۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۸۷۱۶

هشتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی تا ۱۸ شهریور دایر است

هشتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی تا ۱۸ شهریور دایر است
هشتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی تا ۱۸ شهریور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر است؛ در قالب یک گزارش میدانی به ابعاد مختلف نمایشگاه ایران‌نوشت امسال پرداخته‌‌ایم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امسال هشتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی پس از دو سال وقفه تحت تأثیر شرایط کرونایی کشور، یک بار دیگر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شده و تا 18 شهریور ماه برقرار است.

در یکی از روزهای شهریور بازدیدی از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی در خیابان حجاب داشتیم.

حدود ساعت 4 عصر است، طبقه بالای نمایشگاه میزبان جمعیت چندانی نیست و خلوتی فضای نمایشگاه جلب توجه می‌کند اما با گذشت ساعاتی، جمعیت بازدیدکنندگان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. به‌گفته برگزارکنندگان، روزهای تعطیل، میزان بازدیدها از نمایشگاه به بیشترین حجم خود می‌رسد.

نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو طبقه دایر است، طبقه اول که در زیرزمین قرار دارد به‌لحاظ نور و تهویه وضعیت قابل قبولی ندارد و البته بیشترین میزان مراجعه‌کنندگان و خرید خانواده‌ها نیز از همین بخش است.

با توجه به عرضه تمام اقلام مورد نیاز دانش‌آموز همچون مداد، خودکار، مداد‌رنگی و حتی قمقمه و اسباب‌بازی در طبقه زیرین، بخش عمده بازدیدکنندگان به خرید از این بخش اقدام می‌کنند.

نکته جالب این است که در طبقه زیرین علاوه بر نوشت‌افزار، غرفه‌های فروش لباس هم فعال هستند که ارتباطی به نمایشگاه نوشت‌افزار ندارد.

دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر ,

میان لوازم‌التحریر عرضه‌شده در نمایشگاه بعضی محصولات خارجی نیز به چشم می‌خورد و البته قیمت آن در مقایسه با مشابه ایرانی دو یا سه برابر است.

در طبقه دوم نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی، عمده غرفه‌ها به فروش دفتر اختصاص دارد و در این میان دو غرفه به فروش خودکار و میز مطالعه و چند غرفه هم به فروش کیف مدرسه اختصاص دارند.

بیشتر دفترهای مشق با طرح‌های تکراری سال‌های گذشته عرضه شده است و منقش به تصاویری از شهدا، شخصیت‌های کارتونی ایرانی یا طرح‌های سنتی هستند.

در جست‌وجوی شخصیت‌های کارتونی غربی

با وجود این، برخی دانش‌آموزان دبستانی میان لوازم‌التحریرهای موجود همچنان به‌دنبال شخصیت‌های محبوب غربی خود هستند همچون بن‌تن یا کاپیتان آمریکا!

البته یکی از تولیدکنندگان کیف که در نمایشگاه حضور دارد و کیف‌هایی با تصاویر شخصیت‌های ایرانی و دانش‌آموز فداکار "شهید علی لدنی" ارائه کرده است، می‌گوید: کیف‌های با تصاویر کاراکترهای غربی برای دانش‌آموزان جذابیت بیشتری دارد و آنها را بیشتر می‌خرند چرا که شخصیت‌هایی همچون باب‌اسفنجی یا بن‌تن را می‌شناسند.

پسربچه‌ای که بیرون یکی از غرفه‌ها ایستاده و در انتظار  است تا مادرش، هزینه‌ وسایل خریداری‌شده را پرداخت کند، درباره لوازم التحریری که خریده است، می‌گوید: کلاس ششم هستم به همین دلیل بیشتر دفاتری که خریدم با طرح طبیعت یا رنگ‌آمیزی است البته شخصیت‌های کارتونی را هم دوست دارم مانند مک‌کوئین یا بن‌تن.

او درباره اینکه از شخصیت‌های کارتونی ایرانی کدام را برای طرح روی دفتر مشق دوست دارد، می‌گوید: شخصیت‌های کارتونی ایرانی را زیاد نمی‌شناسم فقط تا حدودی فیل‌شاه.

کودکی 5 یا 6 ساله که به‌نظر می‌رسد امسال به پیش‌دبستانی یا کلاس اول دبستان می‌رود با مشاهده تصویر کاراکتر کارتونی، آن را شناخت و با اصرار از مادرش می‌خواهد که دفتر "ببعی و ببعو" را برایش بخرد!

پرطرفدارترین شخصیت کارتونی نمایشگاه امسال

البته به‌گفته مسئولان برگزار‌کننده نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی، کاراکتر ببعی و ببعو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کاراکتر امسال نمایشگاه بود که مورد توجه دانش‌آموزان قرار گرفته است.

دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر ,

در گفت‌وگو با تعدادی از مراجعه‌کنندگان که مشغول خرید لوازم‌التحریر هستند،  نظرات متفاوت خانواده‌ها جلب توجه می‌کند، برخی نسبت به کیفیت و قیمت اقلام عرضه‌شده رضایت دارند و برخی بر این باور هستند که هنوز تا رسیدن به کیفیت مطلوب فاصله وجود دارد.

مادری که به‌همراه پسرش در حال بازدید از دفاتر مشق در یکی از غرفه‌ها است، درباره نمایشگاه امسال می‌گوید: "‌برای نخستین بار است که به‌ نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی آمده‌ام، کیفیت و تنوع اجناس ارائه‌شده خوب است، پسرم از دفاتر مشق با تصویر فیل‌شاه و حاج قاسم استقبال کرد البته قیمت‌ها در برخی اقلام ارزان‌تر از فروشگاه‌های بیرون است اما قیمت کوله‌های مدرسه گران‌تر است."

دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر ,

ایلیا ابرقهرمان ایرانی

ابرقهرمان‌ها، شخصیت مورد علاقه‌ پسربچه‌ها هستند و بیشتر آنها ابرقهرمان‌های کارتونی غرب همچون مرد عنکبوتی، کاپیتان آمریکا را می‌شناسند؛ امسال در نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی یکی از تولیدکنندگان با طراحی ابرقهرمان داخلی به‌نام ایلیا و چاپ تصاویر آن به‌روی دفاتر مشق و کیف، سعی در جذب دانش‌آموزان پسر داشت.

"روشنک" شخصیت دیگری است که به‌زودی توسط همین تولیدکننده برای دانش‌آموزان دختر عرضه خواهد شد.

محمد دانش‌آموزی که امسال به کلاس دوم دبستان می‌رود و همراه مادرش در حال خرید کیف و دفاتری با طرح ایلیا است، می‌گوید: ایلیا را دوست داشتم، خیلی قوی است‌ مانند سوپرمن!

مادر محمد درباره نمایشگاه امسال می‌گوید: سال‌های قبل هم به نمایشگاه آمده بودم اما امسال جذابیت نمایشگاه کمتر است در گذشته اجراهای شاد در محوطه برای کودکان برقرار بود و آنها را بسیار جذب می‌کرد.

کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی از نگاه مردم

او درباره کیفیت اقلام عرضه‌شده عنوان می‌کند: کیفیت فروشگاه‌های سطح شهر را هم بررسی کرده‌ام و اگر بخواهم مقایسه کنم به‌نظرم کیفیت اجناس نمایشگاه قابل قبول است و قیمت‌ها نیز پایین‌تر است به‌عنوان مثال برای پسرم کیف با کیفیت خوب به‌قیمت 350 هزار تومان خریدم در حالی که قیمت بیرون 500 هزار تومان است.

البته بازدیدکنندگانی هم هستند که نسبت به کیفیت کالاهای عرضه‌شده نقد دارند، مادری که به‌همراه همسر و فرزندش به نمایشگاه آمده جزو این گروه است.

دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر ,

او می‌گوید: کفیت کاغذ برخی دفاتر قابل قبول نیست یا با خط‌کشی سیاه است که باعث آزار چشم دانش‌آموز می‌شود همچنین قیمت‌ها در مقایسه با بیرون در یک سطح و اگر کمی هم ارزان‌تر است به‌دلیل کیفیت پایین کار است.

گلایه از قیمت بالای بازار لوازم‌التحریر

این مادر با گلایه از قیمت بالای لوازم‌التحریر ادامه می‌دهد: پسر بزرگترم کلاس هفتم است، حداقل 12 دفتر نیاز دارد، پسر کوچکترم هم به کلاس چهارم می‌رود. قیمت دفتر با توجه به کیفیت از 25 تا 40 هزار تومان متغیر است، بررسی کنید برای خرید کیف، مداد، خودکار، دفتر و وسایل جانبی برای دو فرزندم باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کنم.

دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر ,

بیشترین تعداد تولید‌کننده در نمایشگاه امسال

محمد یقینی؛ مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی درباره نمایشگاه امسال می‌گوید: امسال میزبان بیشترین تعداد تولید‌کننده در نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی بودیم و حدود 60 مجموعه از شهرهای مختلف همچون مشهد، شیراز، اصفهان، قم، اراک و... محصولات خود را عرضه می‌کنند.

به‌گفته او، سال‌های گذشته تنوع محصولات همچون دفتر و کیف بسیار بیشتر بود اما امسال در بخش لوازم‌التحریر همچون خودکار،  مداد و... هم تنوع وجود دارد.

یقینی درباره میزان بازدید از هشتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی گفت: از نظر استقبال، سیر صعودی را شاهدیم و پیش‌بینی می‌کنیم هرچه از روزهای شهریور بگذرد میزان مراجعه برای خرید لوازم التحریر بیشتر خواهد شد به‌عنوان مثال از روز نخست نمایشگاه تا امروز روند افزایش آمار بازدیدکنندگان را شاهد هستیم.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی درباره گلایه مردم نسبت به این موضوع که قیمت‌های نمایشگاه در مقایسه با بیرون تفاوت چندانی ندارد، بیان کرد: طی دو سال اخیر مواد اولیه به‌شدت گران شده است، قیمت کاغذ در مقایسه با ابتدای شیوع کرونا سه برابر شده است همچنین جوهر خودکار، چوب مداد و دستمزد کارگر هم افزایش قیمت داشته است.

عرضه لوازم‌التحریر 30درصد ارزان‌تر از سطح شهر!

یقینی گفت: قیمت لوازم التحریر در نمایشگاه به‌نسبت فروشگاه‌های سطح شهر، حداقل 30 درصد کمتر است! هم‌اکنون مشکل اصلی گرانی نوشت‌افزار است که باعث شده است خانواده‌ها احساس کنند در نمایشگاه تخفیف داده نمی‌شود اما باید توجه داشت قیمت خودکار در نمایشگاه 2500 تومان و در سطح شهر 3500 تومان است همچنین قیمت مداد 20 درصد و قیمت دفتر 30 یا 40 درصد کمتر است، دفاتر خیلی خاص که قیمت آن در سطح شهر 100 هزار تومان است، 45 هزار تومان در نمایشگاه عرضه می‌شود!

وی درباره هزینه تهیه بسته لوازم‌التحریر برای یک دانش‌آموز گفت: در نمایشگاه کوله‌پشتی با کیفیت خوب 300 هزار و با کیفیت بالا 400 هزار تومان عرضه می‌شود احتمالاً به همین میزان هم برای خرید سایر اقلام نوشت‌افزار نیاز است و اگر تمام اجناس ایرانی و با کیفیت مناسب باشد، کمتر از یک میلیون تومان می‌شود.

دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر ,

چرایی حضور غرفه پوشاک در نمایشگاه نوشت‌افزار

مدیر‌عامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی درباره اختصاص بخشی از نمایشگاه به غرفه پوشاک گفت: یکی از اقدامات در نمایشگاه امسال ایجاد بخش‌های جانبی با هدف تقویت صنایع فرهنگی است در حقیقت به‌دنبال عرضه سبد صنایع فرهنگی به خانواده‌ها هستیم تا بتوانیم نمایشگاه را به‌سمت نمایشگاه محصولات کودک و نوجوان سوق دهیم بر همین اساس 20 تا 25 درصد نمایشگاه امسال به پوشاک، محصولات سبک زندگی و اسباب‌بازی ایرانی اختصاص دارد.

امکان صادرات برخی اقلام لوازم‌التحریر

یقینی درباره وضعیت بازار نوشت‌افزار عنوان کرد: بازار در حال توسعه است، در برخی اقلام مانند خودکار ظرفیت مازاد داریم و با توجه به کیفیت محصولات باید به‌سراغ صادرات برویم، هم‌اکنون صادرات به‌شکل پارتیزانی وجود دارد که باید پایدارتر شود و تولیدکنندگان به‌تدریج در حال فراگیری بازاریابی و معرفی ظرفیت‌های خود هستند.

وی ادامه داد: در حوزه کیف، خودکار، مداد و دفتر صادرات داریم اما کمتر از 10 درصد حجم تولید نوشت‌افزار کشور صادر می‌شود.

جای خالی محصولات فرهنگی ایرانی در ویترین

مهدی یوسف‌وندی؛ مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تم نیز با تأکید بر سپهر تجاری‌سازی محتوا متذکر شد: فروردین سال گذشته فراخوانی را با هدف ایجاد سپهر تجاری‌سازی محتوا به 144 کسب‌وکار ارائه کردیم که بسیاری از آنها استقبال کردند.

وی افزود: در بازار ایران با یک سد فرهنگی مواجه هستیم، در طول 60 سال گذشته فروشگاه‌های‌ محصولات فرهنگی ایرانی، کالای خارجی را در بهترین بخش ویترین خود قرار می‌دهند و کمترین سهم را به کالای ایرانی اختصاص می‌دهند چرا که معتقدند ایرانی‌ها توان تولید کالای فرهنگی باکیفیت را ندارند، این معضل باعث می‌شود کسب‌وکارها با شکست مواجه شوند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تم گفت: از زمستان سال گذشته به‌دنبال ایجاد شبکه فروش 360 درجه کالاهای فرهنگی ایرانی با محتوای بومی هستیم تا بتوانیم بزرگترین ویترین کالای فرهنگی ایرانی را ایجاد کنیم هم‌اکنون در طبقه زیرین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی 4 هزار قلم کالای ایرانی در فضای هزارمتری فروشگاه عرضه می‌شود.

یوسف‌وندی با ابراز اینکه "هم‌اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات فرهنگی یا شهر کتاب‌ها، کالای فرهنگی ایرانی مشاهده نمی‌شود"، بیان کرد: به‌دنبال این هستیم تمام شبکه‌های پخش محصولات فرهنگی کشور را متقاعد کنیم که اگر کالای ایرانی کیفیت و تصویرگری مناسبی داشته باشد، می‌تواند در مقایسه با کالای خارجی مخاطب بیشتری جذب کند.

وی ادامه داد: مشکل ویترین کالای فرهنگی صرفاً با سرمایه حل نمی‌شود بلکه تنوع، چیدمان اصولی و تبلیغات صحیح برای جذب مردم از سوی دیگر جانمایی درست در محدوده شهری بسیار مهم است؛ نمایشگاه ایران‌نوشت ثابت کرد که اجناس ایرانی مخاطب دارد.

 یوسف‌وندی با اشاره به اینکه ماروک زیرمجموعه خانه خلاق و نوآوری تم به‌دنبال این است برای تمام کالای فرهنگی‌ کشور ویترین ایجاد کند، گفت: اگر این ویترین ایجاد شود و بازار محصولات محتوامحور را تکمیل کنیم در گام‌های بعد به‌سراغ بخش‌هایی از بازار می‌رویم که مشتری دارد اما تولید‌کننده و تکنولوژی آن را نداریم و باید برای آن استارت‌آپ شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک محصول خارجی فروش خوبی دارد اما مشابه ایرانی آن وجود ندارد، فراخوانی ارائه می‌دهیم تا تیمی، مشابه ایرانی آن را تولید کند، امسال شاهد بودیم برای نخستین بار لاک غلط‌گیر ایرانی تولید و در نمایشگاه عرضه شد.

یوسف‌وندی با اعلام اینکه "هم‌اکنون 95 درصد بازار نوشت‌افراز مربوط به محصولات ایرانی است"، گفت: راه تولید محصولات فرهنگی ایجاد بازار بین مردم است نه سازمان‌ها و باید بتوانیم ویترین را تسخیر کنیم.

دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر , دانش‌آموزان , لوازم‌التحریر ,

ارسال نظرات