۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۷۱۹۳۶۷
رضایی در دیدار با مراجع تقلید و علما:

رهنمودهای مراجع و علما سرلوحه کار دولت سیزدهم است

رهنمودهای مراجع و علما سرلوحه کار دولت سیزدهم است
دبیر شورای اقتصادی سران قوا با تأکید بر سرلوحه قرار دادن منویات مراجع و علما، گفت: در راستای درمان ریشه های مشکلات مزمن اقتصادی، اصلاحاتی اساسی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در دیدار با آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور تاکید کرد: منویات و نظرات علما و مراجع عظام تقلید سرلوحه کار دولت سیزدهم است.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم مردم را در رأس کار و صاحبان اصلی نظام و انقلاب می داند و دولت بعنوان خدمتگزار مردم در راستای افزایش رضایت عمومی و ریشه کن کردن فقر حرکت می کند.

 دبیر ستاد اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی از جمله تورم و نقدینگی از دهه های قبل تاکنون برجای مانده است، ادامه داد: ما باید به درمان ریشه های مشکلات مزمن اقتصادی بپردازیم و دولت در همین راستا طرح اصلاح اقتصادی کشور را آغاز کرده که اصلاح یارانه اختصاصی دولت به جامعه هدف از جمله نیازمندان و کمک به تولید در همین راستا بود.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بر ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکداری کشور تاکید کرد و اظهار داشت: مشکلات فنی و کارکردی بانک ها در کشور از جمله ناترازی و زیان انباشته و همچنین عدم توجه به دستورات اسلامی از مسائل مهمی است که دولت با توجه به آنها برای اصلاح اساسی نظام بانکی در سال جاری برنامه ریزی کرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر نظام پولی و مالی کشور اصلاح شود قطعا به جهش تولید و بهبود وضعیت معیشتی مردم منجر می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه دولت برای اصلاح صندوق های بازنشستگی، اقدامات و برنامه ریزی های بزرگی را آغاز کرده است گفت: اگر اصلاحات در نظام تامین اجتماعی در سه سال آینده انجام نشود در آینده صندوق های بازنشستگی با کسری بسیار بالایی روبرو می شوند و به همین منظور مساله اصلاحات و تحولات عمیق اقتصادی در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، همچنین به سند تحول دولت سیزدهم که توسط رئیس جمهور تدوین شده است اشاره کرد و افزود: تمام ارکان دولت مردمی معتقدند که باید تحول و اصلاحات اقتصادی با جدیت پیگیری شود که البته ابزار این اقدام مهم دولت یک نظام اداری کارآمد است که در این بخش نیز نیازمند اصلاحات بزرگ هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که با کمک و حضور مردم در نهضت اسلامی  و 8 سال دفاع مقدس پیروز شدیم، در جنگ اقتصادی نظام سلطه علیه مردم نیز نیازمند جهاد و حضور مردم هستیم که باید در کنار توجه به مسائل معیشتی و مادی ، انگیزه های معنوی نیز برای مردم تبیین شود. در این زمینه حتما برای پیشبرد و رسیدن به اهداف اقتصادی دولت نیازمند نظرات علمای بزرگ و مراجع تقلید هستیم تا این تحولات هرچه سریعتر با انسجام و هماهنگی درون دولت عملیاتی شود.

اظهارات معاون رییس جمهور در دیدار آیت الله سبحانی

دکتر محسن رضایی همچنین در دیدار حضرت آیت الله سبحانی پس از ارایه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در یک سال گذشته تاکید کرد: دولت سیزدهم نیازمند رهنمودها و نصایح مراجع عظام تقلید برای تحقق اهداف و خدمت رسانی به مردم است.

وی با اشاره به اینکه انبوهی از مشکلات اقتصادی از دهه های گذشته تا کنون متراکم شده است گفت: دولت پس از روی کار آمدن و آسیب شناسی و انجام برنامه ریزی های لازم در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور گام برمی دارد.

دکتر رضایی با تاکید بر اینکه نظام پولی و بانکی هنوز بصورت کامل منطبق بر احکام اسلامی و شرعی و بانکداری اسلامی نیست، افزود: ساختار بانکی کشور از 50 سال گذشته
تاکنون تغییری نکرده و بسیاری از استانداردهای نظام مالی و پولی در آن رعایت نشده است.

وی تاکید کرد: در همین راستا دولت سیزدهم برنامه ریزی برای طرح اصلاح نظام بانکی را پس از بررسی و تصویب در شورای عالی سران قوا آغاز کرده است و از سال آینده تمامی بانک ها موظف به اجرای آن هستند و قطعا نظرات معظم له در این زمینه راهگشا است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور همچنین با اشاره به طرح اصلاح یارانه ها در دولت گفت: بخش بزرگی از یارانه اختصاص یافته در کشور و در سال های گذشته هدفمند نبود و دولت طرح اصلاح بزرگ اقتصادی و اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی را آغاز کرده است که یکی از اهداف دولت در این طرح فقرزدایی و بازگرداندن یارانه اختصاصی به کالاهای اساسی به بخش آسیب پذیر جامعه به عنوان صاحبان اصلی یارانه ها است.

دکتر رضایی با بیان اینکه توانمندسازی اقشار آسیب پذیر و فقرا در کنار ریشه کن کردن فقر در حاشیه شهرها در دولت سیزدهم در حال انجام است گفت: فقرزدایی در کنار فقیرزدایی اولویت و هدف اصلی دولت سیزدهم است که در همین راستا دو هزار و 20 محله تحت عنوان طرح 2020 در شهرهای بزرگ شناسایی شده است و محله به محله برای فقرزدایی و توانمندسازی این بخش از جامعه برنامه ریزی و اقدامات اجرایی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در 50 سال گذشته کشور همواره
از بیماری مزمن تورم رنج برده است گفت: دولت سیزدهم برنامه ریزی کرده است تا پس از کاهش نرخ تورم در کشور به دنبال تثبیت کالاهای مورد نیاز و اساسی مردم حرکت کند.

دکتر رضایی ادامه داد: درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر روی کالاها یکی از برنامه های دولت سیزدهم و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تثبیت قیمت ها است که در این طرح تمام دغدغه های تولیدکننده و مصرف کننده دیده شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اجرای سیاست خارجی متوازن و اولویت ارتباطات خارجی با همسایگان را از مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با سفر آیت الله رئیسی به ازبکستان، ایران رسماً عضو کشورهای پیمان شانگهای می شود و نظام سلطه به این نتیجه خواهد رسید که دولت جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک ارتباط همه جانبه با تمام کشورهای جهان و نه یک بخش خاص از جهان است و آنان ناچار هستند موانع را از پیش روی ملت ایران بردارند.

ارسال نظرات