۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۷۱۹۱۱۹

خنثی کردن طرح تروریستی علیه زائران توسط حشدالشعبی

خنثی کردن طرح تروریستی علیه زائران توسط حشدالشعبی
با توجه به ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی عراق و کمبود امکانات در آن سوی مرزها، رییس ستاد مرکزی اربعین بار دیگر از زائرین خواست که از مراجعه به مرزها خودداری کنند.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از شفقنا، یک خودرو ون حامل زائران ایرانی، صبح امروز در شهر کوت واژگون شد که به جان باختن دو زائر و زخمی شدن 15 تن دیگر انجامید.

یک منبع پزشکی نیز اظهار کرد که جمعه گذشته منطقه «النباعی» در ورودی بغداد یک سانحه رانندگی را ثبت کرد که منجربه مجروح شدن دو زائر و فوت دو زائر دیگر در شمال بغداد شد.

این منبع اظهار کرد که زائران به بیمارستان «دجیل» و بیمارستان عمومی «بلد» در استان صلاح الدین منتقل شدند و کادر پزشکی بیمارستان های مجاور برای کمک به مجروحان بسیج شدند.

ازدحام جمعیت در مرزها زیاد است

آقای احمد وحیدی با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت در مرزها زیاد است گفت: ظرفیت پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد و خواهش می‌کنیم مردم از استان‌های خود به سمت مرزها حرکت نکنند.

وی ادامه داد: این ازدحام جمعیت مربوط به زائرانی است که قبلا در پایانه های شهرهای اطراف مانند قصرشیرین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب وجود داشتند و با تلاش استاندار، مرزبانی و سایر مسئولان انشاالله این زائران بدون مشکل به سمت عراق هدایت شوند.

وی در ادامه گفت: گرمای هوا بسیاری از زائران را اذیت می کند و تلاش می‌کنیم زائرانی که از قبل به سمت مرزها حرکت کرده بودند را با مدیریت خوبی عبور دهیم لذا مجددا از مردم تقاضا می‌کنیم از سایر استانهای کشور به سمت مرزها حرکت نکنند تا موجب آزار و اذیت آنها نشود.

 زوار به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند

بر اساس این گزارش آقای سیدمجید میراحمدی با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زائر از کشور عازم کشور عراق شده‌اند، افزود: همچنان تاکید و اصرار ما از زائران این است که به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند.

وی در مورد مرز خسروی نیز با اشاره به اینکه در این مرز شاهد ازدحام زوار هستیم، گفت: متاسفانه با وجود اینکه تاکید شده که زوار مراجعه نکنند اما این مراجعه وجود دارد و ما دوست نداریم که زوار اذیت شوند و مشکلی برای آنها پیش بیاید.

آقای مبراحمدی در ادامه با بیان اینکه ماموران مستقر در مرزها در حال انجام وظیفه هستند و در نهایت ادب و احترام با زوار برخورد می کنند، گفت: ما آنچه را که توصیه می‌کنیم به خاطر رفاه، آسایش و سلامت خود زوار است و ما آرزو می کنیم که حتی یک نفر در این سوی مرز باقی نماند و همه زوار و عاشقان زیارت بتوانند عازم کربلا شوند اما مهم این است که سلامت و امنیت لازم برای آنها تامین شود.

وی افزود: در حال تلاش برای خروج زوار موجود در مرز خسروی هستیم اما این کار بسیار سخت و دشوار است و طرف عراقی بسیار معترض است و می گوید قرار نبوده این همه جمعیت به این شکل وارد عراق شود و ما هماهنگی را انجام می دهیم تا تسهیل شود.

وی همچنین اضافه کرد: ما همچنان تاکید می کنیم زوار به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند چرا که هر لحظه ممکن است طرف عراقی مرز را بندد و مشکلات جدی ایجاد شود.

آقای میرحمدی در مورد تعداد زواری که از مرز خسروی عازم عراق شده اند را بیش از ۳۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکنون در اطراف جاده منتهی به مرز خسروی شاهد حضور زوار هستیم که اجازه نمی‌دهیم این افراد وارد مرز شوند.

مصدومیت چهار زائر در چذابه

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از برخورد یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ حامل زائرین اربعین حسینی به تیر چراغ برق در مسیر پایانه چذابه در غرب خوزستان، خبر داد که چهار مصدوم بر جا گذاشت.

به گفته عارف شرهانی این حادثه در کیلومتر سه جاده چذابه برای زایران اربعین از تهران رخ داد و ماموران امدادی اورژانس ۱۱۵ به منظور انجام اقدامات درمانی اولیه و انتقال مصدومان در محل حاضر شدند.

وی همچنین اظهار کرد که مصدومان حادثه ۲ نفر مرد و زن ۶۸ و ۳۱ ساله و ۲ کودک ۶ و یک و نیم ساله گزارش شدند که توسط ماموران امدادی اورژانس  پیش بیمارستانی به بیمارستان نفت سوسنگرد منتقل شدند.

پایانه مرزی باشماق زائر پذیرش نمی‌کند

استاندار کردستان گفت هم اعلام کرد که پایانه مرزی باشماق کردستان زائران اربعین را پذیرش نمی‌کند.

به گفته زارعی کوشا بیشتر زائران حاضر در مرز باشماق یا منتقل شدند، یا بازگشتند و یا در شهر مریوان اسکان داده شده‌اند.

وی علت مشکلات کنونی در این مرز را «نبود امکانات کافی و زیرساخت‌های لازم برای انتقال تعداد بالای زائران در عراق» اعلام کرد.

با این حال آقای زارعی کوشا از وجود امکانات رفاهی کافی برای اسکان و پذیرایی زائران و تأمین سوخت در شهر مریوان اطمینان خاطر داد.

انتقال خودروهای رها شده در مرز شلمچه به پارکینگ

رئیس پلیس راهور خوزستان هم با اشاره به مشکلات پیش آمده در مرز شلمچه اظهار کرد که به منظور روان سازی ترافیک مسیر منتهی به مرز شلمچه، آن دسته از خودروهایی که در حاشیه پایانه این مرز رها شده بودند به پارکینگ منتقل می‌شوند.

به گفته سرهنگ فرید کریمی زاده هرگونه توقف وسیله نقلیه در فضای عمومی و خارج از پارکینگ ممنوع است.

وی با بیان اینکه پلیس خودروهای رها شده در حاشیه پایانه مرزی شلمچه را به پارکینگ مرکزی اروند (به آدرس بلوار دیزل آباد روبه‌روی ترمینال هجرت) انتقال می‌دهد، افزود: در این باره به مالکان خودروهای یاد شده، پیامکی مبنی بر انتقال خودرویشان به پارکینگ اروند نیز ارسال می‌شود.

رئیس پلیس راهور خوزستان تصریح کرد زائرانی که خودروهای خود را در حاشیه پایانه مرزی شلمچه رها کرده‌اند در هنگام بازگشت از سفر عتبات عالیات به پارکینگ مرکزی اروند مراجعه کنند.

عبور 10 هزار زائر باقی مانده از مرز تمرچین

استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد که با بسته شدن مرزها و هماهنگی صورت گرفته، از صبح تا ظهر امروز نزدیک به ۱۰ هزار زائری که از استان‌های شمال غربی کشور مراجعه کرده بودند، از مرز تمرچین وارد کشور عراق شدند.

به گفته محمدصادق معتمدیان بیش از هزار و ۷۰۰ دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی اقلیم کردستان در مرز تمرچین فعالیت داشته‌اند.

آقای معتمدیان خاطرنشان کرد که مشکل خاصی در اسکان، تغذیه و آب زائران در مسیر تمرچین وجود ندارد و استانداری آذربایجان غربی منتظر تصمیم‌های ستاد مرکزی اربعین درباره تردد زائران از مرزهاست.

ترافیک سنگین در مسیر‌های منتهی به مرز‌ها

بر اساس این گزارش در محور ایلام – مهران محدوده‌های میدان قرآن و کمربندی مهران و حدفاصل مهران تا پایانه مرزی مهران ترافیک سنگین گزارش شده و ترافیک در محور حمیل – سرابله – ایلام محدوده‌های لتاب و گلمه و محور بستان – چذابه محدوده بستان نیمه سنگین و محور خرمشهر – شلمچه محدوده شلمچه سنگین است.

ورود زائران ایرانی به خوبی در جریان است

سرهنگ حبیب کاظم، مدیر گذرگاه مرزی شلمچه عراق تاکید کرد ورود زائران ایرانی از طریق این گذرگاه به شکل روان در جریان است.

به گفته مدیر گذرگاه مرزی شلمچه عراق تصمیم ایران برای متوقف‌سازی ورود زائران به عراق را تکذیب کرد.

وی گفت: اقدامات برای ورود زائران ایرانی از طریق گذرگاه شلمچه طبق روال قانونی ادامه دارد و هیات‌ و زائران با مهر طرف ایرانی و عراقی بر پاسپورت‌ها وارد عراق می شوند.

خنثی کردن طرح تروریستی علیه زائران توسط حشدالشعبی

همچنین بر اساس این گزارش سازمان حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) بامداد امروز (شنبه) با انتشار بیانیه کوتاهی در وبسایت اداره اطلاع رسانی خود، اعلام کرد که نیروهای این سازمان موفق شدند یک طرح تروریستی برای هدف قرار دادن زائران اربعین امام حسین (ع) در مسیر تردد آنها در خاک عراق را خنثی کنند.

در بیانیه حشد الشعبی در این باره آمده است: راس ساعت 22 شامگاه جمعه (23:30 به وقت تهران) و در چارچوب طرح تامین امنیت زیارت اربعین، نیروهای تیپ 46 حشد الشعبی در فرماندهی عملیات الجزیره با استناد به داده های اطلاعاتی توانستند یک طرح تروریستی برای هدف قرار دادن زائران را خنثی کنند جایی که نیروهای این تیپ برای یک گروه تروریستی در بیابان «الرزازه» کمین کردند که از استان الانبار (در غرب عراق) آمده و به دنبال انجام عملیات در مسیر زیارت بود.

حشد الشعبی در ادامه بیانیه خود ضمن اعلام این که نیروهای سازمان در مناطق مختلف فعالیت خود، بار دیگر بر تعهد خود برای حفاظت از امنیت عمومی و ضربه زدن به هسته های تروریستی در تلاش برای هدف قرار دادن زائران عازم کربلای معلی تاکید می کنند، همچنین به مردم عراق و میهمانان امام حسین (ع) وعده داد که برای بازدارندگی هر دشمن تروریستی که تلاش کند امنیت این کشور و مردم آن را به بازی بگیرد، همواره و همیشه در آمادگی کامل به سر ببرند.

ستاد مرکزی اربعین: مرزهای منتهی به عراق مسدود است

در اطلاعیه وزارت کشور، آمده است:

« انا من حسین »

بسمه تعالی

به اطلاع ملت عزیز و محبان اهل بیت(علیهم السلام) و تمامی متقاضیان سفر اربعین حسینی(ع) می‌رساند به منظور تامین امنیت جان و حفظ سلامت زائران گرامی:

مرزهای منتهی به عراق مسدود است، زائران عزیز به هیچ وجه تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند.

توصیه اکید می شود زائران محترمی که در عراق هستند در برگشت خود تسریع کنند و ماندگاری را در کربلا کوتاه و بیشتر از یک روز اقامت نداشته باشند.

فرودگاه نجف، انتقال پروازهای ورودی خود به بغداد را تکذیب کرد

مدیریت فرودگاه بین المللی نجف اشرف بامداد امروز (شنبه) با صدور بیانیه ای، انتقال پروازهای ورودی این فرودگاه به فرودگاه بین المللی بغداد به دلیل افزایش تعداد پروازها به مناسبت زیارت اربعین امام حسین (ع) را تکذیب کرد.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: مدیریت فرودگاه همزمان با این که این خبر را به طور کامل تکذیب می کند، آمادگی کامل خود برای پذیرش دو برابر این تعداد هواپیما را مورد تاکید قرار می دهد؛ مدیریت از پیش یک طرح را برای ارائه خدمات سریع به افراد ورودی به نجف اشرف به مناسبت زیارت اربعین تدوین کرده است.

مدیریت فرودگاه بین المللی نجف اشرف در پایان نیز ضمن درخواست از رسانه ها و افکار عمومی برای عدم تعامل با اخبار مربوط به فرودگاه به جز از طریق سایت رسمی و یا دفتر اطلاع رسانی آن، بار دیگر بر آمادگی کامل فرودگاه برای پذیرش پروازهای ورودی از تمامی کشورهای جهان برای زیارت امام حسین (ع) تاکید کرد.

فرمانداری قصر شیرین: زائرین سفر خود از مرز خسروی را به تعویق بیاندازند

آقای محمد حیدری سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: هم‌اکنون در راه‌ها و جاده‌های منتهی به مرز خسروی با ازدحام جمعیت روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم تدابیر اتخاذ شده از سوی استاندار، شاهد مراجعه تعداد زیادی از زائران به مرز خسروی هستیم و با توجه به اینکه ظرفیت کشور عراق محدود است و زیرساخت‌های آن هم جوابگو جمعیت نیست، بنابراین از زائران گرامی درخواست می‌‌شود سفر خود را به سمت مرز خسروی با توجه به ازدحام حال حاضر به تعویق بیاندازند تا آمادگی لازم در آن‌سوی مرز برای زائران حاضر فراهم شود.

آقای حیدری تصریح کرد: از ساعت چهار بامداد امروز با حجم عظیمی از زائران اربعین مواجه هستیم و در حال حاضر پایانه مرزی خسروی کاملا پُر شده، بیرون از پایانه هم همین وضعیت را دارد و چهاراه نصرآباد هم مملو از جمعیت است و با یک گره ترافیکی شدید مواجه شدیم، لذا توصیه می‌شود به جهت پیشگیری از گرمازدگی از مراجعه به مرز پرهیز کنند و به اطلاعیه‌های ستاد اربعین و هشدارهای پلیس در مسائل ترافیکی و رعایت قوانین و مقررات توجه داشته باشند.

ارسال نظرات