۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۱۹۲۱۱
گزارش؛

بین الحرمین؛ مقصد عاشقان حسینی

بین الحرمین؛ مقصد عاشقان حسینی
زائران حسینی سختی‌های مسیر اربعین را با جان و دل پذیرفته اند و کربلا را گوشه‌ای بهشت عنوان می‌کنند که تجربه اش را همراه با شیرینی و حلاوت می‌دانند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شب‌های بین‌الحرمین صفای دیگری دارد نورهای اطراف گنبد هم بر زیبایی چشم‌اندازش مزید بر علت می‌شود و چه چشم‌هایی که در بین‌الحرمین به عبارت‌های سلام سردر ورودی حرم امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس گره نخورده است.

تنها پنج روز به اربعین حسینی باقی مانده و چه بسیار زن و مرد، پیر و جوان و حتی دهه نودی‌هایی را مشاهده می‌کنید که یا بر سر و سینه می‌زنند یا با چشمانی مملو از اشک به یاد شهدای دشت نینوا آرام آرام گریه می‌کنند. جمعیت در بین‌الحرمین موج می‌زند. برای تهیه گزارش پس از زیارت حرم حضرت اباالفضل عباس راهی می‌شوم تا بلکه حس و حال زائران در چنین شب‌های عزیزی را بنویسم و تصویر کنم.

زائر مشهدی: اربعین را از امام هشتم خواسته بودم

مهدی جوان سی ساله ای بود که لنگان لنگان و با پای خسته و آبله زده خودش را به موکب نجفی های رسانده بود، از او پرسیدم آیا این سفر در این تاریخ و هوای گرم و پای تاول زده شما را خسته و پشیمان نکرده است که با لحنی پراز غم و به قول خودش اشک های شادی جاری شده بر گوشه اش گفت، دو سال پیش در سال های کرونایی پایم را در کشور جا گذاشتم و دلم را راهی این سفر کرده بودم امسال از امام رضا خواستم پاهایم را به دل جامانده در کربلا برساند.

خانم هرمزگانی: اگر گرما به 60 درجه هم برسد این مسیر را خالی نخواهیم کرد

نه نه زهرا که از اهالی بندرخمیر هرمزگان بود حضور در کربلا و زیارت امام حسین را آرزوی هرساله خود می داند، او که سومین سفر اربعین و پنجمین سفر کربلای خود را تجربه می کرد ابراز داشت اگر گرمای هوا به 60 درجه هم برسد هیچگاه این مسیر خالی نمی شود و رسیدن به کربلا آرزوی هر ساله او است.

 در این مسیر کودکان عرب زبانی را مشاهده کردیم که با زبان کودکانه و با لهجه عربی زوار را برای حضور در موکب های پذیرایی خود دعوت می کردند، اینجا مسیر عشق است و کوچک و بزرگ را نمی شناسد، به واقع کربلا و مسیر پیاده روی اربعین حسینی دانشگاه انسان سازی در مسیر تمدن نوین اسلامی است.

زائران اهل سنت: حب الحسین یجمعنا یعنی ما با بنی امیه نبوده و نیستیم

خالد، آروین و عمر سه جوان بندر چابهار بودند که کیلومترها راه از جنوب شرق ایران را پشت سر گذاشته بودند تا خود را به خیل عظیم پیاده روان اربعین حسینی برسانند، این سه جوان سختی های مسیر آنگاه که از دور گنبد حرم را زیارت می کنی را به آیه ان مع العسر یسرا تعبیر کردند و امام حسین را شباب اهل الجنه و سید جوان بهشت یاد کردند و خود را مسلمانان در مسیر حسینی نامیدند و از جنایت یزید ابراز ناراحتی کرده و اهل سنت را بریده از اعمال بنی امیه نامیدند.

بین الحرمین؛ مقصد عاشقان حسینی

زائر خرمآبادی: یا امام حسین (ع) دست همه ما را بگیر

مردی از دیار لرهای دلیر با چفیه‌ای که بر گردن دارد، چهارمین باری است که زائر اربعین حسینی است. وقتی از او می‌خواهم برایم صحبت کند، از من قول می‌گیرد که سؤال سخت نپرسم. شروع می‌کند: آدمی که عاشق امام حسین (ع) است و آرزوی این را دارد به پابوس امام حسین (ع) بیاید، اربعین حسینی فرصت بسیار خوبی است که همه زیبایی‌های عالم را یکجا ببیند. 

او که با رفقای هم‌هیأتی‌اش خودش را به کربلای معلی رسانده،‌ درباره این شور و شوق حسینی جمعیت در بین‌الحرمین می‌افزاید: کربلا همه چیزش زیبایی است. کسی که از بچگی توی هیأت حسین حسین می‌کند، یک عمر آرزوی پابوسی امام را دارد، خودتان ببینید که چقدر زیبا است. همه این همیاری مردم عراق و جمع شدن همه شیعیان جهان در این خطه که به یاد امام حسین (ع) و اصحابش عزاداری می‌کنند، این همبستگی و برادری همه‌اش زیبایی است.

این زائر اربعینی امام حسین (ع) ادامه می‌دهد: امسال جمعیت در کربلا موج می‌زند، آن هم به خاطر وقفه ۲ ساله کرونا، همچنین هوا بیش از حد گرم است، اما عشق امام حسین (ع) و اولادش هیچ مشکلی را نمی‌‌شناسد. به همین خاطر مردم فوج فوج و دسته دسته وارد کربلا می‌شوند تا به زیارت بیایند.

وقتی از او به قول این زائر سؤال سختم را می‌پرسم، اشک در چشمانش حلقه می‌زند و با بغضی که سعی در کنترل آن دارد، می‌گوید: یا امام حسین! دست همه ما را بگیر.

زائر تویسرکانی: اینجا گوشهای از بهشت است و میارزد که یک بار تجربهاش کنید

در قسمتی از بین‌الحرمین جمعیتی از بانوان در حال استراحت هستند. در گوشه‌ای زائری از تویسرکان استان همدان مشغول خواندن زیارت‌نامه است. از او فرصتی می‌خواهم تا مخاطبان خبرگزاری فارس را در این حس و حالی که دارد، شریک کند. او بدون مکث می‌گوید: از مرز زمینی مهران وارد عراق شدم. سال‌های قبل جمعیت کم‌تر بود و زیارت هم راحت‌تر انجام می‌شد، اما امسال مردم حضور چشمگیری دارند و زیارت هم به سختی انجام می‌شود.

وی با اشاره به کمبود امکانات به علت خیل زیاد جمعیت می‌افزاید: فضای کربلا، فضایی معنوی است و قابل وصف نیست. اینجا گوشه‌ای از بهشت است و این عشق را نمی‌توان توصیف کرد. به نظرم بهترین سفر در دنیا، سفر به کربلا باشد. هر چند این سفر سختی‌هایی دارد، اما این سختی‌ها ارزش‌هایی دارد که قابل معامله نیست و می‌ارزد انسان یک بار در زندگی‌اش تجربه سفر به کربلا را داشته باشد تا در صراط المستقیم قرار بگیرد.

این زائر همدانی اربعین حسینی درباره نهایت آمالش ادامه می‌دهد: از امام حسین (ع) فقط شفاعتش را می‌خواهم. شفاعت حضرت (ع) در دنیا و آخرت نصیب همه شود و دیگر ثابت قدم در راه امام حسین (ع) باشم.

بعد از گفت‌وگو با این زائر همدانی مدتی را هم‌نوا با نوحه‌ای که پخش می‌شد، همراه شدم و به یاد همه دلدادگانی که نتوانسته‌اند امسال در پیاده‌روی اربعین باشند و در بین‌الحرمین زیارت وارث بخوانند، به نیابت آن‌ها، زیارتی را خواندم و دوباره برای گفت‌وگو به سوی حرم امام حسین (ع) رفتم.

بین الحرمین؛ مقصد عاشقان حسینی

زائر تبریزی: دلمان در کربلا است 

زائر تبریزی که همراه با دوستانش به کربلا آمده،‌ با گلایه از نبود امکانات مطلوب در کشور عراق به خصوص بعد از مرز ایران و نبود وسایل حمل و نقل برای جابجایی مسافران اظهار می‌دارد: هوای کربلا خیلی گرم است و زن و بچه مردم نمی‌توانند در این گرما بمانند. امکانات نسبت به سال‌های قبل بسیار کم است. تقاضا دارم با این حجم از تشویق مردم برای حضور در پیاده‌روی اربعین، امکانات هم مطابق با این شور و ذوق در نظر بگیرند.

وی با ابراز خوشحالی از اینکه بار دیگر توفیق پیاده‌روی اربعین نصیبش شده است، ادامه می‌دهد: کربلا مملو از جمعیتی است که آقا امام حسین (ع) همه آن‌ها را با دل پاکشان طلبیده است، اینجا معنویت موج می‌زند. ما دلمان در کربلا است. توفیقی داشت که با دوستم که اهوازی است از مرز چزابه راهی این مسیر شوم.

در ادامه دوست اهوازی این زائر که سال‌های متمادی در پیاده‌روی اربعین حضور دارد، بر کمبود امکانات به خصوص وسایل نقلیه صحه می‌گذارد و می‌گوید: کم و کسری زیاد است و مسؤولان لطف کنند رسیدگی کنند. البته ما به عشق امام حسین (ع) راهی این مسیر شدیم و «لبیک یا حسین» سر دادیم.

پس از پایان این گفت‌وگو در حالی بین‌الحرمین را ترک می‌کنم که هر لحظه بر خیل جمعیت زائران افزوده می‌شود و صدای نوحه هم قطع نمی‌شود،‌ اینجا زندگی حسینی زوار، جریان دارد.

ارسال نظرات