۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۷۱۸۸۸۶
فاطمی امین:

بانک مرکزی سامانه تسهیلات ارزی و ریالی را راه‌اندازی می‌کند

بانک مرکزی سامانه تسهیلات ارزی و ریالی را راه‌اندازی می‌کند
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس مصوبه‌ هیات دولت، بانک مرکزی موظف به تشکیل سامانه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فاطمی امین وزیر صمت در حاشیه نشست هیات دولت امروز در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه هیات دولت مصوبه ای برای رفع موانع تولید داشتیم که مواردی در آن مطرح شده بود از جمله آنکه بانک مرکزی موظف شد سامانه ای برای تسهیلات ارزی و ریالی تشکیل دهد که همه فرایند میزان سود و جرایم در آن ذکر شود و برای گیرندگانِ تسهیلات،  پرونده ای الکترونیک تشکیل شود که این مساله یکی از مشکلات ما بود، چراکه تولید کنندگان می‌گفتند نمی‌دانیم سود به چه نحو محاسبه می شود؛ در حوزه تسهیلات  شاهد یکپارچگی نیستیم که خوشبختانه براساس مصوبه امروز این مشکل حل می شود.

وی تشریح کرد: واحدهایی که چک برگشتی داشتند حسابشان مسدود می شود که این  مساله موجب ایجاد اخلال در عملکردشان می‌شد.

فاطمی امین تصریح کرد: قبلا  آیین نامه ای در دولت وجود داشت مبنی براینکه اگر شرکتی بالای 100 کارمند داشته باشد شورای تامین استان می تواند برگشتیِ چک را متوقف کند، امروز این امر تسهیل شد و این امکان برای شرکت های بالای 50 نفر هم فعال شد.

وزیر صمت اظهار داشت: از طرفی شرکت های دانش بنیان و بنگاه هایی که ستاد تسهیل آن ها را تایید می‌کنند نیز مشمول این تسهیلات می شوند و عملا بنگاه هایی که به دلیل برگشت چک تولیدشان متوقف شده است  اگر شرایطی را گفتم داشته باشند می توانند به چرخه اقتصادی کشور بازگردند.

فاطمی امین تصریح کرد: اگر دولت به قراردادش با شرکتهای خصوصی عمل نکند و در پرداخت‌هایش تاخیر صورت گیرد باید جریمه آن را پرداخت کند.

وی گفت: اگر کاربری اراضی به تولیدی تغییر کند حق تغییر کاربری باید تا 5 سال تقسیط شود، این مصوبات خیلی می تواند در رفع موانع تولید تاثیر گذار باشد.

وزیر صمت در مورد سفر هیاتی متشکل از 350 فعال اقتصادی به ایران خاطرنشان کرد: بین ایران، روسیه، بلاروس و عمان روابط اقتصادی خوبی در حال برقرای است، در مورد روسیه هم این ارتباط ایجاد شده است در همین ایام نمایشگاه مصالح ساختمانی ایران در روسیه برقرار شده و پس از آن نیز نمایشگاه مواد غذایی و وسایل پزشکی برگزار می شود. این هیات هم از بازرگانان و فعالان اقتصادی روسیه تشکیل شده است که توافقاتی هم ان شاءالله خواهند داشت.

ارسال نظرات