۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۷۱۸۹۸۹

۱۳ هزار زن و کودک یمنی قربانی تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی

۱۳ هزار زن و کودک یمنی قربانی تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی
یک سازمان حقوق بشر اعلام کرد که که بیش از ۱۳ هزار زن و کودک یمنی قربانی جنگ ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن شده اند.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، سازمان حقوقی «انتصاف» فعال در زمینه حقوق کودک و زن امروز پنجشنبه اعلام کرد که به دنبال حمله ائتلاف متجاوز سعودی به یمن، 13 هزار و 384 کودک و زن مجروح و شهید شدند.

سازمان حقوقی انتصاف تاکید کرد که شمار شهدای زن و کودک در جنگ یمن به بیش از 6289 نفر رسیده است که 2433 نفر از آنها زن و 3856 نفر دیگر کودک هستند، همچنین در نتیجه حملات ائتلاف متجاوز سعودی، 2858 زن و 4237 کودک زخمی شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری در ادامه افزود: بیش از 6 هزار غیر نظامی از ابتدای حملات ائتلاف متجاوز سعودی زخمی شده و 1.4 میلیون کودک یمنی از ساده‌ترین حقوق خود محروم هستند.

بر اساس این گزارش ، از زمان اجرای آتش بس در دوم آوریل گذشته، 4 هزار کودک و زن قربانی حملات ائتلاف متجاوز سعودی شدند.

این آمار حاکی از آن است که حداقل 2 میلیون و 400 هزار کودک از حدود 10 میلیون و 600 هزار کودک در سنین مدرسه (6 تا 17 سال) از تحصیل بازمانده‌اند و یک میلیون و 400 هزار کودک از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم هستند.

بر اساس این بیانیه بیش از 2 میلیون 300 هزار کودک 5 ساله یمنی و بیش از 1.5 ملیون مادر باردار و شیرده از سوء تغذیه رنج می‌برند. همچنین بیمارستان‌ها دولتی و خصوصی یمن به خاطر محاصره و توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی در حال تعطیل شدن هستند.

این سازمان از همه انسان‌های آزاده جهان خواستار حمایت از غیر نظامیان، توقف حملات ائتلاف متجاوز سعودی علیه آنها و تشکیل کمیته بین‌المللی مستقل جهت تحقیق درباره جنایت‌های این ائتلاف متجاوز علیه ملت یمن شد.

شرکت نفت یمن روز سه شنبه اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی دو کشتی حامل سوخت یمن را به رغم دریافت مجوزهای لازم از سازمان ملل و بازرسی‌های صورت گرفته، توقیف کرد. با این اقدام شمار کشتی‌های توقیف شده به 12 کشتی رسید. در نتیجه این اقدام تأسیسات حیاتی یمن از جمله بیمارستان ها توانایی ارائه خدمات به شهروندان را ندارند.

این درحالی است که «عبدالوهاب الدره»، وزیر حمل و نقل یمن صبح روز چهارشنبه اعلام کرد که مجموع ضررها و خسارات اولیه ناشی از تجاوزات و محاصره آمریکا، عربستان سعودی و امارات علیه یمن از مارس 2015 (اسفند 1393) تا ژوئن 2022 میلادی (خرداد 1401) در بخش‌­های حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی به 12 میلیارد و 318 میلیون و 628 هزار دلار رسیده است.

فرودگاه‌های شهرهای «صنعا»، «تعز»، «الحدیده» و «صعده» در معرض تخریب سیستماتیک و عمدی قرار گرفتند که شامل ساختمان‌ها، باند فرودگاه، تجهیزات ناوبری، رادار، وسایل ارتباطی و غیره بود، که منجر به خروج کامل فرودگاه­های شهرهای «تعز»، «الحدیده» و «صعده» از از خدمات و سرویس‌دهی شد. وی بر راه اندازی فرودگاه بین المللی «صنعاء» با تلاش پرسنل و متخصصان یمنی نیز اشاره کرد.

همچنین سازمان «حقوق و آزادی‌ها» (سام) مستقر در ژنو اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ناپدید شدگان اجباری در یمن سال‌ها با نقض غیرقابل قبول از محدودیت آزادی بدون توجیه قانونی گرفته تا فاش نکردن محل بازداشت، دلایل بازداشت آنها و محاکمه‌ها و زندان‌های مخفیانه رو به رو بوده‌اند.

وزارت بهداشت یمن اخیرا اعلام کرد که 162 مرکز بهداشتی به صورت کامل و 373 مرکز به صورت جزئی تخریب شده‌ است. 66 نفر از اعضای کادر درمان طی بمباران مستقیم ائتلاف متجاوز به شهادت رسیده‌اند و 79 آمبولانس از بین رفته است؛ ائتلاف همچنان از پرداخت حقوق کادر درمان و کارمندان بخش دولتی خودداری می‌کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آن‌ها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هشت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

ارسال نظرات