۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۷۱۸۵۲۷
رسا گزارش می دهد؛

تجلیل علما از اقدام تقوامدارانه آیت الله حائری و هشدار نسبت به مرجع سازی در حوزه

تجلیل علما از اقدام تقوامدارانه آیت الله حائری و هشدار نسبت به مرجع سازی در حوزه
علمای حوزه علمیه در واکنش به کناره گیری حضرت آیت الله حائری از مرجعیت و توصیه ایشان بر لزوم اطاعت از رهبر انقلاب، این عمل را ستودنی و ماندگار در تاریخ حوزه دانستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در پی کناره گیری حضرت آیت الله سید کاظم حائری و توصیه اطاعت مقلدانشان از فتاوا و فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، برخی از علما و اندیشمندان حوزوی در طی مصاحبه هایی با خبرگزاری رسا، به تبیین جایگاه والای علمی، تقوا و تزکیه نفس حضرت آیت الله حائری و لزوم اطاعت از ولی فقیه و درس از سیره این عالم وارسته پرداختند.

همچنین علمای حوزه در این گفت‌وگوها ضمن تبیین جایگاه خطیر و مهم مرجعیت به تشریح سیره بزرگان در پذیرش این منصب پرداخته و نسبت به برخی از حرکت ها و تقلاهای دون شأن روحانیت هشدار دادند.

 

پیام علما حوزه علمیه قم در واکنش به کناره گیری آیت الله حائری از مرجعیت

حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید اگر چه به صراحت موضعی اتخاذ نکرده اما با ارسال پیامی به اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) بر ضرورت پیروی از مراجع در قضایای سیاسی و اجتماعی و عدم تشتت رأی میان عالمان شیعی توصیه کرد که این اظهار نظر از سوی برخی از محافل حوزوی به عنوان موضع گیری تلویحی ایشان راجع به اقدام حضرت آیت الله حائری قلمداد شده است.

 

پیام علما حوزه علمیه قم در واکنش به کناره گیری آیت الله حائری از مرجعیت

آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از بیانیه حضرت آیت الله حائری تصریح کرد: امروز حضرت آیت الله سید کاظم حائری با ارجاع همگان به وجوب اطاعت از رهبر معظم انقلاب به عنوان هدایت امت، صحبت شهید صدر را تکرار کرده است و این برای همه ما درس آموز است.

وی با بیان اینکه ولایت رهبر انقلاب صرفاً متعلق به ایران و ایرانیان نیست به تمجید از اقدام تقوا مدارانه حضرت آیت الله حائری پرداخت و تصریح کرد: ولایت رهبر انقلاب صرفاً متعلق به ایران و ایرانیان نیست.

آیت الله کعبی گفت: از حضرت آیت الله سید کاظم حائری باید درس گرفت، این استاد فرزانه مجتهد است و از آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی بزرگ در زمان آیت الله حکیم و آیت الله سید محمد صدر اجازه اجتهاد داشت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره تقوای حضرت آیت الله حائری ادامه داد: ایشان امروز که به سن کهنسالی رسیده و بیماری بر او عارض شده است با تواضع از مرجعیت کناره گیری می کند و این نشانه تقوای بالای این عالم است.

 

پیام علما حوزه علمیه قم در واکنش به کناره گیری آیت الله حائری از مرجعیت

آیت الله رجبی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه اقدام اخیر حضرت آیت الله حائری گواه بر این است که ایشان دارای شخصیت وارسته ای بوده، بیان کرد: این عالم بزرگوار تشخیص می دهد که در شرایط فعلی مصلحت اسلام، ملت عراق و پیروانش و وظیفه دینی این است که از موقعیت مرجعیت کناره گیری کند و مؤمنان را به اطاعت و پیروی از رهبر معظم انقلاب ارجاع دهد.

وی با اشاره به اینکه سیره علمای سلف در گریز از مرجعیت گفت: در طول تاریخ تشیع بزرگان و علمایی وجود داشتند که مردم برای پذیرش مرجعیت به آنها رجوع می کردند، اما ایشان از این امر سر باز می زدند و این امر سیره علمای وارسته در طول تاریخ بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت آیت الله حائری در بیانیه اخیر چندین نکته مهم را یادآور شده است، گفت: مهم ترین نکته ارجاع مؤمنان به تبعیت از رهبر معظم انقلاب است، زیرا که حضرت آیت الله حائری، حضرت آیت الله خامنه ای را نائب امام زمان(عج) و مرجع مسلم می داند، از این رو پیروان خود را به تبعیت از رهبر انقلاب ارجاع داده است و این امر برای وحدت و یکپارچگی امت اسلامی مفید خواهد بود.

 

پیام علما حوزه علمیه قم در واکنش به کناره گیری آیت الله حائری از مرجعیت

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به ارزیابی اقدام اخیر حضرت آیت الله سید کاظم حائری در کناره گیری از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب، گفت: کاری که حضرت آیت الله حائری انجام دادند کار بسیار بزرگی بود که باید در تاریخ مرجعیت ثبت شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت آیت الله حائری جلوی مرجع سازی آینده را گرفت، اذعان کرد: ایشان با استعفای خود و کنار رفتن از مرجعیت باب مرجع سازی در بستر و میل استعمار و استکبار را بست.

وی افزود: پدیده مرجع سازی زنگ خطر جدی برای حوزه های علمیه است، وقتی مرجع سازی غیرفضل و دانش وارد جامعه شود زمینه انحراف در آن وجود دارد و استکبار و استعمار به راحتی می تواند بر این مراجع بی سواد و غیرفنی سوار شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان قدرت والای تزکیه نفس حضرت آیت الله حائری اظهار کرد: این عالم وقتی یک ضرورت و اولویت شرعی را درک می کند به راحتی از جایگاه و منصب اجتماعی خود دست می کشد که نشان از تقوا و تزکیه نفس ویژه این شخصیت دینی دارد.

 

پیام علما حوزه علمیه قم در واکنش به کناره گیری آیت الله حائری از مرجعیت

آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اقدام اخیر حضرت آیت الله حایری در کناره گیری از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر انقلاب، گفت: این حرکت تاریخی و ماندگار آیت الله حائری پیام های زیادی را در بر داشت خصوصاً اینکه ایشان با وصیت پدر مقتدی صدر زعامت مرجعیت را در عراق برعهده گرفت.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از طرفداران جریان سیاسی صدر در عراق مقلد این عالم بودند، افزود: ارجاع مرجعیت به مقام معظم رهبری در واقع آثاری به همراه داشت که ایجاد آرامش و امنیت برای مردم عراق خصوصاً در شرایط بحرانی سیاسی از آن دست بود و این پیام را می رساند که اگر بخواهیم امنیت و آرامش داشته باشیم باید حول محوریت رهبری و مرجعیت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر انقلاب باشیم.

آیت الله غروی با اشاره به سیره علمای سلف در گریز از منصب و جایگاه مرجعیت عنوان کرد: علمای سلف که در مقام علم، عمل و اخلاق بی بدیل و بی نظیر بودند هیچگاه به اختیار خود حاضر به پذیرش مقام مهم مرجعیت نمی شدند که نمونه آن در عصر معاصر امام خمینی (ره) است با آن مقام و وزانت علمی از مرجعیت و هر آنچه بوی مرجعیت می داد، فرار می کرد.

 

پیام علما حوزه علمیه قم در واکنش به کناره گیری آیت الله حائری از مرجعیت

آیت الله حسن رمضانی شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی و استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه نیز بر لزوم درس گرفتن از عملکرد خردمندانه حضرت آیت الله حائری، سایرین را بر این راه تشویق و بر وحدت جامعه اسلامی و شیعی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: حضرت آیت الله سید کاظم حائری آنچه را که انجام دادند در راستای تبعیت و پیروی از ولی امر مسلمین بود و بسیار کار خوب و قابل تقدیری را انجام دادند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی با اشاره به اینکه آنچه مربوط به جامعه و امت اسلامی است و وحدت را در جامعه اسلامی نهادینه می کند، باید به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی سپرده شود، اظهار کرد: از همه علما و مراجع علی رغم همه صلاحیت های علمی و عملی که دارند توقع می رود بگونه ای عمل کنند که وحدت جامعه اسلامی تحت الشعاع قرار نگیرد.

آیت الله رمضانی همچنین تقلای برخی برای رسیدن به جایگاه مرجعیت را تقبیح کرد و تصریح داشت: آیت الله خزعلی نقل می کردند که امام در درس اخلاق ما را از مناصب دنیایی نهی می کردند. روزی از ایشان سوال کردم اگر مرجعیت به سراغ شما آمد واقعا مرجعیت را رها می کنید و پس می زنید؟ امام در پاسخ فرمود اما اینکه من به سراغ مرجعیت بروم یک قدم برنخواهم داشت اما اگر خودش بدون اینکه من سعی و تلاشی داشته باشم به سراغم آمد یقیناً آن را در اختیار قرار خواهم گرفت و به نفع اسلام و مسلمین از آن استفاده می کنم.

 

تجلیل علما از اقدام تقوامدارانه آیت الله حائری و هشدار نسبت به مرجع سازی در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایت امام حسن عسکری(ع) درباره شرایط فقها و مراجع تقلید، بیان کرد: علما و مراجع صیانت از نفس دارند و از هوای نفس خود پیروی نمی کنند، به دنبال کسب جایگاه و موقعیت اجتماعی میان مردم نیستند، اما برای اساس وظیفه دینی مرجعیت دینی را می پذیرند، از این رو وقتی که احساس می کنند دیگر توان انجام این مسؤولیت را ندارند، کناره گیری می کنند.

وی با بیان این که مهمترین نکته بیانیه حضرت آیت الله حائری توصیه مؤمنان به اطاعت از رهبر انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: ایشان در این بیانیه امت اسلامی را بر وحدت حول محور ولی فقیه و مرجع بصیر و آگاه به زمان رهبر معظم انقلاب فرا می خواند.

استاد حوزه علمیه قم فراخواندن مردم به تبعیت از رهبر انقلاب را از اعلام انصراف آیت الله حائری از مرجعیت مهمتر برشمرد و افزود: ایشان برای اینکه وحدت در جهان تشیع به ویژه کشور عراق حاکم شود، به مؤمنان توصیه کرد فردی که در مسائل سیاسی و مهم جهان اسلام شایسته اطاعت و رهبری و فرمانبردای بوده رهبر معظم انقلاب است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضرت آیت الله حائری در این بیانیه تأکید کرده است که برخی خودشان را در جایگاه مرجعیت و رهبری مردم عراق می بینند، اما در حقیقت  صلاحیت به دست آوردن  این جایگاه و منصب را ندارند.

 

تجلیل علما از اقدام تقوامدارانه آیت الله حائری و هشدار نسبت به مرجع سازی در حوزه

آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با ارسال پیامی به ارزیابی کناره گیری آیت الله سید کاظم حائری از مرجعیت و لزوم اطاعت از ولی امر مسلمین حضرت آیت العظمی خامنه ای پرداخت.

این اقدام آیت الله حائری خاطره نصیحت استاد شهید ما را زنده کرد آنجا که در جمع خاصی از نزدیکترین یارانشان آیت الله شهید حکیم، آیت الله حائری، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و اینجانب فرمودند مرجعیت من هدف نیست و باید آمادگی داشته باشید که در راه اسلام در ذیل مرجعیت شخص دیگری از فقها حرکت کنید و از امام راحل رضوان الله تعالی علیه به عنوان بارزترین فقیهی که مصداق این امر است یاد فرمودند.

این اندیشه شهید صدر (ره) سرلوحه عمل یارانشان به ویژه آیت الله حائری قرار گرفت و صادقانه به آن عمل نموده و در برهه حساس کنونی که منطقه به ویژه کشور مظلوم عراق دستخوش شیطنتهای دشمنان اسلام قرار گرفته بار دیگر خالصانه تکلیف خود را بدون در نظر گرفتن ملاحظات متعارف به نظر انسان ادا نموده و با شناخت و بصیرت کامل پس از اعلان انصراف از مرجعیت اولین سفارش خود را به لزوم تبعیت از قائد عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی به عنوان شایسته ترین شخصیتی که توانایی مقابله با دشمنان اسلام را دارند، اختصاص داد.

حضرت آیت الله حائری با این بیانیه و موضع گیری، آتش فتنه ای که با مدیریت آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و با عاملیت بازماندگان رژیم بعث با استفاده از احساسات عده‌ای از جوانان پرشور در عراق برافروخته شد را خاموش نمود و راه روشنی پیش پای مردم عراق قرار داد که متاسفانه در سال های اخیر تحت تاثیر قدرت رسانه و تبلیغات دولتهای اشغالگر دچار ناامیدی و بی اعتمادی عمیق شده بودند.

 

تجلیل علما از اقدام تقوامدارانه آیت الله حائری و هشدار نسبت به مرجع سازی در حوزه

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اتفاقات عراق اضافه کرد: ایران اسلامی یعنی حوزه های علمیه و مراجع تقلید و مردم خواهان آرامش و آسایش برای مردمی هستند که در این روزها از زائران اباعبدالله الحسین میزبانی می کنند و این پیام ایران به مردم عراق است؛ آیت الله حائری در رابطه با نقش و جایگاه ولی فقیه و شخص حضرت آیت الله خامنه ای پیامی داد و نسبت به مردم ایران و عراق خیرخواهی داشت که من از درایت ایشان تشکر می کنم.

 

تجلیل علما از اقدام تقوامدارانه آیت الله حائری و هشدار نسبت به مرجع سازی در حوزه

آیت‌الله اراکی:

حضرت‌آیت‌الله حائری از ابتدا تبعیت از ولی‌فقیه را واجب شرعی می‌دانستند

آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه هم در این خصوص تاکید کرد که حضرت‌ آیت‌الله العظمی حائری از همان اوائل، از دوران پیش از پیروزی انقلاب با انقلاب بودند. تبعیت از حضرت امام را واجب شرعی می‌دانستند. در دوران تصدی مقام معظم رهبری از اول ایشان خودشان ملتزم به اطاعت از فرمان ولی‌فقیه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای می‌دانستند و همیشه دستور می‌دادند به وجوب تبعیت از ایشان.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
دلاور تنگستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
آفرین بر خبرگزاری رسا، دیگران چرا ساکت موندن؟!
2
0
هادی هادوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
سکوت برخی علما در این قضیه جای تأمل دارد.
0
0
بصیرت
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴
لطفا از بقیه علما هم مصاحبه بگیرید تا از نظرات آقایان مطله شویم
0
0