله مستقیم با جریان مقتدی صدر، تفکرات او را نیز مورد هجمه قرار می‌دهد و درباره حشدالشعبی می‌گوید «همه مومنان را به حشد الشعبی مقدس سفارش می‌کنم و همه باید از آن به عنوان نیرویی مستقل که در دیگر نیروها وارد نشده است، حمایت و آن را تایید کنند زیرا همان گونه که بارها تاکید کرده ام، کنار دیگر نیروهای مسلح عراقی، قلعه محکم و دست توانا برای کسانی است که در پی امنیت و منافع مردم کشور عراقند». حال آنکه «شیخ محمود الجیاشی»، امام جمعه شهرک صدر کمتر از دو ماه قبل پشت تریبون نماز جمعه و در ضمن قرائت بیانیه مقتدی، به حشدالشعبی تاخته بود.

 

واکنش مقتدی صدر به حمله موشکی ایران به اربیل

واکنش مقتدی صدر به حمله موشکی ایران به مواضع صهیونیستی در اربیل؛ «سازمان ملل باید سفیر ایران را فورا نزد خود ببرد و باید ضمانت دهد که دیگر این کار تکرار نشود!»

دهن کجی به مرجعیت

در پاسخ به بیانیه حضرت آیت الله حائری و نکته‌ای که ایشان در رابطه با فعالیت‌های مقتدی گوشزد کرده بود، مقتدی نوشت «بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است». او حرف آیت الله حائری را در رابطه با اینکه می‌خواهد مرجع شود و عراق را رهبری کند رد کرده حال اینکه با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد! همچنین مقتدی در مواقع بسیاری مخالفت‌هایی عملی با حضرت آیت الله سیستانی داشته که به عنوان نمونه می‌توان به اولین حمله حامیان او به پارلمان در مرداد ماه‌ امسال اشاره کرد. پس از این حمله، پیامی از سوی دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی موجب آرام شدن اوضاع شد اما طرفداران صدر 2 روز بعد، دوباره پارلمان را اشغال کردند که این یک دهن کجی آشکار به درخواست مرجعیت شیعیان بود.

جالب این است مقتدی صدر در توئیتی در رابطه با شورش‌ها و اغتشاشات طرفدارانش نوشت که آزاد‌سازی منطقه سبز، مرحله اول «انقلاب خودجوش مسالمت‌آمیز» و فرصتی طلایی برای هر شهروندی است که با آتش ظلم و تروریسم و فساد و اشغالگری و تبعیت، سوخته است. او افزود: «این فرصتی بزرگ و طلایی برای تغییر ریشه‌ای در نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات است». همچنین 11 تیر ماه امسال، پوسترهایی در بغداد منتشر شد که روی آن عبارت «جاهزون»، یعنی ما آماده‌ایم نوشته شده بود و بسیاری از مسئولان جریان صدر نیز پست‌هایی را با مفهوم «آماده بودن» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که آغازگر این جریان هم ابراهیم الجابری، مدیر دفتر رهبر جریان صدر بود که در پستی نوشت «در آمادگی کامل باشید».

دیروز نیز پس از کناره گیری مقتدی از صحنه سیاست، طرفدارانش به کاخ ریاست جمهوری یورش برده و طبق برخی اخبار آنجا را به تصرف خود درآورده اند؛ تا حدی که در عراق حکومت نظامی اعلام شده است. هرچند که در ظاهر مقتدی از عرصه سیاست کنار رفته و مسئولیت هیچ یک از این خرابی‌ها را به عهده نمی‌گیرد؛ اما جریان سازی او با مانور روی بحث عربیت در بین مردم عراق منجر به چنین قانون شکنی‌هایی شده است. همه می‌دانند که سرایاالسلام گوش به فرمان مقتدی است و اگر او از شورش منعشان کند، تبعیت می‌کنند. گفتنی است مقتدی صدر به علت داشتن تفکرات پان‌عربیسمی، می‌تواند مشکلات جدی را برای ایران، عراق و محور مقاومت ایجاد کند.

سید محمد متکلم

سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سید ضیاء
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
حق گفتی برادر
2
3
حسینیه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
صد فتنه در عراق و یمن هم بپا شود
ما را حسین دور خودش جمع می کند
2
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
این مطلبی که شما نوشتید، در واقع برگرفته از مطالعات شما از سایر یادداشت ها و تحلیل های دیگر رسانه هاست و عمدتا گزارش واقعه است
لذا اسم تحلیل را از آن بردارید، چرا که با سیاست های حرفه ای خبرگزاری منافات دارد.
اما برای همت این خبرنگار جهت نوشتن مطلب، تقدیر و تشکر می کنم
0
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
میر حسین عراق
2
3