۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۷۱۸۶۶۰
وجیزه؛

بی‌طرف نداریم!

بی‌طرف نداریم!
در بین رسانه‌های حوزوی برخی هستند که به دنبال ایجاد تشتت و دو‌گانگی بین مکتب قم و نجف اند و سیاستشان در برابر اخبار تقویت کننده جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امروز پا از عصر اطلاعات فراتر نهادیم و رسانه علاوه بر جا به جا کردن اطلاعات و بازنمایی وقایع، در بسیاری از حادثه‌ها واقعیت سازی می‌کند. این واقعیت سازی برای ایجاد یک جریان است که برگرفته از اندیشه‌ها و سیاست‌های آن رسانه و خبرگزاری است. تلاش برای جریان سازی در بیشتر رسانه‌ها قابل دیدن است اما در رسانه‌هایی که موضوع مشخصی دارند و غالبا اخبار مرتبط با مسأله‌ای خاص را مخابره می‌کنند، بسیار روشن‌تر و مشهود است. حال اگر حول یک موضوع چند رسانه فعالیت کنند، طبیعتا اختلاف در نوع خبرنگاری به آسانی قابل درک می‌باشد.

در مسأله اخیر یعنی بیانیه‌ای که حضرت آیت الله حائری منتشر کرد، بسیاری از خبرگزاری ها این خبر را مخابره کردند که هرکدام متناسب با جهت گیری های خود به این موضوع پرداختند. از آنجا که این خبر در دایره موضوعات حوزوی و مرجعیت قرار می‌گیرد، خبرگزاری‌هایی که در این راستا فعالیت دارند مانور بیشتری روی این خبر دادند؛ به خصوص اینکه در این بیانیه، نکاتی حایز اهمیت وجود داشت و برای تفکرات انقلاب اسلامی بسیار مهم بود. با این وجود برخی از رسانه‌های مدعی حوزه مرجعیت و حوزه، از کنار این خبر به راحتی گذشتند و به اصطلاح سعی داشتند تا این بیانیه را در مارپیچ سکوت قرار دهند.

اگر بخواهیم کمی صریح‌تر صحبت کنیم، باید به رسانه شفقنا اشاره کرد. شفقنا با آن که ادعا دارد همیشه بیرون از صحنه می‌ایستد تا گزارش خبر کند نه آن که خبرسازی کند، در خبر مذکور که دارای اهمیت بالایی هم بود، صراحتا پا در راه ادعای خود نگذاشته و آن را به صورت کامل و دقیق پوشش نداده است. همچنین او که خود را متعهد به منافع ملی می‌داند، در مناسبت‌های مختلف دیده شده که از تیترها و الفاظ دوپهلو و معنادار علیه حاکمیت استفاده کرده است. به عنوان نمونه‌ای دیگر، در جدیدترین اقدام خود بخش‌هایی از اظهارات مرحوم صانعی را منتشر کرده که هجمه به نظام در آن مشهود است.

 

مکتب قم و نجف

کتابی که سعی دارد عموم فقها و علما را در مقابل امام خمینی قرار دهد و در راستای جریان تشتت قرار دارد.

جریان تشتت

البته در تحلیل رسانه شفقنا باید گفت از آنجایی که تحت اشراف نزدیکان آیت الله سیستانی است، میل شدیدی به مکتب نجف دارد و فی‌نفسه این کار ایرادی ندارد؛ اما از آنجایی که تفکری در حوزه علمیه جریان دارد و می‌خواهد مکتب علمی-اجتماعی حوزه نجف را به گونه‌ای که می‌خواهد جلوه دهد، از تقابل بین حوزه قم و نجف استقبال می‌کند و اطرافیان آیت الله سیستانی و به خصوص این رسانه باید بسیار توجه داشته باشند که در مسیر این فکر حرکت نکنند زیرا حفظ اتحاد این دو پایگاه برای حفظ تشیع ضروری است.

صاحبان این رسانه با تفکر فوق، برای ایجاد این تقابل بین قم و نجف سعی می‌کنند نسبت به جمهوری اسلامی که در واقع برخاسته از حوزه علمیه قم هست، مشکلاتش را بزرگ جلوه دهند تا بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند و به تضعیف حوزه علمیه قم برسند. برای وارد کردن اشکال به نظام و حوزه علمیه که پیرو نظام است، گاهی در پازل اصلاح طلبان و معممان اصلاح طلب بازی می‌کند و گاهی در پشت سر جمعی که توسط رهبری شیعه انگلیسی خوانده شدند حرکت می‌کند تا بالاخره بتواند حوزه انقلابی قم را زیر سؤال ببرد.

همانطور که در بالا گفته شد، صاحبان رسانه و خواهان تفرقه بین مکتب قم و نجف، در این راستا سعی می‌کنند دفاع‌ها و تأییدات مراجع، علما و بزرگان دین در رابطه با جمهوری اسلامی را منتشر نکرده و با سیاست مارپیچ سکوت از کنار آن بگذرند تا چهره دینی را از جمهوری اسلامی بگیرند و علما را مخالف آن نشان دهند. با توجه به این فعالیت‌ها رسانه بزرگی مانند شفقنا باید مسیر خود را مشخص کند و تنظیم اخبارش به گونه‌‌ای باشد که در پازل جریان تشتت قرار نگیرد. اعتلای پرچم شیعه حرف اول را می‌زند و تردیدی نداریم که امروز جمهوری اسلامی حرم است و روی‌گردانی از آن، ضربه به پیکره تشیع است.

سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
داماد این مرجع بزرگ باید بیشتر دقت کند
0
0